printlogo


در نشستی با حضور رئیس اتاق کرمان بررسی شد
خسارت های «کرونا» به اقتصاد استان کرمان
خسارت های «کرونا» به اقتصاد استان کرمان
کد خبر: 1572
در نشستی با حضور رئیس اتاق کرمان، روسای کمیسیون‌های مختلف اتاق، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از مدیران دولتی، خسارت های وارده به اقتصاد کرمان بر اثر شیوع بیماری کرونا بررسی و پیشنهادهایی برای دوران پساکرونا ارائه شد.

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: قصد داریم خسارت های وارد شده به بخش های مختلف اقتصاد استان را برآورد و برای جبران آنها برنامه‌ریزی و تدابیر لازم انجام شود، ضمن اینکه یافتن راه‌های تامین منابع مالی برای جبران این خسارت ها با توجه به نوع و میزان خسارت ضروری است. سیدمهدی طبیب زاده، در بخش دیگری به ابلاغ بخشنامه‌های دستگاههای مختلف به استان ها اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهاد می شود اطلاع رسانی ابلاغ یک بخشنامه از رسانه ها به معنای ابلاغ این بخشنامه به استان ها قلمداد شود و دستگاههای مختلف مانند بانک ها منتظر ارسال آن ابلاغ از سوی مجموعه خود در پایتخت نباشند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های اتاق کرمان و فعالان اقتصادی استان برای مقابله با بیماری کرونا پرداخت و تصریح کرد: در ابتدا مسئله تجهیز کادر درمان به وسایل مورد نیاز مطرح شده که با کمک 80 میلیارد ریالی اتاق کرمان و فعالان اقتصادی، 17 دستگاه ونتیلاتور ثابت مدرن مورد نیاز بیمارستان های استان، ماسک های با کیفیت و مواد ضدعفونی کننده خریداری و تا حدودی بیمارستان های استان تجهیز شدند. طبیب‌زاده اظهار کرد: همچنین سه آزمایشگاه در کرمان و همچنین آزمایشگاه‌هایی در رفسنجان، جیرفت، سیرجان و بم مجهز شد و به دنبال افزایش ظرفیت این آزمایشگاه‌ها هستیم.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: شش کارگاه تولید لباس‌های ویژه بیمارستانی راه‌اندازی شده که پارچه‌های مورد نیاز آنها تامین و 150 نفر در این کارگاه‌ها مشغول تولید این البسه هستند. وی گفت: از چند روز گذشته بحث متمرکز کردن کارگاه‌های تولید ماسک استان مطرح شده که در مجموع این کارگاه‌ها روزانه 100 هزار ماسک تولید می کنند در حالی که نیاز استان روزانه 300 هزار ماسک است که امیدواریم بتوان با اخذ تدابیر لازم میزان تولید ماسک را افزایش داد.

کاهش صادرات خرما و پسته در دوران کرونا      

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان به تاثیر بیماری کرونا در تجارت به ویژه صادرات اشاره و بیان کرد: پیش از این بیماری، 30 تا 40 درصد شرکت های صادراتی به دلیل مشکلات برگشت ارز، صادرات نداشتند اما سایر صادرکنندگان نیز در دوران کرونا با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند. محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: در حال حاضر بسیاری از محموله های صادراتی صادرکنندگان بین 20 تا 30 روز در مرزها مانده‌اند و امکان حمل جاده‌ای و یا ریلی آنها وجود ندارد، تعدادی از محموله ها به مبدا برگشت داده شده‌اند و تعدادی دیگر برای صادرات از طریق حمل و نقل دریایی اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: برخی محموله های پسته و خرما صادراتی استان دو ماه است در ساحل مانده‌اند، منتظر کشتی هستند و با توجه به اینکه بار آنها مواد فاسد شدنی است، صادرکنندگان با خسارت های زیادی روبرو می‌شوند. محمدمیرزائیان تصریح کرد: از سوی دیگر طولانی شدن زمان ارسال و ماندن محموله ها در مرزها، گواهینامه های گمرک، استاندارد و قرنطینه های نباتی و... باطل شده‌اند و برخی از این محموله ها باید به مبدا بازگردند، تخلیه شوند و مجددا نمونه برداری و به مرزها حمل شوند که هزینه های بسیاری را به صادرکنندگان تحمیل می کند.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: هر سال 50 تا 60 هزار تن پسته استان به چین صادر شده اما سال گذشته تنها هشت هزار تن پسته به این کشور صادر شد و این بازار را از دست دادیم که البته پیش بینی می شود با وجود بیماری کرونا 50 هزار تن پسته استان در سال جاری صادر نخواهد شد. وی در رابطه با خرما با بیان اینکه 500 هزار تن از این محصول در انبارها موجود است، تصریح کرد: متاسفانه دولت قصد دارد برای کنترل خرما مورد نیاز برای ماه مبارک رمضان، عوارض صادراتی برای این محصول در نظر بگیرد در حالی که چندین برابر نیاز بازار داخل، خرما وجود دارد و نباید این عوارض وضع شود.

15 هزار میلیارد ریال برآورد خسارت اولیه کشاورزی استان بر اثر کرونا

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: برآوردهای اولیه خسارت در بخش های کشاورزی استان از جمله پسته، خرما، محصولات گلخانه‌ای، دام، طیور و آبزیان، بر اثر بیماری کرونا 15 هزار میلیارد ریال عنوان شده که به نظر می رسد در پسته بالای 70 درصد، در خرما 40 تا 70 درصد و در بخش آبزیان، دام و طیور و محصولات گلخانه‌ای کمتر از 40 درصد خسارت وارد شده است. سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: کاهش شدید قیمت ها در پسته، خرما و مرغ و...، صادر نشدن برخی محصولات به دلیل تعطیل بودن صنعت بسته بندی، بسته شدن مرزها و فاسد شدن محصولات کشاورزی، تامین نشدن سم و کود مورد نیاز کشاورزان، تامین نشدن پلاستیک های مورد نیاز گلخانه داران، تعطیل شدن صنعت حمل و نقل و تامین نشدن خوراک دام و طیور، خسارت هایی را به فعالان این حوزه وارد کرده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود بانک مرکزی تسهیلات ارزان و یا وام بلاعوض به مبلغ  15 هزار میلیارد ریال برای خسارت های وارد شده به این بخش در نظر بگیرد و سود و جرائم تسهیلات سال گذشته را ببخشد و اصل وام را به مدت یکسال امهال کند.

گردشگری بیشترین خسارت را از کرونا پذیرفت

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان با بیان اینکه بررسی خسارت های وارد شده به صنایع دستی استان ادامه دارد و در روزهای آینده خسارت وارده را اعلام می‌کنیم، گفت: گردشگری با توجه به همزمانی شیوع ویروس کرونا با ایام نوروز و اوج فعالیت های گردشگری در سطح کشور، بیشترین میزان خسارت را از کرونا پذیرفته است. محمدرضا بهرامی تصریح کرد: برآوردهای اولیه ناشی از خسارت در اسفندماه گذشته و فروردین ماه جاری در حوزه گردشگری برای راهنمایان گردشگری 240 میلیارد ریال، دفاتر خدمات مسافرتی 450 میلیارد ریال، هتل ها، مهمانپذیرها، اماکن اقامتی رستوران ها و مجتمع های بین راهی، هزار و 270 میلیارد ریال و موسسات آموزشی 56 میلیارد ریال بوده است.

وی پیشنهاد اختصاص تسهیلات کم بهره و یا بلاعوض بانکی به فعالان این حوزه، بخشودگی بخشی یا تمام حق بیمه کارفرما، بخشودگی هزینه مصرف حامل های انرژی و همچنین مالیات بر عملکرد سال های 98 و 99 را مطرح کرد.

 500 شرکت فناوری اطلاعات استان از کرونا خسارت دیدند

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین اتاق کرمان در ادامه این نشست از خسارت وارد شده به 500 شرکت فناوری اطلاعات استان خبر داد و گفت: در برآوردهای اولیه هر یک از این شرکت ها سه میلیارد ریال خسارت دیده‌اند و با مشکل روبرو شده‌اند. سیدمحمدابراهیم علوی، افزود: این شرکت ها با توجه به کاهش درآمد، داشتن مشکلات سخت افزاری و... ممکن است تعدیل نیرو داشته باشند که باید با تدابیر و برنامه‌ریزی های انجام شده به فعالیت آنها برای مدت یک سال آینده کمک شود. وی بروکراسی اداری حاکم در سطح استان و کشور را معضلی برای فعالیت بسیاری از شرکت ها دانست.

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بیش از هزار و 200 واحد صنعتی در استان فعال هستند، گفت: 200 واحد بالای 100 نفر نیرو دارند و مشکل چندانی ندارند، در رابطه با واحدهای کوچک و متوسط به نظر می رسد تغییری در کسب و کار 50 تا 60 درصد این واحدها ایجاد نمی شود. امین غفاری نژاد افزود: برخی صنایع شیمیایی، تولید ماسک و صنایع غذایی ما در این شرایط رونق گرفته‌اند اما پیش بینی می‌شود برخی صنایع مانند صنایع ساختمانی از جمله تولید بتن، قطعات ساختمانی، پروفیل فولادی، درب و پنجره، سیمان، کاشی و سرامیک و لوله پلی اتیلن و همچنین صنایع لبنی با خسارت و مشکل روبرو شده‌اند.

وی پیشنهاد استفاده از سهم کرمان از میزان تسهیلات 750 میلیارد ریال در نظر گرفته دولت با بهره 12 درصد را مطرح کرد و ادامه داد: بانک های استان بررسی های لازم را انجام دهند تا تسهیلات برای سرمایه در گردش به بیشترین میزان جذب و تنفس 6 ماهه به تسهیلات سال های گذشته داده شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شده که خسارت های وارد شده به اصناف، واحدهای تولیدی و توزیعی با جامعه هدف واحدهای کوچک و متوسط، برآورد شود و معاون سیاسی استاندار کرمان نیز مسئولیت تجهیز و تامین منابع مورد نیاز برای جبران این خسارت ها را پذیرفته است. رضا سنجری افزود: بسته های حمایتی دولت پاسخگوی میزان خسارت های وارد شده به اقتصاد نیست که باید از راههای مختلف تامین منابع مالی را انجام و همچنین حل برخی نیازها در حوزه پیگیری مصوبات و قوانین را مدنظر قرار دهیم.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1572