printlogo


رئیس اتاق غزنی مطرح کرد
بی میلی شرکت های کرمانی به حضور در بازار افغانستان
بی میلی شرکت های کرمانی به حضور در بازار افغانستان
کد خبر: 2243
رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی افغانستان گفت: در سال های اخیر تلاش های بسیاری برای افزایش تجارت بین کرمان و افغانستان از سوی دو طرف صورت گرفته اما شرکت های کرمانی علاقه کمی به حضور در بازار افغاستان دارند.

عبدالمتین قلندری، در نشست اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان شعبه کرمان با حضور بازرگانان کرمانی و افغانستانی افزود: سال هاست که بازار مصرفی افغانستان در دسترس ایرانی ها بوده اما سهم کرمان و بازرگانان آن از این بازار بسیار کم بوده که باید دلایل این موضوع بررسی شود. وی اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین اتاق غزنی و اتاق کرمان خواستار افزایش تجارت بین دو استان بودیم که البته در روند مذاکرات این حوزه نسبت به سال های قبل رشد داشته‌ایم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های صادراتی و وارداتی، در عمل مشکلاتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: به پشتوانه تلاش ها و برگزاری نشست ها و همایش های متعدد در کرمان، در حال حاضر بسیاری از مشکلات تجارت ایران و افغانستان به ویژه در مسائل گمرکی، تعرفه های صادراتی، سرمایه گذاری ها، دریافت ویزا و صرافی ها حل شده و سایر موارد نیز در حال پیگیری است. قلندری تصریح کرد: فرصت های بسیاری در کرمان وجود دارد که ایجاب می کند افغانستان در دو حوزه محصولات کشاورزی و محصولات معدنی به ویژه فولاد، بهتر و موثرتر از پیش از این فرصت ها استفاده کند.

رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی افغانستان خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و افغانستان از نیازهای ضروری است که در تهران راه اندازی شده اما در کشور افغانستان هنوز راه اندازی نشده که می توان برای جبران این کمبود، شرکت مشترکی را تشکیل و نمایندگانی از تمامی بخش ها در آن حضور داشته باشند.

وی از هیات نمایندگان اتاق کرمان و بازرگانان این استان دعوت کرد در قالب هیات تجاری برای شرکت در نمایشگاه ها و بررسی بازارهای مختلف، به افغانستان سفر کنند و اتاق های بازرگانی افغانستان به گرمی پذیرا و راهنمای این هیات خواهند بود.

در ادامه این نشست رئیس هیات اجرایی اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان شعبه کرمان، گفت: با تشکیل این شعبه در کرمان انتظار می‌رود تجارت کرمان و افغانستان افزایش یابد و روند گذشته، تغییرات خوب و مثبتی را داشته باشد. سیدمحمدرضا موسوی ترابی افزود: افزایش تجارت بین دو طرف مستلزم همکاری جدی فعالان اقتصادی کرمان و افغانستان است.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در زمینه تجارت کرمان و افغانستان پرداختند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2243