printlogo


با هم افزایی 3 هلدینگ توانمند معدنی و سرمایه گذاری 2هزار میلیارد تومانی؛
قطب سوم صنعت سرب و روی ایران در کرمان به بار می نشیند
قطب سوم صنعت سرب و روی ایران در کرمان به بار می نشیند
کد خبر: 1444
اقتصاد کرمان:سه مجموعه توانمند کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی، دست در دست هم برای پایه گذاری یک تحول اقتصادی بزرگ و بنیان گذاری قطب سوم صنعت سرب و روی ایران در استان کرمان و شهرستان کوهبنان،هم افزا شده اند و مدیران آنها در یک نشست خبری در کرمان حاضر شدند تا این خبر خوب و امیدآفرین را به گوش کرمانی ها و ساکنان شهرستان محروم و مستعد کوهبنان برسانند.
عزیزاله عصاری مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات،ابراهیم جمیلی مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا و محمد کلانتری مدیرعامل شرکت صبانور پس از توافق بر سر شکل دهی و راه اندازی شرکت جدید «توسعه معادن زرین صبا»که قرار است سرمایه گذاری اولیه 2هزار میلیارد تومانی در صنعت سرب و روی استان کرمان را کلید بزند در این نشست خبری از شرایط مناسب اجرای این طرح در استان و چشم انداز روشن آن سخن گفتند و تاکید کردند این سرمایه گذاری و مراحل توسعه ای آن از سوی این سه هلدینگ معتبر و کارآزموده ایران،حمایت می شود.
آغاز تحول در صنعت سرب و روی کشور از کرمان
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: زیرساخت معیوبی برای آینده صنعت کشور داریم و نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه در راستای رونق تولید وجود دارد.
عزیزاله عصاری در نشست خبری احداث مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی شهرستان کوهبنان افزود: یکی از مشکلات زیرساخت های معیوب، کمبود اسکله برای واردات و صادرات کشور است و در این زمینه دولت باید توسعه لازم را در نظر بگیرد و ما برای این کار حمل و نقل ترکیبی ایجاد کردیم.
وی اظهار داشت: ۱۸۰ هکتار زمین برای احداث اسکله ای مکانیزه برای سنگ آهن و کانی های کشور دریافت کردیم که با موفقیت انجام شد و کشتی ها را از ۷۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن ارتقا دادیم تا در رقابت جهانی و صرفه جویی هزینه حمل و نقل بتوانیم موفق باشیم.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ادامه داد: کاش اقتصاد ما یک شهید قاسم سلیمانی داشت که اگر این را داشتیم اقتصاد ما همچون نیروهای مسلح از اقتدار ویژه ای برخوردار می شد.
وی بیان داشت: شرکت توسعه معادن و فلزات به جز مسئولیت های اجتماعی خود اقدامات بزرگ بسیاری از جمله کنسرسیوم اکتشاف را برای نخستین بار در کشور ایجاد کرد که می تواند حلقه مفقوده اکتشاف در معادن را جبران کند.
عصاری با بیان اینکه در زمینه اکتشاف کشور کم کار کردیم گفت: با اکتشافات موجود در افق ۱۴۰۴ به برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، ۴۰ میلیون تن سنگ آهن کم داریم لذا باید در اکتشاف فعال تر شویم و دولت به علت شرایط تحریم وضعیت بودجه مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارد لذا تشکیل این کنسرسیوم برای کشور مفید بود.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: ارتباط بین صنعت و دانشگاه را ارتقا دادیم و در گل گهر، گهر زمین و چادر ملو با وجود شرکت های دانش بنیان مهندسی معکوس انجام دادیم و شرکتی را احداث کردیم که روی ایده ها کار کند که انبوه سازی و تولید انجام دهیم.
وی ادامه داد: درصددیم کنسرسیوم حفاری را برای توسعه حفاری در کشور به وجود بیاوریم.
عصاری افزود: تولید مجتمع سرب و روی در کرمان با نگاهی گسترده دنبال می شود که آغاز تحول سرب و روی کشور از کرمان خواهد بود زیرا ایران ۹ درصد ذخیره دنیا را دارد.
وی اضافه کرد: پهنه یکهزار و ۲۵۰ کیلومتری در منطقه کوهبنان و راور به شرکت صبا نور داده شد که امیدبخش بوده و کنسرسیوم اکتشاف ۶۵ هزار کیلومتر مربع از این پهنه را در اختیار گرفته و در طبس محدوده های سرب و روی شناسایی کردیم.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: ۶۸ کانی معدنی در کشور داریم و کار اکتشافی انجام نشده لذا نیاز به تکنولوزی پیشرفته و جلوگیری از خام فروشی داریم.
عصاری تصریح کرد: باید صنایع پایین دستی در حوزه شمش و روی ایجاد شود و در نشستی با حضور مدیران استان کرمان امیدواری خوبی برای سرمایه گذاری در کرمان به ما دادند.
وی افزود: با احداث مجتمع سرب و روی ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کرمان می شود و مشکلی در سرمایه گذاری نداریم.
عصاری بیان داشت: شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ارزش ۲۶ هزار میلیارد تومان از شرکت های برتر بورس محسوب می شود.
وی ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات مهمترین سهام دار گل گهر سیرجان محسوب می شود که در صنعت سنگ آهن و مسئولیت های اجتماعی برای استان کرمان و شهرستان سیرجان بسیار مفید بوده و در شرکت چادرملو، ارفع ، سرمد ابرکوه ، فولاد خراسان، پامیدکو و صبا نور سرمایه گذاری کردیم و یکی از پایه های موفق در سرب و روی و سنگ آهن کشور است.
یکهزار فرصت شغلی در مجتمع سرب و روی کوهبنان
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین گفت: براساس پیش بینی اولیه یکهزار نفر در مجتمع فراوری و تولید شمش سرب و روی شهرستان کوهبنان اشتغالزایی می‌شود و تمامی کارکنان را به شرط وجود تخصص از نیروهای بومی استخدام می‌کنیم.
ابراهیم جمیلی در نشست خبری احداث مجتمع فراوری و تولید شمش سرب و روی شهرستان کوهبنان افزود: شرکت زرین صبا تربیت نیروهای بومی را در دستور کار خود قرار داده و در حوزه سرب و روی صنعت را بومی کردیم و افراد بومی را صنعتی می کنیم و پرداخت کمک هزینه تحصیلی و بورسیه در رشته های مورد نیاز هم دنبال می شود.
وی اظهار داشت: قطب سوم سرب و روی کشور را در استان کرمان و شهرستان کوهبنان بنا می نهیم و در کنار آن صنایع پایین دستی به منطقه وارد می شوند و رسانه ها به عنوان یار دوازدهم با اطلاع رسانی مطلوب می توانند چهره منطقه محروم کوهبنان را تغییر دهند.
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین گفت: براساس نظر استاندار کرمان و فرماندار کوهبنان احداث این مجتمع برای ایجاد ارزش افزوده به مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه خاک استحصال شده اگر عناصر دیگری داشته باشد روی آن سرمایه گذاری و به تولیدات ما اضافه می شود عنوان کرد: کارخانه ۳۰۰ هزار تنی کنستانتره سرب و روی در سه فاز در استان کرمان احداث می شود که پس از فاز نخست نتایج اکتشافات بیشتری به دست می آید و فاز های بعدی را ادامه می دهیم.
جمیلی تصریح کرد: گروه صنعتی و معدنی زرین به ۱۷ کشور دنیا صادرات دارد و ۱۴ کشور کیفیت محصولات ما را آزمایش نمی کنند و آن  را می پذیرند که برای صادرات محصولات نیاز به کمک استاندار و مسئولان اجرایی استان و فرماندار وجود دارد.
وی گفت: بومی سازی را در استان کرمان دنبال می کنیم که موجب رونق اقتصادی مطلوب در منطقه استان کرمان می شود و ورود سرب و روی به منطقه علاوه بر اشغالزایی، به ارز آوری نیز کمک می کند.
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین با اشاره به مشکل تامین سه میلیون تن مواد اولیه برای مجتمع فراوری و تولید شمش سرب و روی شهرستان کوهبنان افزود: خوشبختانه تامین این مواد اولیه جزو مصوبات امروز با حضور استاندار کرمان و رییس سازمان صمت استان کرمان بود.
وی بیان داشت: در بخش معدن فعالیت های اکتشافی خوبی را انجام خواهیم داد که تیم اکتشافی خوبی با همکاری شرکت های صبا زرین و توسعه معادن با سابقه انجام کارهای بزرگ در حوزه سرب و روی پشت این پهنه قرار می گیرد که با کار کارشناسی امیدواریم به ذخایر خوبی برسیم و در استان کرمان می مانیم که به صنعت استان کمک کنیم.
جمیلی عنوان کرد: افرادی که آمادگی دارند پس از استخراج ماده معدنی سرب و روی را از آنان خریداری می کنیم و افرادی که به تخصص نیاز دارند به آنان مشاوره می دهیم و آمادگی همکاری و شراکت داریم و آمده ایم به معادن سرب و روی استان کرمان کمک کنیم و امیدواریم تعامل خوبی انجام شود.
به گزارش ایرنا،وی ادامه داد: آمادگی همکاری با دانشجوهای فعال در حوزه صنعت و معدن هستیم و در این راستا انعقاد تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید باهنر کرمان در برنامه است و همچنین اعلام آمادگی برای همکاری با دانشجویان نخبه که نیاز به ابزار لازم برای کار تحقیقاتی دارند، می کنیم.
کلانتری مدیرعامل هلدینگ صبانور نیز در این نشست خبری، تاکید کرد: در منطقه راور و کوهبنان ۱۲ آنومالی حاوی سرب و روی یافته ایم  و جواز   تاسیس کارخانه را هم دریافت کرده ایم و این اتفاق آینده اشتغال در منطقه  را متحول خواهد کرد
بر اساس این گزارش،علیخانی مشاور ارشد شرکت صبانور هم اظهار داشت:در واگذاری معادن باید دقت شود  وقتی معدن واگذار میشود باید به شکل حرفه ای استخراج  شود  متاسفانه در گذشته شاهد تخریب معادن بوده ایم که قسمت های پر عیار را برداشت و معدن را به صورت متروکه  به حال خود رها کرده اند
علیخانی افزود :در جهت تعهد به منطقه کوهبنان، اولین اقدامی که کردیم  آوردن حساب بانکی شرکت به بانک کوهبنان بود.
وی افزود : تعهد ما به کارگیری نیروی بومی است .اگر نیروی بومی تخصص لازم را نداشته باشند ما به نیروهای بومی آموزش خواهیم داد و آنها را متخصص و حرفه ای خواهیم کرد
"سالاری" فرماندار کوهبنان نیز در این نشست اظهار کرد: ایجاد کارخانه کنسانتره و شمش سرب و روی می تواند معادن منطقه کوهبنان، راور و بهاباد یزد را که ۸۰۰ سال مغفول مانده، فعال کند.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال این مجتمع فرآوری افزود: این سرمایه گذاری، تحولی را در شهرستان کوهبنان که به لحاظ توسعه ای مقداری عقب مانده، ایجاد خواهد کرد و مشکل اشتغال مردم حل می شود.
سالاری تصریح کرد: کارهای مربوط به ایجاد مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی را در کمترین زمان انجام دادیم و فرش قرمز برای سرمایه گذاران پهن کرده ایم و تا عملیاتی شدن پروژه همکاری خواهیم داشت.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1444