printlogo


آنالیز بازارها در هفته آخر تیرماه؛
بورس تنها بازار مثبت/ شیب تند دلار برای کاهش قیمت
بورس تنها بازار مثبت/ شیب تند دلار برای کاهش قیمت
کد خبر: 2094
در هفته‌ای که سپری شد همه بازارهای مالی به جز بورس با افت ارزش مواجه شدند که در این بین دلار با بازدهی منفی ۱۲ درصدی با سرعت بیشتری برای کاهش قیمت پیش رفت و بورس که تنها بازار سودده هفته بود بازدهی بیش از سه درصدی داشت.

در هفته‌ای که سپری شد، بازارها در بدو ورود به مرداد ماه بازدهی مثبتی نداشتند در بین بازارها تنها بورس رشد کرد و دیگر بازارها با افت ارزش مواجه شدند. این بازارها از هفته منتهی به ۲۰ تیر ماه از سرعت رشد خود کاستند اما در این هفته منقی شدند و تنها بورس توانست بازدهی مثبت اما به نسبت هفته‌ها قبل کم را برای خود حفظ کند.

دلار که در هفته‌های گذشته روند صعودی داشت در هفته اخیر وارد سیر نزولی شد و ۱۲ درصد از ارزش خود را در شش روز گذشته از دست داده است.

براساس نرخ اعلام صرافی ملی، قیمت دلار آمریکا در پایان هفته گذشته روی نرخ ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت اما با کاهش قیمت هزار و ۸۰۰ تومانی تا نرخ ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد.

پس از دلار بیشترین کاهش قیمت در بازار فلزات زرد رنگ اتفاق افتاد، براساس داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا سکه و ارز، طلا و سکه هر کدام به ترتیب ۸.۱ و ۵.۷ درصد کاهش قیمت داشتند.

هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته گذشته بالای مرز یک میلیون تومانی قرار داشت و آخرین نرخ خریدوفروش آن یک میلیون و ۳۷ هزار تومان ثبت شد، اما با افت قیمت ۸۵ هزار تومانی به‌ازای هر گرم در این هفته تا نرخ ۹۵۲ هزار تومان پایین آمد.

سکه نیز ۶۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت، اما توانست خود را بالای مرز ۱۰ میلیون تومانی نگه دارد.

اگر روند صعودی سکه در هفته‌ای که سپری شد هم ادامه می‌یافت از مرز ۱۱ میلیون تومانی عبور می‌کرد، آخرین قیمت این فلز گرانبها در پایان هفته منتهی به ۲۷ تیر ماه ۱۰ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بود؛ اما روند نزولی در بازار طلا و ارز موجب شد که سکه ۶۳۰ هزار تومان کاهش قیمت را در یک هفته تجربه کند و در پایان معاملات روز گذشته روی نرخ ۱۰ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان خریدوفروش شد.

این افت ارزش که بر بازارهای این هفته حاکم بود در بازار سرمایه خود را به صورت کاهش سرعت رشد نشان داد، بررسی عملکرد شاخص کل این بازار از رشد ۳.۲ درصدی حکایت دارد.

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل این بازار در روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه روی سطح یک میلیون و ۸۴۱ واحدی به کار خود پایان داد و در هفته‌ای که سپری شد حدود ۶۰ هزار واحد رشد کرد که نسبت به میزان رشد هفته‌های قبل کمتر است.

این شاخص در روز چهارشنبه اول مرداد ماه به سطح یک میلیون و ۹۰۱ هزار واحدی رسید و در آستانه عبور از یک سطح تاریخی دیگر (دو ملیون واحدی) قرار دارد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2094