printlogo


با حذف چهارصفر از پول ملی؛
کار مس شهید باهنر «سکه» می شود
کار مس شهید باهنر «سکه» می شود
کد خبر: 1773
به‌دنبال حذف چهار صفر از واحد پولی کشور، خط تولید «سکه‌زنی» در شرکت «صنایع مس شهید باهنر»بعد از دو سال به مدار تولید بازمی‌گردد. با تصویب لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر شد که واحد پول ایران از ریال به تومان (برابر با ۱۰۰ قران) تغییر کند.
 قرار است روند تبدیل واحد پولی به‌صورت تدریجی اجرا شود؛ ترتیبات اجرای این طرح در دو سال فراهم شده و سه سال نیز دوره گذار خواهد بود که در این دوره هر دو واحد پولی (ریال و تومان) به‌صورت همزمان اعتبار خواهند داشت. درحالی‌که طرح مطلس مس شهید باهنر پیش از این به مدت دو سال متوقف بود با اجرای طرح حذف صفرها، طرح سکه‌های جدید با تقاضا همراه شده است. این رویداد در تاریخ اقتصاد ملی کشور به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که مس شهید باهنر در این بخش از تاریخ، تولید سکه‌های جدید را برعهده خواهد داشت. این تولید‌کننده در دهه ۶۰ آغاز به کار کرد و در دوران جنگ تحمیلی شروع کار خود را با ساختن بیش از سه هزار قطعه برپایه کانی مس و برنجی رقم زد که این امر نشان از جایگاه این شرکت در اقتصاد کشور دارد.

درحالی‌که ۷ سال از راه‌اندازی خط تولید سکه در این شرکت می‌گذرد و پیش از این واردات مطلس (پولک) از کشورهای کره و انگلیس صورت می‌گرفت؛ به گفته مجید ضیایی، مدیرعامل مس شهید باهنر با توجه به مصوبه حذف چهار صفر از واحد پول ملی انتظار می‌رود قرارداد با بانک‌مرکزی به‌زودی نهایی شود. وی ابراز امیدواری کرد: این اقدام به کاهش خروج ارز از کشور کمک بسزایی کرده و حتی می‌توان نگاهی به صادرات به کشورهای اطراف داشت.

این سکه ترکیبی از کاپرنیکل بوده که گران‌تر از مس است؛ هر زمان که کشور با کاهش ارزش واحد پولی مواجه بود سکه‌ها جمع‌آوری شده و پس از ذوب به‌طور مجدد ضرب شد.

تجربه ای در انگلستان هست که مغز سکه را از جنس فولاد می‌سازد و روکش آبکاری آن با مس انجام می‌شود. مدیرعامل مس باهنر نیز این تجربه را بررسی کرده و این پروژه را با بانک‌مرکزی مطرح کرد؛ این طرح به‌عنوان طرح توسعه در دستور کار مس باهنر قرار دارد. بانک‌مرکزی نیز در ادوار مختلف قرارداد‌هایی در این زمینه با مس باهنر داشته و به‌دلیل همکاری‌های مطلوب پروژه یادشده پروژه مزبورتعریف شد.

در این تغییرات سکه ۵۰۰ تومانی که به سکه نیم قرانی تعریف می‌شود، طی دو سال آینده احتمالا دستخوش کاهش ارزش شود. این احتمال می‌رود که قیمت سکه یادشده نزدیک به ۵۰ درصد بهای تمام شده آن، یعنی ارزش فلزی که درساخت آن به‌کار می‌رود، باشد و آن را از صرفه اقتصادی در تولید خارج کند. به گفته مدیرعامل مس شهید باهنر ورق فولادی هسته اصلی سکه انتخاب می‌شود که قیمت تمام‌شده فولاد آن حدود یک‌پانزدهم قیمت مس و یک‌سی‌ام قیمت کاپرنیکل است. وی می‌گوید: درحال مذاکره با بانک‌مرکزی هستیم و به محض مهیا شدن تجهیزات جانبی و قالب‌ها اقدام به سکه‌زنی هم‌راستا با مصوبه جدید برای پول ملی خواهیم کرد.

 سکه‌زنی و مسیر پیش‌رو

مس باهنر با یک هزار  نیروی انسانی دارای ظرفیت تولید ۵ هزار تن سکه در سال است؛ دیدگاه مدیرعامل شرکت مس باهنر در زمینه توسعه همراه با رویکرد اشتغال‌زایی است. وی طرح متوقف شده سکه‌زنی را به همین منظور با جدیت پیگیری می‌کند تا به کاهش خروج ارز از کشور در سال‌ جهش تولید بیش از پیش بپردازد.

ضیایی این پروژه را با نگاهی به صادرات کشورهای اطراف نظیر سوریه در مسیر مذاکره قرار داده و امید دارد که آثار راه‌اندازی آن را به زودی در اقتصاد ملی و سازمان تحت مدیریت خود ببیند.

برآورد وی از سرمایه‌گذاری در طرح سکه‌زنی معادل ۶۰ تا۷۰ میلیارد تومان (حدود ۵ میلیون یورو) است و می‌گوید: برای تامین بخشی از این رقم به افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران اندیشیده شده است.

وی بر این باور است که راه‌اندازی طرح توام با جذب نیروی جدید است. ضیایی در همین حال اعلام می‌کند که مس باهنر درحال‌حاضر با ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارد که به‌زودی این میزان با افزایش همراه می‌شود.

 گام مدرن در بومی‌سازی

توان و استعداد مس شهید باهنر در زمان جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس در صنعت کشور محک خورد و موجب توسعه صنایع جانبی مس در کشور شد. امروز این شرکت با تکیه بر دانش روز دنیا و به‌کار‌گیری نیروهای متخصص نه تنها در بخش اجرا بلکه در هیات‌مدیره شرکت توانسته است با تولید فکر اقتصادی گام موثری در خلق ارزش برای خود و سهامداران بردارد. این رویکرد توام با ذخیره تکنولوژی و دانش فنی برای این شرکت درحال توسعه مدنظر قرار گرفته است.

با نگاهی به وضعیت شرکت می‌توان دریافت که تولید مس باهنر در اسفند ماه سال ۹۸ به بیش از ۳هزار و ۵۰۰ تن رسیده که این رویداد در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است.

ضیایی در این باره می‌گوید: در سال ۹۸بیش از ۱۲۷ قلم کالای مسی، قطعه و تجهیزات را داخلی‌سازی کردیم که تمامی آنها پیش از این به داخل کشور وارد می‌شد.

وی از شکل‌گیری نمایشگاهی در داخل مجتمع مس باهنر خبر می‌دهد و می‌گوید: نمونه تمام قطعاتی که به دست توانمند نیروهای متخصص در مس باهنر و کارگاه‌های وابسته ساخته شدند، به منظور بیان خودباوری و تکیه بیشتر بر تولیدات داخل به نمایش گذاشته شده‌اند. 

 خبری که مانع از خروج ارز شد

به‌دنبال انتشار خبر تولید باسبار عریض در مس باهنر در ۱۷ فروردین ماه ۹۹، از سوی فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان عرصه فولاد کشور با مدیرعامل باهنر تماس گرفته می‌شود. وی در این باره می‌گوید:  پس از خبری که درخصوص تولید باسبار منتشر شد، سبب شد تا این شرکت فولادی از توان ساخت داخل باسبار عریض مطلع شود. به گفته وی این درخواست در کمال ناباوری از سوی فولاد جنوب به مس باهنر داده شد.

این محصول که نام دیگر آن در بازار شین مسی است که در تابلوها و ترانس‌ها از آن استفاده می‌شود؛ راه‌اندازی فاز ۲ این شرکت فولادی وابسته به محصول یادشده است که به‌دلیل مسائل تحریم با تاخیر مواجه شده بود. مدیرعامل مس باهنر می‌گوید: با درخواست آن مجموعه در کمتر از یک ماه این محصول برای شرکت فولاد کاوه جنوب کیش آماده وطی هفته گذشته ارسال شد. این اقدام نه تنها مشکل عدم امکان واردات باسبار برای این شرکت را مرتفع کرد بلکه مانع خروج ارز نیز شد.قرار بود این محصول را از کشور اسپانیا (با زمان بیش از ۶ ماه)وارد کنند که در عین ناباوری مدیران شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، مس باهنر توانست پاسخگوی نیاز این تولید‌کننده در داخل کشور باشد.وی معتقد است دستاورد شرایط تحریم رسیدن به خودباوری در سطح بالایی است. 

 برنامه جدید و احیای مشتریان از دست رفته

وی بر این باور است که خودباوری باعث شد تا مس باهنر در سطحی بالاتر از گذشته فعالیت کند. ضیایی می‌گوید: بر همین اساس به‌دنبال جذب مشتری جدید و احیای مشتریان از دست رفته حرکت کردیم؛ دستاورد این حرکت راه‌اندازی واحد منسجم توسعه بازار، مهندسی فروش و بازاریابی در این شرکت بودو تمامی مشخصات خرید و فروش‌ها در راستای شفاف‌سازی هر چه بیشتر از گذشته به ثبت رسید.

 افزایش سرمایه برای توسعه بیشتر

کشور تا پیش از سال ۶۳ از نبود صنایع پایین دستی رنج می‌برد وصنایع مس شهید باهنر با همین تفکر در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی کرمان ایجاد شد و به ثبت رسید و اولین کارخانه خود را وارد مدار تولید کرد؛ مس باهنر در نزدیکی بزرگ‌ترین و غنی‌ترین معادن مس خاورمیانه است.

درحالی‌که راه‌اندازی مس شهید باهنر به‌طور کامل به سال ۱۳۷۰ باز می‌گردد،اجرای طرح‌هایی نظیر سکه زنی از سوی مس شهید باهنر یک اقدام ملی به‌شمار می‌رود؛ بنابراین در قبال آن شرکت نیازمند به افزایش سرمایه است. مس باهنر علاوه بر این برای طرح توسعه لوله‌های آلیاژی که به تازگی جلوی واردات آن گرفته شده، افزایش سرمایه را در دستور کارخود قرار داده است. اجرای این طرح نیز حداقل سالانه معادل ۳ میلیون دلار مانع خروج ارز از کشور می‌شود. این محصول مورد نیاز شرکت‌های پالایشگاهی و نیروگاهی است.

سهامدار عمده این شرکت یعنی شستا که خود به تازگی وارد بورس اوراق بهادار شده است؛ درخصوص افزایش سرمایه؛ اصل افزایش سرمایه و تزریق نقدینگی را با ارائه طرح توجیهی مناسب ممکن می‌داند و بر این باور است که افزایش سرمایه بقای مجموعه را با تخصیص مناسب منابع و به روز کردن تجهیزات تضمین خواهند کرد.

 برگزاری زود هنگام مجمع مس باهنر

یکی از اقداماتی که در مس باهنر در سال گذشته از سوی مدیرعامل و تایید از سوی هیات‌مدیره صورت گرفت انتقال تمامی دفاتر و حساب‌های مس باهنر به کرمان بود. این اقدام در راستای اشتغالزایی در محلی که کارخانه واقع شده و سرچشمه تولید است صورت گرفت. به گفته ضیایی با وجود اینکه این اقدام زمانبر بود و شرایط کرونا نیز سبب شد تا حسابرسان و بازرسان نتوانند مستقر شوند اما نه موضوع انتقال اسناد به کرمان و نه عاملی نظیر کرونا سبب تعویق در برگزاری مجمع نشد. مجمع سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۸ شرکت مس شهید باهنر به موقع و زودتر از موعد سال‌های گذشته، امروز (چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹) به‌صورت آنلاین و در شهر کرمان برگزار می‌شود.

 عملکرد تولید و فروش مس باهنر

شرایط کرونا فرصتی شد تا در مس باهنر تعمیراتی اساسی که حداقل ۱۰ سال است به انجام آن نیازمند است رخ دهد. به گفته مدیرعامل این شرکت انتظار می‌رفت که در این شرایط تولید و فروش رو به کاهش بگذارد اما مس باهنر در دو ماه نخست امسال شاهد رشد در تولید و فروش خود بود. وی می‌گوید: تولید و فروش دو ماه فروردین و اردیبهشت دست‌کم با ۲۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1773