printlogo


بررسی عملکرد هفتگی بازار سهام؛
بازدهی ۱۲ درصدی بورس در یک هفته
بازدهی ۱۲ درصدی بورس در یک هفته
کد خبر: 1901
در هفته منتهی به ۲۱ خرداد، شاخص کل بورس، رشدی ۱۲ درصدی را به ثبت رساند و به قله یک میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی رسید. همچنین ارزش کل معاملات بورس در این هفته حدود ۴۶۶ هزار میلیارد ریال بود.

در پایان هفته معاملاتی منتهی به ۲۱ خرداد ماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی ۱۲ درصدی و قرار گرفتن در قله یک میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد تا ضمن ثبت یک هفته صعودی دیگر، بهترین عملکرد هفتگی خرداد ماه خود را به ثبت برساند.

بازار سهام در حالی معاملات خود در اولین روز هفته را آغاز کرد که هفته قبل از آن شاخص پس از دو هفته سقوط متوالی رشد هفتگی را به ثبت رسانده بود. در پایان معاملات شنبه، شاخص کل با رشدی ۴۰ هزار واحدی ( ۳٫۹ درصدی) کار خود را خاتمه داد. در این روز که شاخص کل هم وزن رشدی ۳٫۱ درصدی را به ثبت رساند بیش از یک میلیون و ۱۱۴ هزار معامله انجام شد که ارزش کل این معاملات ۷۶ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال به ثبت رسید. در این روز معامله بلوکی شنفت نیز با جابجایی ۵ میلیون سهم با ارزش ۲۳۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال به ثبت رسید. سه نماد خگستر، خساپا و غسالم نیز به ترتیب با ۳۸۹، ۲۳۱ و ۲۲۰ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند.

روز یکشنبه شاخص در ادامه روند صعودی اول هفته خود رکورد افزایش روزانه را شکست و با بیش از ۴۷ هزار واحد رشد و قرار گرفتن در قله یک میلیون و ۶۸ هزار واحدی به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. در روزی که تعداد معاملات یک میلیون و ۱۲۳ هزار دفعه بود بیش از ۷ میلیارد سهم دادوستد شد که ارزش این معاملات ۸۹ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال بود. بیشترین ارزش معاملات این روز نیز به شستا تعلق یافت و این نماد بیش از ۵۱۵ میلیارد تومان معامله شد.

سومین روز هفته تحت تاثیر اخبار منتشر شده در خصوص اخذ مالیات بر سود سهام قرار گرفت و شاخص با نوسان زیادی مواجه شد اما در نهایت با رشدی ۲ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. در این روز حجم کل معاملات رکورد خردادماه را شکست و بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۰۷ میلیون سهم جابجا شد که ارزش این معاملات نزدیک ۱۳۷ هزار میلیارد ریال بود. سه نماد شستا، شپنا و شبندر به ترتیب با ۷۵۶، ۷۴۲ و ۶۵۳ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات روز دوشنبه را به خود اختصاص دادند. در این روز بیش از ۸۵ درصد از حجم معاملات را سهامداران حقیقی بر عهده داشتند.

در روز سه‌شنبه اگر چه شاخص کل با رشد کار خود را آغاز کرد اما در نهایت و در پایان معاملات با افتی ۷۰۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در این روز ارزش معاملات نسبت به روز گذشته افتی ۵۸ درصدی داشت و به ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید همچنین حجم معاملات نیز کمتر از ۵ میلیون سهم بود.

در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص مجددا در مسیر صعود قرار گرفت و با بیش از ۳۵ هزار واحد رشد، پایانی سبز را برای بورس رقم زد. در آخرین روز معاملاتی هفته ارزش معاملات بورس بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد ریال بود و حجم معاملات نیز بالاتر از ۱۰ میلیارد سهم به ثبت رسید. در این روز خودرو که با رشد ۲۷ درصدی به کار خود پایان داد، تاثیری ۳۹۶۸ واحدی بر شاخص کل داشت. خودرو، شستا و فولاد به ترتیب با ۵۲۳، ۵۰۵ و ۳۱۱ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.

در پایان هفته، مجموع ارزش معاملات بازار سهام به ۴۶۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال رسید که معادل میانگین روزانه ۹۳ هزار و ۱۹۳ میلیارد ریالی بود. رقمی که نسبت به هفته گذشته رشدی ۱۲ درصدی داشته است. همچنین در پایان این هفته ارزش کل معاملات بورس از ابتدای سال به ۴۵۵ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان رسید.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1901