printlogo


رئیس اتاق کرمان،تاکید کرد
پیگیری شرکت های کرمانی برای تامین مالی از طریق بورس
پیگیری شرکت های کرمانی برای تامین مالی از طریق بورس
کد خبر: 1730
رئیس اتاق کرمان گفت: شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی استان در صورت داشتن استانداردهای لازم، علاقمندی خود برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه (بورس) را اعلام کنند تا زمینه ارائه آموزش و مشاوره برای آنها فراهم شود.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بررسی روش های تامین مالی واحدهای اقتصادی استان از طریق بازار سرمایه که با حضور جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه همراه بود، افزود: لازمه حضور شرکت ها در بورس شفاف بودن فعالیت های آنهاست و از این طریق می توانند بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند. وی به فعالیت چند شرکت بزرگ کرمان در بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: یک مجموعه دیگر مانند شرکت نیلی صنعت جنوب نیز  توانست با عرضه سهام خود در بورس، بخشی از نیاز نقدی خود را تامین کند که فاز اول این مجموعه راه‌اندازی شد. رئیس اتاق کرمان به نقل از مدیر بورس منطقه‌ای کرمان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از بازار سرمایه توسط شرکت‌های استان وجود ندارد و بهتر است شرکت ها از این ظرفیت استفاده کنند.

در ادامه این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با بیان اینکه بورس به شدت منابع مالی را به سوی خود هدایت می‌کند، گفت: بورس در حال حاضر رقیب جدی برای سیستم بانکی محسوب می شود و اگر از این بستر استفاده نکنیم متضرر خواهیم شد. جعفر رودری، بیان کرد: امکان تامین مالی پروژه‌ها از طریق بودجه دولت، بانک‌ها، بازار سرمایه، تسهیلات صندوق توسعه ملی، شرکت ها و نهادهای غیردولتی و سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد اما در شرایط فعلی شاید بانک ها و بازار سرمایه بتوانند در تامین نقدینگی مورد نیاز بهتر عمل کنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان نیز در ادامه این نشست افزود: سیستم بانکی وظایف مشخصی دارد و در سال های گذشته نیز در ارائه تسهیلات وظایف خود را انجام داده و امسال نیز می توان در استان به طور متوسط بین 40 تا 60 هزار میلیارد ریال تسهیلات دهیم. اله‌داد محمدی مفرد، خاطرنشان کرد: در سال 98 به واحدهای تولیدی با ارزش بیشتر از 50 میلیارد ریال، در مجموع 16 هزار میلیارد ریال تسهیلات داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد نقدینگی کشور در تهران است، گفت: با استقبال مردم از بازار سرمایه و فعالیت کارگزاری و حساب های آنها در بانک ها، حجم نقدینگی مرکز می تواند تا 85 درصد افزایش یابد. محمدی مفرد، بیان کرد: شرکت های بزرگ استان بیشتر حساب های خود را به کرمان منتقل کرده‌اند که کل این منابع 34 هزار میلیارد ریال است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بورس و بانک رقیب یکدیگر نیستند و نباید این اندیشه ترویج شود، اظهار کرد: ورود مردم به بورس به سود سیستم بانکی است زیرا شرکت ها نقدینگی خود را به عنوان حساب جاری وارد بانک ها می کنند. علیرضا شکیبایی، افزود: شرکت ها می توانند در صورتی که تمایل به عرضه سهام خود در بورس نداشتند پروژه‌ای را در بورس عرضه و برای هر فعالیت خود از مشاور و متخصص استفاده کنند. وی ادامه داد: باید از شرکت هایی که قصد ورود به بورس را دارند حمایت مالی و معنوی و مشاوره‌ای صورت گیرد و از سوی دیگر دانش لازم برای ارائه مشاوره در زمینه تامین مالی پروژه‌ها از طریق بورس در استان وجود دارد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه مطرح کردند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1730