printlogo


گفت و گو با مدیرعامل نمایشگاه های جنوب شرق
فرصتی برای تولیدکنندگان بومی
فرصتی برای تولیدکنندگان بومی
کد خبر: 132
اقتصاد کرمان: نمایشگاه صنعت ساختمان در حالی به شانزدهمین دوره برگزاری خود در کرمان می رسد که مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است تا به شرایط نسبتا مطلوب و استاندارد فعلی در سایت نمایشگاه های جنوبشرق برسد. با امید فدایی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوبشرق که در تمام سال های گذشته شاهد پاگرفتن و تحول نمایشگاه صنعت ساختمان بوده است گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

جناب فدایی! از روند تحول صنعت نمایشگاهی استان بگویید و اینکه در حال حاضر شرایط در این بخش در کرمان چگونه است؟
سابقه برگزاری نمایشگاه در کرمان به سال های ابتدایی دهه هفتاد بر می گردد ولی مشخصا نمایشگاه ها به صورت رسمی از سال 79 در محلی موقت در جاده شرف آباد کرمان آغاز شدند و به دلیل تغییرات مدیریتی عملا تا سال 93 به صورت پراکنده و در محل های موقت و غیر استاندارد برگزار می شدند. 
خوشبختانه از نیمه دوم سال 93 و تکمیل فاز اول و ساخت سالن های نمایشگاهی شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوبشرق برگزاری نمایشگاه ها سروسامان یافت و در مسیر تخصصی خودش قرار گرفت.
   
به عنوان یک مدیر باسابقه در صنعت نمایشگاهی که در جریان شکل گیری و روند تحول نمایشگاه صنعت ساختمان استان هستید چه ارزیابی از این روند دارید؟
به جرات می توان گفت نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، شناسنامه صنعت نمایشگاهی استان است. ورود من به صنعت نمایشگاه ها در ابتدای سال 83 و همزمان با برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان کرمان بود که به یاد دارم این نمایشگاه اولین نمایشگاهی بود که در محل سالن های شرکت نساجی بافته ها در جاده تهران برگزار شد. همین جا باید یادی هم بکنم از مهندس سبزواری مدیرعامل وقت شرکت نمایشگاه های بین المللی کرمان که به نوعی اولین مربی من در بحث نمایشگاه بودند. نمایشگاه صنعت ساختمان به دلیل پویایی و توسعه بخش ساختمان کرمان همیشه با استقبال خوبی همراه بود و روند توسعه این نمایشگاه تا دوره پانزدهم به صورت موفقی ادامه داشته و شانزدهمین دوره آن نیز علیرغم وضعیت سخت اقتصادی و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و همچنین تحریم های ظالمانه، خوشبختانه با استقبال مواجه شده است، اگرچه شاهد افت کمی آن در بعضی قسمت ها هستیم که این وضعیت  در این شرایط دور از انتظار نبوده است. امیدوارم که با برطرف شدن موانع، شاهد برگزاری هرچه بهتر و با کیفیت تر نمایشگاه در آینده هم باشیم.
 
این نمایشگاه چه ویژگی هایی دارد و برگزاری آن چه نتایجی را می تواند در پی داشته باشد؟
به دلیل تنوعی که در بخش صنعت ساختمان از لحاظ زیرشاخه ها وجود دارد همیشه این نمایشگاه مورد توجه فعالان و همچنین بازدیدکنندگان متخصص قرار گرفته و هر ساله ما شاهد به روز شدن تولیدات و همچنین بالا رفتن تنوع محصولات در این صنعت هستیم. تنوع در بخش تولیدات درب وپنجره ، تزئینات داخلی ساختمان و همچنین ظهور خانه های هوشمند و تولیدات جدید در بخش  استحکام بنا باعث شده این نمایشگاه همیشه حرف جدیدی برای ارائه به متقاضیان داشته باشد. 
 
به نظر می آید در شرایط رکود حاکم بر صنعت ساختمان برگزاری این نمایشگاه،کار دشوارتری باشد. چه پیش بینی و پیشنهادی در این زمینه دارید؟
بدون شک شرایط و رکود در اقتصاد تاثیر مستقیمی بر کیفیت و کمیت نمایشگاه ها دارد. به طور خاص این اتفاق در نمایشگاه های استانی نمود بیشتری خواهد داشت چون شرکت های بزرگ عملا برای کاهش هزینه های خود سعی می کنند از تعداد حضورخود در نمایشگاه ها کاسته و فقط در نمایشگاه تهران سرمایه گذاری کنند و برای همین از نمایندگان خود در شهرستان ها برای تامین هزینه های نمایشگاهی حمایت چندانی نمی کنند. البته این شرایط به نوعی می تواند این فرصت را برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر تولیدکنندگان داخلی و بومی فراهم آورد؛ شرکت هایی که شاید مجالی برای آنها برای رقابت با برندهای خارجی وجود نداشته و این شرایط می تواند فرصت حضور و معرفی آنها را فراهم آورد و کجا بهتر از حضور در نمایشگاه ها؟
 
با تجارب و شناختی که دارید صنعت ساختمان در استان از چه ظرفیت ها و توانمندی هایی برخوردار است؟
ظرفیت و توانمندی در صنعت ساختمان کرمان بسیار بالاست و همین که الان ما در آستانه برگزاری شانزدهمین دوره نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان هستیم خود گویای توانمندی و پتانسیل این بخش در استان پهناور کرمان است.
 
در مورد تقویم نمایشگاهی شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوبشرق تا پایان سال ۹۷ هم توضیح دهید:
از اواخر سال گذشته وبا توجه به افق روشن در سال جدید، تمام توان خود را برای برنامه ریزی برگزاری نمایشگاه های تخصصی خصوصا  در بخش های کشاورزی معدن و فولاد و همچنین انرژی های نو به کار بسته و برنامه ریزی خاصی هم در زمینه فراهم شدن شرایط برای حضور استان در نمایشگاه های خارجی داشتیم که متاسفانه با توجه به برگشت تحریم ها و محدودیت های اعمال شده و همچنین نوسانات شدید در بخش ارزی دورنمای خوبی حداقل برای بخش خارجی خود قائل نیستیم و امیدواریم با گذشت زمان و بهبود شرایط، شاهد برگزاری های موفق در بخش نمایشگاه های تخصصی داخلی باشیم. 
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/132