printlogo


در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان،بررسی شد
خسارت مالی کرونا به بخش دامپروری،گلخانه‌ای و جالیزی استان
خسارت مالی کرونا به بخش دامپروری،گلخانه‌ای و جالیزی استان
کد خبر: 1819
پنجاه و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با دستور کار خسارت‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا به بخش دامپروری، محصولات گلخانه‌ای و جالیزی استان،برگزار شد.استاندار کرمان در این نشست،گفت: اعطای تسهیلات بانکی و تامین نهاده‌های دامی برای جبران خسارت کرونا به فعالان دامپروری استان را در سطح ملی پیگیری خواهیم کرد.

محمدجواد فدائی استاندار کرمان با اشاره به گزارش‌ها خسارت‌های وارده به این بخش‌ها عنوان کرد: برای کمک و جبران خسارت وارده باید از طریق ملی، پیگیری‌های لازم را انجام دهیم. وی ابراز داشت: نشست‌های لازم در این خصوص را هفته آینده با بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی برای تسهیلات بانکی و تامین نهاده‌ها خواهیم داشت. استاندار کرمان از مدیران خواست تا در گزارش‌های خود از خسارت‌ها و مشکلات، به طرح راهکارهای عملی در سطح استانی و ملی جهت رفع مشکل نیز بپردازند و پیشنهادات را ارائه دهند.سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز به برگزاری نشستی با حضور استاندار کرمان، نماینده مردم کرمان در مجلس پیرو جلسه قبل شورای گفتگو استان کرمان با بانک مرکزی و اتخاذ تصمیمات مناسب اشاره کرد. وی با بیان اینکه مشکلات وارده از بیماری کرونا را در بخشهای مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، محصولات گلخانه ای و جالیزی، گردشگری شاهدیم و بررسی کرده‌ایم، از ضعف‌های بنیادی در مدیریت اقتصاد کشور از جمله بخش حمل و نقل و ناهماهنگی در گمرکات کشور گلایه کرد. رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، عدم چابکی سیستم‌ها را عامل مضاعف در خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد. طبیب‌زاده لزوم حمایت بانک‌ها از حوزه اقتصادی در شرایط کنونی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: گلخانه‌داران، کشاورزان و بخش صنعت و گردشگری ما آسیب دیده‌اند و فشارهایی مانند وصول مطالبات از سوی بانکها اصلا قابل قبول نیست.
رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان هم به فعالیت 75 هزار نفر در دو بخش شمال و جنوب استان کرمان در حوزه دام و طیور اشاره داشت و گفت: شیوع ویروس کرونا بیش از 70 میلیارد تومان خسارت در شمال استان و بالغ بر 28 میلیارد تومان خسارت در جنوب استان به بخش‌های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در شمال استان وارد کرده است. حسن مهدی افزود: مجموع خسارت وارده به بخش دام و طیور در استان کرمان بالغ بر 98 میلیارد تومان بوده است که در صورت عدم توجه، بسیاری از بهره‌برداران حذف می‌شوند و در نتیجه مشکلات بیشتری را در آینده خواهیم داشت. وی عوامل اصلی خسارت شیوع ویروس بر بخش کشاورزی، کاهش چشمگیر تقاضا و کاهش قیمت فروش محصولات، افزایش تولید به دلیل پیش بینی تقاضای عید نوروز و ماه رمضان و معضل انباشت محصولات، افزایش هزینه‌های حل و نقل به دلیل محدویدت های تردد و حمل و نقل، کمبود شدید نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن به دلیل محدودیت عرضه این بخش، محدودیت عرضه واکسن و افزایش قیمت آن بیان کرد.
به گفته بهزادنژاد از صادرکننده‌های محصولات جنوب استان، تولید سالانه محصولات گلخانه‌ای و جالیزی در جنوب استان کرمان، 2 میلیون و 800 هزار تن است که در دو ماه گذشته و شرایط کرونا، یک میلیون و 600 هزار تن تولید شده است. وی عنوان کرد: به دلیل شیوع کرونا، صادرات محصولات گلخانه‌ای و جالیزی نیز 55 درصد کاهش داشته است.
 

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1819