printlogo


کارنامه این هفته بورس چگونه بود؟
ارزش هفتگی معاملات بورس ۱۳ درصد افزایش یافت
ارزش هفتگی معاملات بورس ۱۳ درصد افزایش یافت
کد خبر: 2022
در پایان هفته منتهی به ۱۸ تیر ۹۸ شاخص کل بورس با رشدی ۸٫۷ درصدی در قله یک میلیون و ۷۵۳ هزار و ۶۴۲ واحدی قرار گرفت تا اگر چه هفته‌ای یکدست سبزپوش را از خود به جای بگذارد اما رشد هفتگی به مراتب کمتر از هفته‌های گذشته را به ثبت برساند.

این در حالی بود که در این هفته شاخص کل هم‌وزن تنها ۲٫۶ درصد رشد کرد و در دو روز پایانی هفته عملکردی منفی داشت. موضوعی که نشان می‌دهد در این هفته وضعیت کلی بازار چندان مساعد نبوده است.

در اولین روز هفته شاخص کل اگر چه با رشدی چشمگیر شروع به کار کرد اما در ادامه بازار روند نزولی شد و در نهایت رشدی ۸ هزار واحدی برای شاخص کل به ثبت رسید. این در حالی بود که در این روز شاخص کل هم وزن ۱۸۲۰ واحد ریخت. در روزی که تعداد معاملات از مرز ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار واحد نیز گذشت، بیش از ۱۴ میلیارد سهم با ارزشی بالغ بر ۲۰ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان داد و ستد شد.

در روز یکشنبه اتفاقی عکس روز شنبه رخ داد و اگر چه در ابتدا بازار با روندی نزولی شروع به کار کرد اما به یکباره جو مثبتی بر بازار حاکم شد و با کم شدن فشار عرضه شاخص کل روندی صعودی به خود گرفت تا در نهایت با ۳۱ هزار و ۴۰۸ واحد رشد به کار خود پایان دهد. در این روز تعداد معاملات تنها نصف روز گذشته بود و ارزش معاملات نیز تنها ۸ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان به ثبت رسید. سه نماد وبملت، وتجارت و فملی بیشترین ارزش معاملات این روز را به خود اختصاص دادند.

روز دوشنبه روز کاملا سبز بازار بود و تقریبا تمامی نمادهای بورسی در این روز سبزپوش بودند. در روزی که بازگشایی مرتبه دوم شستا نیز از سوی ناظر بازار باطل شد شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد رشد کرد و ارزش معاملات به ۱۳ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات انجام شده در این روز نیز ۶ میلیارد و ۴۳۰ میلیون سهم بود.

روز سه‌شنبه با اولین روز عرضه اولیه «ولپارس» همراه بود. عرضه‌ای که برای نخستین بار در دو روز انجام شد. در این روز شاخص کل اگر چه رشدی ۲۸ هزار واحدی را به ثبت رساند اما شاخص کل هم وزن ۱۵۲ واحد افت کرد تا نشان دهد اوضاع نمادهای کوچک بورس چندان مساعد نیست. در روزی که فولاد، تاپیکو و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند ارزش معاملات کل بورس به ۱۵ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان رسید.

آخرین روز بازار سهام در این هفته نیز با پایان عرضه اولیه «ولپارس» همراه بود. در این عرضه اولیه بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کردند تا رکورد مشارکت بازهم شکسته شود. در این روز اگر چه با افت ۴۳۱۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن همراه بود اما شاخص کل به مدد معاملات مثبت نمادهای شاخص ساز در ساعات ابتدایی بازار با رشدی ۶۶۰۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در این روز همچنین ارزش کل معاملات ۲۲ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان رسید تا رکورد معاملات روزانه بورس شکسته شود.

در پایان هفته اگر چه بورس توانست بیش از ۸ درصد بازدهی داشته باشد اما در مقایسه با هفته پیش روند صعودی شاخص کل کم توان‌تر بود. همچنین در این هفته ارزش کل معاملات به ۸۲ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته گذشته رشدی ۱۳ درصدی داشته است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2022