printlogo


رئیس سازمان جهانی گردشگری به ایران، نامه نوشت؛
«بمب خوشه‌ای» سفرهای نوروزی
«بمب خوشه‌ای» سفرهای نوروزی
کد خبر: 1558
رئیس سازمان جهانی گردشگری در نامه‌ای به وزیر گردشگری کشورمان مسوولیت دولت در بازار توریسم در دوره شیوع کرونا و پس از آن را تشریح کرد. محتوای نامه نشان می‌دهد سفرهای بین شهری به‌خصوص در تعطیلات نوروز در نقش شبکه توزیع کرونا عمل می‌کند و به عنوان بمب خوشه‌ای موج ابتلا در پهنه کشوری را تشدید می‌کند. در این نامه که به نظر می‌رسد برای دولت‌های مختلف جهان ارسال شده، شکل «احیای سریع گردشگری» بعد از عبور از موج کرونا معرفی شده است.

زوراب پولولیکاشویلی، رئیس سازمان جهانی گردشگری طی نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور پنج ماموریت برای عصر کرونا و پسا کرونا به دولت در برابر گردشگران و بازار گردشگری درنظر گرفته است که این پنج ماموریت برای انجام دو موضوع گردشگری در جهان مطرح است. موضوع اول شامل دوره شیوع کرونا و راهکارهای قطع زنجیره ابتلا و اقدامات جهت مهار شیوع ویروس کرونا است و موضوع دیگر مربوط به دوره پساکرونا است که بازار گردشگری را به‌عنوان آسیب‌پذیرترین بخش اقتصادی چگونه نجات دهد. براساس بررسی‌‌های انجام شده، شبکه توزیع کرونا مسافران و تفریحات غیرضروری در کشورهای مختلف هستند که در هر دو حوزه داخلی و خارجی برای کشورها مشکلات گسترده‌ای ایجاد کرده است و مسافران عامل اصلی انتشار و توزیع ویروس در سطح شهرها و روستاها هستند. با توجه به اهمیت قرارگرفتن در آستانه تعطیلات نوروزی مرجع جهانی سیاست‌گذار در بازار گردشگری مکاتبه‌ای در قالب مسوولیت‌های دولت با وزیر گردشگری داشته است که اقدامات دولت در راستای توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت صورت پذیرد و تصمیمات دولت به‌گونه‌ای گرفته نشود که مبتنی بر سیاست‌ها و تمهیدات دولت برای تعطیل بازار سفرهای نوروزی نباشدو برعکس نوعی محرک برای سفر باشد یا سیاستی برای تشویق به پرهیز از سفر وجود نداشته باشد و در واقع به‌نوعی بی‌عملی سیاست‌گذاری رخ دهد. زیرا سفرهای نوروزی نه تنها زنجیره ابتلا را قطع نمی‌کند بلکه منجر به تشدید شیوع کرونا و گسترده‌تر شدن بحران این ویروس در کشور خواهد شد.

علاوه بر شبکه توزیع کرونا و مسوولیت‌ها درباره نقطه اصلی کرونا، بازار گردشگری با هشدارهایی در جهت تخریب آن قرار گرفته است. شرکت‌های کوچک و متوسط که حدود ۱۲ درصد از بخش گردشگری را شکل می‌دهند با خسارت‌های گسترده‌ای همراه شده که منجر به تعطیلی میلیون‌ها شغل در جهان شده است. همچنین آسیب‌پذیری بازار گردشگری بر هر دو بخش عرضه و تقاضا بوده است که خطر افول اقتصادی، سیاسی، تجاری و اجتماعی جهانی و کارکرد نامساعد بازارهای اصلی سفر را افزایش داده است. با توجه به مشکلات پیش رو، تنها شانس توریسم برای شکست رکود کرونایی نقطه قوت بازار گردشگری است که به سبب دارا بودن ماهیت اقتصادی و اجتماعی از انعطاف‌پذیری و توانایی بازگشت بالایی برخوردار است که امکان بازیابی اجتماعی و اقتصادی با توجه به حمایت و شناخت سیاسی را فراهم می‌کند.

برخی افراد در سراسر جهان در شرایط سفرهای ناگزیر هستند که دولت‌ها باید رفتار مسوولانه‌ای با انجام عملکردهای متناسب با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی امکان سفر بی‌خطر را فراهم کنند. باتوجه به اینکه بازار گردشگری در سطح کلان اقتصادی تاثیرگذار است دولت‌ها باید جهت رونق این بازار و توسعه درون بخشی و بیرونی آن و دستیابی به رشد متمرکز به احیای بازار گردشگری پس از پایان کرونا در جهان اقدام کنند. به این منظور برای دولت‌ها پنج مسوولیت مقابل گردشگران و بازار گردشگری درنظر گرفته می‌شود. ماموریت اول در حوزه جهانی است که باید رفتار مسوولانه‌ای نسبت به توافقات دو سازمان جهانی بهداشت و گردشگری به‌منظور اقدامات کاهنده شیوع کرونا صورت پذیرد. باتوجه به اینکه هیچ کشور یا جامعه‌ای از شیوع کرونا مصون نخواهد بود در ماموریت دوم دولت‌ها موظف به حفظ همکاری و همبستگی بین‌المللی هستند. دولت‌ها متعهد به اولویت قرار دادن مردم هستند و با اقدامات متناسب بهداشتی و ترویج سلامت عمومی، دخالت‌های غیرضروری مربوط به سفرهای بین‌المللی را به حداقل برسانند.

دولت‌ها در ماموریت چهارم خود موظف به آگاهی‌بخشی مسافران احتمالی از شیوه‌های پیشگیری کرونا در هنگام سفر جهت مسوولیت‌پذیری آنها برای محافظت خود و دیگران است. پنجمین مسوولیتی که برعهده دولت‌ها قرار دارد مربوط به دوره پساکرونا است که در ۳ راهکار شامل همکاری نزدیک‌تر جهانی، حمایت‌های سیاسی، مالی و مشوقی برای فعالان گردشگری و ایجاد محرک‌هایی جهت بازیابی اقتصادی مطرح می‌شود. براساس گزارش «تراول دیلی نیوز» درنتیجه وحشت جهانی از ویروس کرونا، گردشگری جهان در بحران بزرگی قرار گرفته است که مدت‌زمان و محدوده آن هنوز مشخص نیست. این رخداد منجر به سقوط آزاد بازار سهام به‌مدت یک هفته متوالی هم شده و دامان بسیاری از غول‌های این بازار را گرفته است. اثر ویروس کرونا بر روی گردشگری جهانی انکارشدنی نیست. بازار گردشگری چین بیشتر از هر جای دیگری از این اتفاق تاثیر خواهد پذیرفت، چراکه در سال‌های اخیر گردشگری ۱۱درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داده است و این مقدار سالانه یک رشد ثابت هفت‌درصدی را تجربه کرده است. سازمان گردشگری جهانی و سازمان بهداشت جهانی از طریق بیانیه‌ای مشترک از بخش گردشگری خواسته‌اند که واکنش آنها به شیوع ویروس کرونا «سنجیده، استوار و متناسب» با تهدیدی باشد که برای سلامت عمومی وجود دارد.

به گفته انجمن گردشگری و سفر جهانی، بستن مرزها، ممنوعیت سفر به شکل کلی و رویه‌های دولتی سختگیرانه‌تر، جلوی انتشار ویروس کرونا را نخواهد گرفت. هتل‌ها، خطوط هوایی و اپراتورهای سفرهای کروز تنها تعدادی از صنایع گردشگری هستند که ضربه سختی برآنها به دلیل شیوع کرونا وارد شده است، مخصوصا به این دلیل که شیوع بیماری طی سال جدید چینی که شلوغ‌ترین فصل سفر در آسیا به‌شمار می‌رود، اتفاق افتاد. با لغو سفرها، رویدادهای عمومی، تعدیل نیروها و کاهش درآمدها، اثر ویروس کرونا بر روی شرکت‌ها از حالا جهانی شده است. یکی از بدترین موارد در اسپانیا، شرکت بیمه زوریخ است که تمام سفرهای ۲ هزار کارمندش در داخل و خارج از اسپانیا را لغو کرده و آنهایی را که به سفر رفته‌اند وادار به بازگشت کرده است.

در اروپا، پیشنهاد شرکت لوفت‌هانزا بسیار قابل‌توجه بوده است. در این بیانیه، این شرکت‌به‌کارمندان خودش مرخصی بدون حقوق پیشنهاد داده است تا با اثرات منفی لغو پروازها به چین مقابله کند. با لغو این پروازها ۱۳ هواپیمای این شرکت زمین‌گیر شده‌اند. سایر شرکت‌ها مانند BBVA سفرهای کارمندانشان به مناطق آلوده چین، ایران، کره‌جنوبی و سنگاپور را ممنوع کرده‌اند. دویچه بانک هم همه سفرها به ایتالیا را لغو کرده است. انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (IATA) تخمین می‌زند که عواید حمل‌ونقل هوایی در جهان امسال پنج درصد کاهش خواهد داشت. این درحالی است که اوپک تقاضای جهانی نفت را تا ۱۹درصد پایین آورده و آن را به ۷۳میلیون بشکه در روز رسانده است.

صنعت گردشگری حالا بلاتکلیف مانده است و ضررهای قابل‌توجهی از سراسر دنیا برای آن گزارش‌شده است. این وحشت از ویروس کرونا در فروپاشی بازار سهام برای خطوط هوایی بزرگ، اپراتورهای تور و هتل‌ها در آمریکا، اروپا و آسیا به‌وضوح قابل‌مشاهده است. از سوی دیگر، در چین این خوش‌بینی وجود دارد که همه‌گیری تا اواخر آوریل کنترل خواهد شد. ژونگ نانشان سرتیم متخصصان پزشکی در کمیسیون ملی سلامت چین، عنوان کرده است که کشورش از این بابت اطمینان دارد که تا اواخر آوریل، براساس برنامه‌های انجام‌شده، انتشار ویروس کرونا را تحت کنترل درخواهد آورد. ویروس کرونا شوک سختی به صنعت گردشگری جهان داده است و هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ و پلت‌فرم‌های دیجیتالی مشهوری مانند بوکینگ (Booking) مجبور به لغو رزروها برای سفر و اقامت در کشورهای آسیایی شده‌اند. صنعت گردشگری با مجموعه تهدیدهای بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1558