printlogo


معاون امور صنایع معدنی وزارت صمت خبر داد
تفویض اختیارات شورای عالی معادن به استان‌ها
تفویض اختیارات شورای عالی معادن به استان‌ها
کد خبر: 2133
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اجازه صادارت مواد اولیه معدنی را به خارج از کشور نخواهیم داد اظهار کرد: در مواد اولیه معدنی مورد نیاز کارخانجات در کشور با کمبود روبرو هستیم که برای برخی مواد اولیه ممنوعیت صادرات و برای برخی با تعیین عوارض، امکان صادر فراهم بوده اما در مجموع بر روی صادرات مواد اولیه معدنی نظر مثبتی نداریم.

داریوش اسماعیلی در جلسه مجمع نمایندگان و استاندار کرمان با معاونان وزارت صمت گفت: طبق پیگیری های صورت گرفته در وزارت صمت، ۹۰ تا ۹۵ درصد اختیارات شورای عالی معادن را به استان ها تفویض خواهیم کرد که در هفته آینده این تفویض اختیارات را به استان ها ابلاغ خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معادن، با بررسی های صورت گرفته از ۲۰۰ بخشنامه موجود، تعدادی از بخشنامه ها حذف و تعدادی تجمیع شده به طوری که هم اکنون تعداد بخشنامه های این حوزه به ۵۰ تا ۶۰ بخشنامه به روز رسیده است اظهار کرد: طرح حبس از معادن را در وزارت صمت آماده شده که به زودی به استان ها ارسال خواهیم کرد که در این راستا کمک کرده تا معادن فعال شوند و در صورت فعال نشدن این معادن پروانه آنها را لغو خواهیم کرد.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه اجازه صادارت مواد اولیه معدنی را به خارج از کشور نخواهیم داد اظهار کرد: در مواد اولیه معدنی مورد نیاز کارخانجات در کشور با کمبود روبرو هستیم که برای برخی مواد اولیه ممنوعیت صادرات و برای برخی با تعیین عوارض، امکان صادر فراهم بوده اما در مجموع بر روی صادرات مواد اولیه معدنی نظر مثبتی نداریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات مطرح شده از سوی یکی از فعالین اقتصادی استان در حوزه کرومیت اظهار کرد: در سال گذشته بر موضوع صادرات کرومیت، عوارض تعیین شد که در این راستا بخشی از معادن کرومیت کشور تعطیل شدند که نشان می دهد در کشور مصرف کننده کرومیت وجود ندارد.

وی درباره واگذاری پهنه های معدنی نیز گفت: به سازمان های صمت استان های کشور اعلام کردیم تا ۳ ماه آینده هرآنچه در اختیار دارند (حتی محدوده های داخلی پهنه ها به جزء ماده معدنی نوع ۶) را به مزایده بگذارند که می تواند نیاز مواد اولیه صنایع بالادستی کشور را حل کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح جامع فولاد کشور اشاره کرد و گفت: در این طرح ۵۵ میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است که برای رسیدن به این هدف به میزان حدود ۸۰ میلیون تن کنستاتنره ، ۶۰ میلیون تن آهن اسنفنجی و... نیاز است که صدور مجوزها نیز باید براساس این طرح باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف، سالانه به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن در کشور نیاز داریم این در حالی است که هم اکنون تولید سنگ آهن فراتر از این عدد بوده که خود باعث بروز مشکلاتی برای این واحدهای تولیدی خواهد شد، افزود: زنجیره تولید باید بالانس داشته باشد. سازمان های صمت استان ها باید در ابتدا و قبل از صدور مجوزهای واحدهای تولیدی مواد اولیه فولاد، ابتدا نیاز کشور طبق طرح های فولادی را در نظر بگیرند و سپس مجوزهای لازم را صادر کنند.

وی درباره مسئولیت های اجتماعی معادن بزرگ در مناطقی که فعال می باشند نیز گفت: طبق برنامه ششم توسعه معادن بزرگ مسئولیت های اجتماعی دارند که باید کمک کرده تا بتوانند این مسئولیت خود را در مناطقی که فعال می باشند اجرایی کرده که در این راستا نیز به زودی از سوی وزارت صمت بخشنامه و نامه ای با تاکید بر این موضوع به معادن بزرگ کشور ابلاغ خواهیم کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطر نشان کرد: امسال ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود کم به فعالین معادن اختصاص داده شده که فعالین این حوزه می توانند با وثیقه گذاشتن پروانه معادن از این تسهیلات استفاده کنند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2133