printlogo


مدیرعامل شرکت‌صنایع شیمیایی‌کرمان‌زمین‌،اعلام‌کرد:
یک بام‌ و‌ دو هوا میان نهاده‌های وارداتی‌ و‌ تولید‌ داخل‌ کشاورزی‌
یک بام‌ و‌ دو هوا میان نهاده‌های وارداتی‌ و‌ تولید‌ داخل‌ کشاورزی‌
کد خبر: 1088
به‌طور حتم در سالی که مزین با عنوان رونق تولید شده انتظار می‌رود شرایط تولید داخلی هموارتر از گذشته باشد، اما در بخش تولید نهاده‌های کشاورزی نه تنها تسهیلاتی ایجاد نشده، بلکه در حالی که تولیدکنندگان داخلی برای واردات بخشی از مواد اولیه مورد نیازشان از ارز ۴۲۰۰ تومانی محروم هستند و مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند که نمونه‌های وارداتی برخوردار از ارز ۴۲۰۰ تومانی ارزش افزوده‌ای نمی‌پردازند.

پیرامون این موضوع پای صحبت‌های علی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کرمان زمین (جنوبگان) نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

استفاده از کود‌های مناسب صنعتی در بخش کشاورزی چه تأثیراتی در رشد و کیفیت محصول دارد‌؟

به گفته بیل گیتس‌: اگر کودهای شیمیایی وجود نداشتند، یک پنجم جمعیت جهان به دلیل نبود غذای کافی وجود نداشت، در صورتی‌که طبق اصول علمی با سنجش توان باروری و مواد مغذی موجود در خاک، انتخاب کشت مناسب، تغذیه صحیح و متعادل عمل شود، مسلماً کمیت و کیفیت و سلامت محصولات تولیدی افزایش می‌یابد.

چگونه می‌توان کشاورزان را ترغیب به استفاده از کود‌های صنعتی کرد؟

بهترین راه، نشان دادن تأثیر این کودها در مزاراع و باغات و مقایسه با شاهد است و علاوه بر آن آموزش اصول علمی به کشاورزان برای ارتقای فرهنگ کشاورزی مدرن بسیار مؤثر است.

در رابطه با کیفیت تولیدات داخلی در رقابت با محصولات مشابه خارجی وارداتی چه صحبتی دارید؟

ابتدا باید خاطر‌نشان کنم که محصولات خارجی هم درجات کیفی متفاوتی دارند، هر خارجی باکیفیت نیست. نهاده‌های تولید داخل به دو دسته فرمولاسیون و سنتز تقسیم می‌شوند. در زمینه فرمولاسیون کیفیت تولیدات داخل با محصولات وارداتی برابری می‌کند.
در زمینه سنتز، هنوز بعضی محصولات موجود است که دانش فنی یا خط تولید آن در کشور وجود ندارد، یا ظرفیت تولید آن به اندازه نیاز کشور نیست.

در سال رونق تولید آیا از مشکلات تولید کاسته شده و برای رونق تولید در بخش کشاورزی چه پیشنهادی دارید؟

متأسفانه در ساز و کار مقابله با تبعات تحریم‌ها، هنوز پیش‌بینی لازم برای حمایت از بخش تولید نهاده‌های کشاورزی لحاظ نشده، به‌طور مثال نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شوند و معاف از ارزش افزوده هستند، اما مواد اولیه تولیدات داخل، شامل بسته بندی، ارز ۴۲۰۰ نمی‌گیرند و حتی ارزش افزوده هم باید پرداخت و این یعنی نه تنها حمایتی نشده، بلکه عدالت هم رعایت نشده است، به‌عنوان تولید کننده با شعار «جنوبگان دوست کشاورز» ما علاقه‌مند به تامین نهاده مرغوب برای کشاورزان عزیزمان هستیم چه تولید داخل چه وارداتی، اما حداقل انتظارمان برقراری شرایط مساوی بین تأمین‌کنندگان است.

لطفاً کمی در رابطه با شرکت و تولیدات و تنوع محصولات توضیح دهید‌.

شرکت صنایع شیمیایی کرمان زمین با بیش از ۳۰ سال سابقه تولید، تحت برند جنوبگان بیش از ۵۰ نوع کودهای مختلف تولید و توزیع می‌نماید.
در سال ۱۳۸۲، پس از تولیدبیش از یکصدهزارتن انواع کود ماکرو و میکرو برای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، موفق به دریافت نشان اولین واحد برگزیده ملی در تولید کود از وزارت جهادکشاورزی گردیده است.
این واحد صنعتی افتخار دارد که در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از طرف وزارت صنایع و معادن به عنوان واحد نمونه صنعتی استان کرمان انتخاب گردیده و توزیع سموم، بذرها و ابزار تولیدی شرکت‌های همکار را هم در سطح کشور جزو فعالیت‌های این شرکت است، خدمات مشاوره و آزمایشگاه خاک و آب کشاورزی هم در این مجموعه سابقه‌ای ۳۰ ساله دارد، واحد تحقیقات بر اساس نتایج آزمایش‌های دریافتی، محصولاتی مطابق نیاز کشور طراحی و به سبد محصولات اضافه می نماید.
واحد ترویج فنی جنوبگان با برگزاری همایش‌ها و کلاس‌های آموزشی در سطح کشور در جهت ارتقای دانش کشاورزان تلاش مستمر دارد.
رسالت جنوبگان، نهادینه‌کردن فرهنگ مصرف صحیح و بهینه نهاده‌ها برای افزایش بازده تولید محصولات کشاورزی و کاهش آسیب به محیط زیست است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1088