printlogo


دو روزِ مهم، پیش‌روی بورس؛
شاخص بورس در کانال ۲ میلیون می‌ماند؟
شاخص بورس در کانال ۲ میلیون می‌ماند؟
کد خبر: 2165
بورس روز گذشته مانند بسیاری از روزهای سال ۹۹، رکورد جدیدی را ثبت کرد و از مرز ۲ میلیون واحد گذشت. سوال مهم فعالان این است که آیا شاخص در ابرکانال جدید حضور پایداری دارد یا این حضور شکننده و موقت است؟ به این سوال می‌توان از 2 منظر تکنیکال و بنیادی پاسخ داد.

سقف 2 میلیونی چطور شکست؟
برخی از تحلیلگران معتقدند که بورس در هفته پیش با قرارگیری در فاز اصلاحی، انرژی ذخیره کرد و همان انرژی ذخیره شده موجب شد تا یک مرز روانی مهم شکسته شود.
البته شکست این سطح تاریخی، بدون ورود نقدینگی جدید ممکن نبود. حتی سهام فلزات و برخی پتروشیمی‌ها که جنبه بنیادی بیشتری دارد، نیز کمک کردند تا بورس از روند اصلاح خارج شود و دوباره به سمت قله‌های بالاتر پیشروی کند. شکست کانال 2 میلیونی به منزله این است که انتظار فعالان بازار همچنان مثبت است.
نگاه تکنیکال
تحلیلگران تکنیکال معتقدند که سقف دو میلیون واحد، مقاومت مهمی بوده و با شکست این سقف، نقطه مقاومت بعدی 2 میلیون و 120 هزار واحد برآورد می‌شود؛ بنابراین شاخص در این کانال جدید نوسان خواهد کرد و پس از شکست این سطح به سمت نقاط مقاومت بعدی می‌رود. از نظر تکنیکال‌ها سطح 2 میلیونی می‌تواند به عنوان حمایت جدید شاخص عمل کند.
روزهای مهم بورس
برخی از کارشناسان دیگر معتقدند که 2 روز آینده برای بورس روزهای مهمی خواهد بود. به این معنی که اگر بورس بتواند خودش را در کانال 2 میلیون تثبیت کند، امکان دارد که متقاضیان جدیدی وارد بازار سهام شوند؛ و این ورود جدید به معنی تقاضا برای سهام موجود در بازار است.
اما گروهی دیگر بر این باورند که عرضه‌های سنگین از جانب دولت و صندوق‌های درآمد ثابت، می‌تواند مانع رشد پایدار بورس شود. فشار عرضه ممکن است رشد شکننده‌ای برای بورس رقم زند. این فشار از دو سمت قابل ردیابی است؛ نخست سهام عدالت و دوم از سمت صندوق‌های با درآمد ثابت؛ صندوق‌های درآمد ثابت بزرگترین نهادهای بازار هستند که موظف شدند، سقف سهام از سبد دارایی‌شان را تا 5 درصد کاهش دهند. این مسئله موجب می شود صندوق‌های درآمد ثابت عرضه‌های سنگینی را روانه بازار کنند. این در حالی است که در ابتدای زمستان گذشته این صندوق‌ها می‌توانستند تا 25 درصد از سبد دارایی را در قالب سهام نگهداری کنند. از آن طرف کارشناسان دیگری می‌گویند چون مرز مقاومتی مهمی شکسته شده، نقدینگی بیشتری به سمت بازار سهام روانه می‌شود و این نقدینگی بیشتر، فشار عرضه را تعدیل می کند. در هر حال، مسیر هفته‌های آتی بورس را نگاه فعالان و مردم تعیین خواهد کرد، اگر همچنان نگاه مثبت به بورس وجود داشته باشد، ورود خون تازه به بورس احتمالا ضربه عرضه‌های سنگین را جبران خواهد کرد.
پیام اقتصادی بورس 2 میلیونی
عمده کارشناسان تاکید دارند که رشد شاخص توضیح بنیادی ندارد، و عمدتا ناشی از انتظارات آینده است؛ بنابراین رشد شاخص بورس ممکن است ثبات سایر بازارها را متاثر بکند. به عقیده گروهی از کارشناسان، باید سهم دولت در اتفاقی که امروز در بورس افتاده را جدی دانست. آنها معتقدند که حمایت‌هایی که دولت از سرمایه‌گذاری در بازار سهام کرده، بخشی از روند فعلی بورس را توضیح می‌دهد. حتی برخی تصور می‌کنند دولت رشد شاخص بورس را ضمانت کرده است. از این منظر، رفتارهای تحلیلی در بورس تقریبا حاشیه‌نشین شده و رویکرد هیجانی جایش را گرفته است.
این رویکرد علاوه بر خسارات اقتصادی که می‌تواند داشته باشد، در حوزه غیراقتصادی هم ریسک‌هایی به دنبال دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند که دولت باید با مسوولیت‌پذیری بیشتری به اتفاقات بازار سرمایه نگاه و تلاش کند از طریق واگذاری سهام بیشتر، رشد بورس را متعادل کند. چرا که اگر بورس به همین روند ادامه دهد، قیمت در سایر بازارهای دارایی و کالایی نیز از تعادل خارج می‌شود و این انتظار ترویج می‌شود که قیمت‌ها متناسب با بازدهی بورس، تنظیم شوند، که این خبر خوبی برای ثبات اقتصاد کلان نیست.  

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2165