printlogo


عبور ارزش معاملات امسال بورس از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان؛
بازدهی ۶٫۶ درصدی بورس در هفته‌ای که گذشت
بازدهی ۶٫۶ درصدی بورس در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 1930
در هفته‎ای که گذشت شاخص کل بورس با رشدی ۶٫۶ درصدی به قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی رسید. این در حالی بود که میانگین ارزش معاملات روزانه این هفته نیز حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال بود.

در آخرین هفته معاملاتی خرداد ماه، شاخص کل با رشدی ۶٫۶ درصدی و قرار گرفتن در قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. این در حالی است که در این هفته شاخص کل هم‌وزن نیز ۷٫۷ درصد رشد داشت و به سطح تاریخی ۳۹۸ هزار و ۷۵۰ واحدی رسید.

در جریان معاملات اولین روز هفته، شاخص کل شروعی طوفانی داشت و در پایان روز پس از جابجایی بیش از ۷ میلیارد و ۷۱۱ میلیون سهم، ارزشی معادل ۹۹ هزار و ۹۱ میلیارد ریال را به ثبت رساند. در این روز که سهم خرید حقیقی‌های بازار ۸۲ درصد بود، سه نماد فولاد، شستا و وپاسار بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین از این روز تغییر در برخی ریزساختارهای بازار سهام نیز آغاز شد که مهمترین آنها تغییر در حداقل دامنه نوسان قیمت ثبت سفارش نمادهای بورسی از ۱ ریال به ۱۰ ریال بود.

بورس اگرچه دومین روز هفته را نیز با رشد آغاز کرد اما در پایان روز و با تشدید فشار عرضه در نهایت شاخص کل با افتی ۴ هزار واحدی مواجه شد و به سطح یک میلیو ن و ۱۸۵ هزار واحدی رسید. در این روز شاخص کل هم وزن اما بیش از ۲ هزار واحد رشد داشت تا به کانال ۳۸۰ هزار واحدی برسد. ارزش معاملات روز یکشنبه ۱۵۸ هزار و ۵۴۶ میلیارد ریال بود که از خرید و فروش ۱۳ میلیارد و ۸۵۹ میلیون سهم به ثبت رسید. همچنین سه نماد شپنا، شبندر و شستا بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند.

در روز دوشنبه معاملات نمادهای بزرگ بورسی مجددا رونق پیدا کرد و اکثر نمادها پس از شروعی نسبتا ضعیف در محدوده مثبت معامله شدند. در این روز شاخص کل حدود ۱۵ هزار واحد رشد داشت. اگر چه در پایان بازار نیز مجددا فشار عرضه زیاد شد اما در نهایت ارزش معاملات این روز بورس به ۱۳۲ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال رسید که نسبت به روز گذشته افتی ۱۶ درصدی داشت. همچنین تعداد سهام معامله شده در روز دوشنبه ۸ میلیارد و ۲۱۰ میلیون سهم بود که سه نماد شپنا، شتران و وتجارت بیشترین حجم معاملات را داشتند.

در آخرین روز معاملاتی هفته اما شاخص با بهبود معاملات در نمادهای شاخص سازی چون فولاد و فارس کاملا روندی صعودی به خود گرفت و در نهایت با ۲۹ هزار واحد رشد به قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی رسید. در روزی که بیش از یک میلیون و ۴۲۳ هزار معامله در بورس انجام شد ارزش کل معاملات به ۱۲۴ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال رسید تا در نهایت در پایان هفته ارزش بازار به بیش از ۴۶ میلیون و ۴۶ هزار میلیارد ریال برسد.

در پایان هفته اگر چه ارزش کل معاملات در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافت و به ۵۱۴ هزار میلیارد ریال رسید اما این افت به دلیل کمتر بودن روزهای معاملاتی در این هفته بود. با این حال در این هفته میانگین ارزش معاملات روزانه بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد ریال بود که ضمن رشد ۲۵ درصدی نسبت به هفته گذشته، رکوردی تازه از خود به ثبت رساند. این در حالی است که ارزش کل معاملات بورس از ابتدای امسال تاکنون به بیش از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1930