printlogo


از آخرین جزئیات عرضه‌ اولیه آرامکو تا تعویق تحریم‌ هواوی؛
روایت «اکونومیست» از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت
 روایت «اکونومیست» از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 1171
اکونومیست در شماره منتشرشده در ۲۳ نوامبر، به وقایع اقتصادی هفته گذشته از جزئیات عرضه‌اولیه آرامکو تا شکایت جنرال‌موتورز از فیات کرایسلر پرداخته است.

 اکونومیست در گزارشی به بررسی وقایع اقتصادی هفته گذشته پرداخته است.

علی‌بابا، غول تجارت‌ الکترونیک چین، تاییدیه اولیه برای فعالیت در بازار بورس هنگ‌کنگ را دریافت کرد. این کمپانی هر سهم را ۲۲٫۴۹ دلار قیمت‌گذاری کرده و احتمالا از این عرضه بتواند ۱۲٫۹ میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

علی‌بابا در حال حاضر بخشی از سهم خود را در بورس نیویورک عرضه کرده و عرضه در بورس هنگ‌کنگ قرار بود پیش‌تر در اوایل سال جاری و قبل از شروع ناآرامی‌ها انجام شود.

***

هفته گذشته، آرامکو جزئیات عرضه اولیه سهام خود را اعلام کرد. غول نفتی عربستان در نظر دارد ۱٫۵ درصد از ۲۰۰ میلیارد سهامش را در جریان خصوصی‌سازی جزئی در محدوده قیمتی ۳۰ ریال عربستان (۸ دلار) تا ۳۲ ریال (۸٫۵۳ دلار) به ازای هر سهم عرضه کند.

به این ترتیب، سودآورترین شرکت جهان می‌تواند حدود ۱٫۷ تریلیون دلار ارزش داشته باشد که این میزان از رقم دو تریلیون دلاری محمد بن سلمان کمتر است.

همچنین آرامکو حالا ۲۵٫۶ میلیارد دلار کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلاری که قبلا پیش‌بینی شده بود، جذب سرمایه می‌کند.

با این حال، این شرکت می‌تواند علی‌بابا، غول خرده‌فروشی آنلاین چینی را که در سال ۲۰۱۴ با عرضه سهام خود در بورس نیویورک ۲۵ میلیارد دلار تامین سرمایه شد، پشت سر بگذارد.

سرمایه‌گذاران خرد تا ۲۸ توامبر و سرمایه‌گذاران نهادی تا چهارم دسامبر فرصت دارند در این عرضه‌اولیه ثبت نام کنند. قرار است نیم درصد از سهام آرامکو به سرمایه‌گذاران بخش خرده‌فروشی در عربستان واگذار شود.

***

بانک مرکزی چین با هدف تقویت رشد اقتصادی، نرخ بهره اصلی را در این کشور ۰٫۵ درصد کاهش داد.

***

آمازون به تصمیم پنتاگون مبنی بر بستن قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با مایکروسافت اعتراض کرد.

به‎نوشته اکونومیست، این کمپانی روند برگزاری مناقصه را ناقص، اشتباه و جهت‌دار خواند و روز گذشته شکایتی را علیه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون برای واگذاری قرارداد سیستم پردازش ابری به شرکت مایکروسافت تنظیم کرد.

بر اساس پروژه دفاع مشترک سازمانی یا JEDI داده‌های طبقه‌بندی‌شده ذخیره و پردازش می‌شوند و ارتش آمریکا به این ترتیب می‌تواند از هوش مصنوعی برای تسریع برنامه‌های جنگی و تواناهای نظامی بهره‌مند شود.

***

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد برای تعدادی از شرکت‌های آمریکایی برای عرضه کالاهای غیرحساس به شرکت هواوی مجوز صادر خواهد کرد.

وزیر بازرگانی ایالات متحده، ویلبر راس گفته است این وزارتخانه حدود ۲۹۰ درخواست برای صدور مجوزهای مشخص دریافت کرده است.

دونالد ترامپ همچنین هفته گذشته تحریم‌های هواوی را برای سه ماه دیگر به تعویق انداخت.

دولت ترامپ در ماه می میلادی هواوی را به بهانه دغدغه‌های امنیت ملی در فهرست تحریم‌های اقتصادی قرار داد.

***

کمپانی اچ‌پی (HP) پیشنهاد خرید شرکت زیراکس را که در اوایل ماه جاری انجام شده بود، رد کرد. شرکت اچ‌پی که از سوی شرکت زیراکس پیشنهاد خرید سهام دریافت کرده، گفته است آمادگی آن را ندارد که استقلال خود را از دست بدهد.

با این حال این کمپانی درها را برای پیشنهادهای بهتر، از جمله ادغام دو شرکت باز گذاشته است.

***

شرکت جنرال‌موتورز آمریکا در دادخواستی از گروه خودروسازی فیات کرایسلر شکایت کرده است.

جنرال‌موتورز دلیل این اقدام را مشارکت فیات کرایسلر در تلاش چندساله برای تضعیف روند مذاکرات اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده که در نتیجه آن این کمپانی به دلیل اعتصابات ۴۰ روزه کارگران میلیاردها دلار زیان مالی کرد.

شکایت جنرال‌موتورز از فیات کرایسلر در حالی انجام می‌شود که این کمپانی قصد دارد با گروه خودروسازی پژو ادغام شود.

فیات کرایسلر در بیانیه‌ای به این اقدام جنرال‌موتورز واکنش نشان داده و گفته است: ما از محتوا و زمان ثبت این شکایت شگفت‌زده‌ایم. تنها دلیل این کمپانی بر هم زدن روند ادغام ما با شرکت پژو است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1171