printlogo


معاون وزیر صنعت:
نقشه راه توسعه صادرات به‌زودی ابلاغ می‌شود
نقشه راه توسعه صادرات به‌زودی ابلاغ می‌شود
کد خبر: 1520
در نشست خبری معاون وزیر صنعت و رئیس مرکز مطالعات پژوهش‌های بازرگانی، جزئیات نقشه توسعه راه صادرات و نقشه تنظیم بازار تشریح شد.

رئیس مرکز مطالعات پژوهش‌های بازرگانی گفت: ما با دست‌اندرکاران حوزه صادرات ارتباط مستقیم داریم و از بخش خصوصی تا سازمان توسعه تجارت جلسات هماهنگی و مشاوره‌ای برگزار شده بود که نتیجه آن تدوین نقشه راه توسعه صادرات بوده که به‌زودی از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت ابلاغ خواهد شد.

مرجان فقیه نصیری با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بر ضد ایران گفت: پس از اعمال این تحریم‌ها نقش این مرکز تغییر پیدا کرد و در واقع وظایف جدیدی برای آن تعریف شد. مهم‌ترین دغدغه ما معیشت مردم بود و میزان اثرگذاری تحریم‌ها در حوزه بازرگانی اعم از تأمین کالا، لجستیک، تنظیم بازار و صادرات بر همین اساس این موسسه به‌صورت تدریجی گزارش وضعیت را برای مقامات ارسال می‌کنند تا آنها نظرات کارشناسی را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند. محتوی این گزارش‌ها کاملاً محرمانه است اما در آن آخرین تحولات رخ داده در دنیا و اثرگذاری تحریم‌ها ذکر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دو ماه اخیر، آمریکا تحریم‌های جدیدی اعمال کرده اثرات آن را در سیستم بازرگانی کشور تحلیل کردیم و گزارش‌ها را برای رهبری، مجمع تشخیص و سایر مقامات عالی فرستادیم. البته تحریم یک تیغ دو لبه است و باید از فرصت‌هایی که به وجود آورده استفاده کرد. بر همین اساس در وزارت صمت برنامه ساخت داخل و تعمیق آن اجرایی شده است.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: مرکز مطالعات گلوگاه‌های حوزه بازرگانی را مشخص کرده به‌طوری‌که از کل زنجیره مواد اولیه تا تولید صنایعی که ممکن است بیشترین ضربه را ببیند تشریح کرده است و آن صنایعی که دارای توانایی ساخت داخل هستیم نیز مشخص شده است.

وی با اشاره به تعاملات این مرکز با بخش خصوصی گفت: ما با دست‌اندرکاران حوزه صادرات ارتباط مستقیم داریم و از بخش خصوصی تا سازمان توسعه تجارت جلسات هماهنگی و مشاوره‌ای برگزار شده بود که نتیجه آن تدوین نقشه راه توسعه صادرات بوده که به‌زودی از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت ابلاغ خواهد شد.

فقیه نصیری تصریح کرد: این نقشه با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌ها تا سال 1404 تدوین شده است. ما تلاش کردیم که در حوزه بازاریابی و تسهیل فعالیت‌های تجاری با اولویت‌بندی 15 کشور همسایه به‌اضافه چین و هند این نقشه راه را تدوین کنیم.

وی با اشاره به بخش‌هایی از این نقشه گفت: به‌طور مثال میزهای کالایی و کشوری سازمان توسعه تجارت با یکدیگر هماهنگ شده که هر میز دارای چه توانایی‌هایی است در آخرین جلسه توسعه صادرات غیرنفتی آقای زادبوم اعلام کرده‌اند که هماهنگی مناسبی بین میزها صورت گرفته و حتی قرار شد میزهای استانی نیز تشکیل شود به‌طوری‌که مزیت‌های هر استان و توانایی آنها در صادرات و چالش‌ها به تفکیک مشخص کردند.

وی افزود: در حوزه تنظیم بازار نیز ما آخرین گزارش‌ها را مقطع به مقطع برای مدیران ارسال می‌کنیم به‌طور مثال کمپین بدون برچسب نخوریم حاصل همین گزارش‌ها بوده که بر طبق آخرین تجارب جهانی تدوین شده است.

در ادامه این نشست علیرضا گرشاسبی معاون مرکز مطالعات بازرگانی با اشاره به تجمیع فعالیت‌های بازرگانی کشور در قائم‌مقامی وزارت صمت گفت: پس از تأکید رهبری برای توسعه نقشه تنظیم بازار این وظیفه به عهده این مرکز گذاشته شد و بیش از 40 هزار ساعت نیروی انسانی برای آن صرف شده و قبل از نهایی شدن برای نظرخواهی برای کلیه مدیران این حوزه فرستاد شد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از سند تنظیم بازار گفت: مهم‌ترین نکات این سند تنظیم بازار با مؤلفه‌های تولید و صادرات است این سند پیش‌بینی کردن بازار را دنبال می‌کند و پیشنهاد مشخص ما این بود که با توجه به شرایط فعلی کشور باید یک تقویم کالایی مشخص شود که در آن موقعیت‌های مذهبی یا آیینی نیز کاملاً ذکر گردد و از همان ابتدا اگر نیاز به مداخله دولت در بازار است چه اقداماتی صورت می‌گیرد.

گرشاسبی ادامه داد: حوزه‌های واردات موجودی کالا، ذخیره‌سازی، توزیع نظارت، بازرسی و اطلاع‌رسانی در این سند موردتوجه قرار گرفته است. ضمن آنکه در حوزه تولید نیز با استفاده از کمیته‌های مختلف مطالبی ذکر شده است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1520