printlogo


چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی؛
بازارها در این هفته، چه می‌شوند؟
بازارها در این هفته، چه می‌شوند؟
کد خبر: 1905
در هفته گذشته، بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۱۲٫۱ درصد، دلار مثبت ۳٫۹ درصد، سکه مثبت ۲ درصد و طلا مثبت یک درصد.بنابراین در هفته ای که گذشت مجددا «بازار سهام» بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مالی داشت. با این حال روند دو «بازار طلا» و «ارز» نیز صعودی است. آیا در این هفته، این روند تغییر قابل توجهی خواهد کرد؟...

پیش از شروع هفته گذشته، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۹٫۵ درصد، طلا مثبت ۱٫۸ درصد، سکه مثبت ۱٫۴ درصد و دلار مثبت ۰٫۰۵ درصد.

در این شرایط برای بازارهای ارز، طلا و بورس پیش بینی شده بود: در صورت متاثر نشدن بازار سهام از آغاز فروش آنلاین سهام عدالت در بورس، با توجه به اتفاقات چند روز اخیر روند بازار سهام صعودی باقی خواهد ماند و در دیگر بازارها با توجه به تداوم کنترل‌های مورد ادعای مقامات مسئول نوسان قابل توجهی اتفاق نخواهد افتاد.

در عمل نیز تقریبا این اتفاق افتاد. بازار سهام همان روند گذشته خود را ادامه داد و حتی بازدهی بیشتری را نصیب سهامداران کرد. دو بازار ارز و طلا نیز هرچند نوسان قابل توجهی نسبت به بورس نداشتند اما آنها نیز بازدهی مثبتی را ثبت کردند.

در هفته گذشته بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۱۲٫۱ درصد، دلار مثبت ۳٫۹ درصد، سکه مثبت ۲ درصد و طلا مثبت یک درصد.

اما در این شرایط که همچنان بورس بیشترین بازدهی را دارد و بقیه بازارها هم روند صعودی خود را حفظ کرده‌اند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

از مهمترین اخبار روزهای اخیر اعلام جزییات نرخ رشد اقتصادی سال ۹۸ است که طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ رشد با احتساب نفت در سال گذشته به منفی هفت درصد رسیده است. نرخ رشد اقتصادی بدون نفت نیز ۰٫۶ درصد ثبت شده است. بخش صنایع و معادن نیز نرخ رشد منفی ۱۴٫۷ درصدی طی سال ۹۸ داشته است. آمارهایی که کمی شاید برای سهامداران بازار سرمایه نگران‌کننده به نظر برسد.

با این حال در هفته گذشته بحث مالیات از بورس رد شد که خبر قابل توجهی برای آینده بازار سهام است. محمود علیزاده، معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی بعد از وزیر اقتصاد، نماینده مجلس، عضو هیات رئیسه مجلس و دو سه مقام مسئول و نماینده دیگر، دریافت مالیات پلکانی از درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری در سهام را رد کرد و به صراحت گفته است: اخذ مالیات از درآمدهای حاصل از فعالیت در بورس، منتفی است.(دنیای بورس)

اظهارات چند روز اخیر مقامات مسئول در حمایت از بازار سهام و تداوم سیاست عرضه اولیه نیز نشان می‌دهد همچنان بازار سهام مورد توجه سیاستگذار است. حتی با انتشار اخباری درباره اینکه ایران در آستانه موج دوم کرونا قرار دارد نیز نگرانی‌ای برای سهامداران به وجود نیامده است. علت آن را هم در تجربه قبلی بورس در موج اول کرونا می‌توان جستجو کرد که در روزهای تعطیلی دو بازار ارز و طلا، بورس روزهای خوبی را پشت سر گذاشته بود.

علاوه بر این، مواضع چند روز اخیر مقامات آمریکا و اظهارات اخیر برایان هوک، مسئول ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا که گفته است «ترامپ آماده گفت‌وگو با تهران است.» نیز سیگنال مثبتی برای بازار سهام تلقی می‌شود.

اما برای بازار ارز وضعیت شاخص دلار و روند قیمت نفت به نظر مهم می‌رسد.

در بازار جهانی شاخص دلار آمریکا ظرف یک دهه، ۹ روز متوالی افت کرد و ظرف دو هفته اخیر بیش از دو درصد نزول را در پرونده خود به ثبت رسانده است.(اقتصادنیوز)

درباره قیمت نفت نیز می‌توان اشاره کرد که قیمت نفت تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا که چشم انداز موج دوم شیوع اپیدمی در بزرگترین مصرف‌کننده نفت و سوخت جهان را برانگیخت، در معاملات روز جمعه به روند نزولی شب گذشته ادامه داد و کاهش بیشتری پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، ۶۵ سنت معادل دو درصد کاهش یافت و به ۳۵ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنجشنبه بیش از هشت درصد سقوط کرده بود.(ایسنا)

بدین ترتیب با این روند نزولی قیمت نفت به نظر می‌رسد نگرانی‌های ناشی از کاهش درآمدهای نفتی ایران بیشتر شود. اما با این حال همچنان سیاستگذار ارزی معتقد به ثبات در بازار ارز است.

رئیس کل بانک مرکزی گفته است: به تدریج نرخ‌ها تعدیل می‌شود و بازارساز نرخ ارز را کنترل می‌کند.

اما در بازار طلا نیز به نظر می‌رسد روند نوسان محدود هفته گذشته ادامه یابد.

مروری بر آخرین قیمت طلا در بازار جهانی هم نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های نه‌چندان مثبت اقتصادی و رشد نگرانی‌ها در مورد موج دوم شیوع کرونا سبب افزایش مجدد تقاضا برای خرید فلز زرد شده است.(رویترز)

با این حال بر اساس آخرین گزارش، قیمت هر اونس طلا روز جمعه با ۰٫۱۱ درصد افت به ۱۷۲۵ دلار و ۸۴ سنت رسید. قیمت طلا برای تحویل در ماه اوت امروز با ۰٫۵۷ درصد افت به ۱۷۲۹ دلار و ۹۰ سنت رسید.(تسنیم)

بدین ترتیب آخرین اخبار گویای این وضعیت است که هرچند بازار سهام با توجه به اخبار سیاسی و سیگنال‌های حمایتی از سوی مسئولان همچنان چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای سهامداران دارد اما در دو بازار دیگر با توجه به کنترل‌های اعلامی از سوی سیاستگذاران احتمالا نوسان قابل توجهی در آنها رخ ندهد. با این حال اگر این سیاست‌ها روی واقعیت به خود نبیند ممکن است نوسان بازار ارز به بازار طلا نیز سرایت کند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1905