printlogo


ریزش شاخص اعتماد بازار زیر بار کرونا؛
۱۹ درصد چک‌ها در فروردین ۹۹ برگشت خورد
۱۹ درصد چک‌ها در فروردین ۹۹ برگشت خورد
کد خبر: 1779
آمارهای بانک مرکزی از انعکاس تبعات اقتصادی کرونا در حوزه مبادلات بر پایه چک حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که بر اساس اطلاعات این نهاد، در فروردین امسال مبلغ چک‌های مبادله شده در اقتصاد ایران ۵۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته اما بااین‌وجود بازهم بیش از ۱۸ درصد این چک‌ها برگشت خورده است که نسبت به ماه‌های قبل دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

آمارهای نهاد ناظر بازار پول حاکی از این است که در فروردین‌ امسال، هم‌زمان با اوج شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت‌های اقتصادی به‌شدت در انقباض قرار گرفته و نزدیک به 19 درصد چک‌های مبادله شده برگشت خورده است. بر اساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی، در نخستین ماه از سال جاری بیش از شش میلیون فقره چک به ارزشی بالغ‌بر ۶۵ هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران مبادله شده که نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد ۳۶ درصد و ازنظر مبلغ حدود ۵۶ درصد کاهش داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از 6 میلیون فقره چک مبادله شده در فروردین امسال، 4.9 میلیون فقره چک به ارزش حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان وصول شده؛ اما یک‌میلیون و ۱۲۲ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان برگشت خورده که دلیل اصلی آن کسری موجودی بوده است.

همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود، شیوع کرونا اثرات بدی بر کسب‌وکارها و مبادلات اقتصادی گذاشته و در فروردین‌ماه باعث شده تعداد چک‌های برگشتی نسبت به ماه قبل تا 7.4 درصد افزایش پیدا کند. نکته نگران‌کننده ماجرا اینجاست که در اسفند سال گذشته و هم‌زمان با آغاز شیوع ویروس کرونا نیز تعداد چک‌های برگشتی بیش از ۴۴ درصد افزایش یافته بود که اتفاق بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در فروردین امسال تعداد چک‌های برگشتی در اقتصاد ایران در مقایسه با اسفند سال قبل نزدیک به 19 درصد افزایش داشته آن‌هم در شرایطی که تعداد کل چک‌های صادره در این ماه نسبت به ماه قبل با افت 34 درصدی مواجه بوده است.

هم‌زمان مقایسه وضعیت چک‌های مبادله شده و برگشتی در فروردین امسال و ماه مشابه در سال قبل حاکی از این است که افت تعداد چک‌های مبادله شده در نخستین ماه از سال اتفاقی مسبوق به سابقه است و عمدتاً به‌واسطه تعطیلی کسب‌وکارها و بازارها در هر سال تکرار می‌شود؛ اما امسال جدای از کاهش مرسوم مبادلات چکی در فروردین، حجم بالایی از این چک‌ها نیز برگشت خورده است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1779