printlogo


رئیس‌مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد
ضرورت حمایت از «قالیبافان» متاثر از کرونا
ضرورت حمایت از «قالیبافان» متاثر از کرونا
کد خبر: 1557
رئیس‌مرکز ملی فرش ایران با اشاره به چالش‌های پیش آمده ناشی از ویروس کرونا گفت: در این روزهای سخت، باید به جامعه فرش به‌ویژه قالیبافان توجه ویژه‌ای داشته باشیم. فرحناز رافع در رابطه با ضرورت حمایت از بخش‌خصوصی و ذی‌نفعان فرش دستباف در روزهایی که جامعه با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: شوک کرونایی فعالیت‌های اقتصادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بخش‌های مختلف به‌ویژه فرش دستباف بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف ایران اظهار کرد: مشکل زنجیره تامین و کاهش دستیابی به بازارهای خارجی و مصرفی داخلی لزوم حمایت‌های بیشتر دولت از این بخش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طلب می‌کند. وی با بیان اینکه پیامدهای اقتصادی و مالی شیوع ویروس کرونا در کوتاه‌مدت و بلندمدت در دو سطح کلان و خرد قابل تحلیل است، گفت: تدوین برنامه جامع بهبود فضای کسب‌وکار و ارتقای سرمایه‌پذیری کسب‌وکارهای حوزه فرش با مشارکت بخش‌خصوصی و با هدف ارتقای تاب‌آوری این بخش از اقتصاد ملی در مقابل تهدیدات ناشی از بحران کرونا در دست اقدام است. رافع اضافه کرد: ارائه یک برنامه منسجم و جامع برای کاهش اثرات شیوع ویروس کرونا روی کسب‌وکار می‌تواند ضمن به حداقل رساندن آثار زیان‌بار آن در احیا هرچه سریع‌تر نقش صنوف و بازاریابی جایگاه آنها در رشد اقتصادی کشور موثر باشد.

رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف ایران اظهار کرد: با توجه به تاثیر قابل‌توجه شیوع کرونا بر فعالیت‌های بخش عمده‌ای از فعالان حوزه تولید و فروش فرش دستباف که در قالب واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند و همین‌طور تمهیداتی که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌مرکزی برای بهره‌مندی صنوف از تعویق تسهیلات و سایر کمک‌های پیش‌بینی‌ شده، این مرکز به‌دنبال آن است که صنوف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک‌مرکزی و بسته‌های حمایتی وزارت لحاظ شود.

رافع افزود: از منظر اقتصادی بافندگان فرش دستباف به خصوص بخشی که بیمه نیستند در مقایسه با سایر صنوف آسیب بیشتری متحمل خواهند شد. از همین‌رو بیمه تامین‌اجتماعی از سوی دولت برای دست‌اندرکاران فرش در نظر گرفته شود تا مشاغل خرد آسیب‌دیده از کرونا از بین نروند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1557