printlogo


رییس اتحادیه صنف پوشاک کرمان خبر داد:
تعطیلی یک چهارم واحدهای فروش پوشاک کرمان
تعطیلی یک چهارم واحدهای فروش پوشاک کرمان
کد خبر: 231
رییس اتحادیه صنف پوشاک کرمان با اعلام این خبر که 340 واحد صنف پوشاک در سال جاری تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: براساس آمار ثبتی در سال جاری 92 واحد صنفی پوشاک مجوز خود را باطل کرده‌اند و 248 واحد صنفی ما غیرفعال شده‌اند، گفتنی است که این آمار بیشتر است زیرا خیلی‌ها هنوز در سیستم ثبت نکرده‌اند و این ابطال یا غیرفعال شده بیش از 25 درصد واحدهای صنفی ما، یک فاجعه است.
"روح‌الله منزلی"، با اشاره به رکود و تورم حاکم بر بازار، گفت: رکود و تورم حاکم بر بازار پوشاک، بیشتر برای اصناف (تولید کنندگان و توزیع کنندگان)مشکل ایجاد کرده است و برای مصرف‌کننده مشکل زیادی نداشته است، زیرا باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم، لذا خرید پوشاک جزی اولویت‌های مردم نیست.
وی به وضعیت پوشاک در بازار اشاره کرد و افزود: اکنون پوشاک به وفور در بازار موجود است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم ولی در گذشته پوشاک خارجی بیشتر در بازار موجود بود اما امروز پوشاک تولید داخل بیشتر شده است.
رییس اتحادیه صنف پوشاک کرمان رکود حاکم بر بازار را یکی از موانع اصلی در بخش‌های تولید و توزیع دانست و بیان کرد: پوشاک نسبت بهه سایر کالاها تورم پایین‌تری داشته است، منکر تورم آن نیستیم اما باید مدنظر داشت که هیچ کالایی در کشور وجود ندارد که تورم گریبانش را نگرفته باشد.
وی بیان کرد: در ادوار گذشته ما به‌طورمتوسط سه سالی یک مجوز باطل یا غیرفعال می‌کردیم، اما در سال جاری تعداد زیادی واحد پوشاکی غیرفعال یا درخواست ابطال مجوزشان را داده‌اند و حتی اکنون که نزدیک عید است و باید رونق در این بخش بیشتر باشد، شاهد درخواست برخی از کاسبان برای ابطال یا غیرفعال مجوزشان هستیم.
منزلی بالا رفتن هزینه‌های جاری، تورم، رکود را از علل غیرفعال شدن برخی واحدهای صنفی ذکر کرد و افزود: متاسفانه درآمد کاسبان پوشاک در سال جاری به شدت کاهش داشته است.

تعطیلی یک چهارم واحدهای پوشاکی کرمان

وی با انتقاد از طرح دولت مبنی بر اعطای مجوز به همه مراجعه کنندگان، اظهار کرد: دولت این طرح را برای کاهش بیکاری مصوب کرد اما این طرح بیشتر باعث از بین رفتن شغل و سرمایه افراد شده است زیرا بسیاری از افراد به‌صورت آزمایشی به این حرفه ورود پیدا می‌کنند تا میزان موفقیتشان را در این زمینه بسنجند که این امر باعث زیان فرد و همچنین واحدهای صنفی دیگر می‌شود.
رییس اتحادیه صنف پوشاک کرمان صدور مجوز بی‌رویه را یک چرخه معیوبی دانست که هر روز به اصناف ضرر وارد می‌کنند، تصریح کرد: در این مورد نظمی وجود ندارد؛ اگر نمی‌توانیم استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم اما بایستی به‌صورت نسبی از آنها پیروی کنیم.
وی ادامه داد: در استانداردهای بین‌المللی برای جمعیت 250 نفری یک واحد صنفی تعریف شده است اما در کرمان برای هر 20 تا 22 نفری یک واحد صنفی ایجاد شده است و ای کاش حداقل برای هر 100 نفری یک واحد صنفی ایجاد می‌کردیم که متاسفانه این استانداردها رعایت نشده و سبب ضرر همه واحدهای صنفی شده است.
منزلی با اعلام این خبر که 340 واحد صنف پوشاک در سال جاری تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: براساس آمار ثبتی در سال جاری 92 واحد صنفی پوشاک مجوز خود را باطل کرده‌اند و 248 واحد صنفی ما غیرفعال شده‌اند، گفتنی است که این آمار بیشتر است زیرا خیلی‌ها هنوز در سیستم ثبت نکرده‌اند و این ابطال یا غیرفعال شده بیش از 25 درصد واحدهای صنفی ما فاجعه است.
وی خطاب به مسئولین گفت؛ باید چاره‌اندیشی کنید و در ادامه اظهار کرد: سامانه رصد راه‌اندازی کرده‌اند که هر کسی مجوز می گیرد باید در این سامانه رصد ثبت شود، اما کسانی‌که مجوزشان را ابطال می‌کنند در این سامانه ثبت نمی‌شود تا میزان واقعی ایجاد اشتغال مشخص شود.
رییس اتحادیه صنف پوشاک خاطرنشان کرد: نباید برای سرگرم کردن مردم، آنها به سمت اخذ مجوز سوق داد، افراد سرمایه‌های خود را در این راه از دست می‌دهند و در نهایت مجبور به تعطیل کردن واحد خود می‌شود و ما با این حرکتمان آن فردی که «ندار» است اما «بدهکار» نیست را به فردی «ندار»، «بدهکار» و «گرفتار» تبدیل می‌کنیم.

وضعیت خاص جامعه باعث تفاوت قیمت‌ها شده است

منزلی به قیمت پوشاک نیز اشاره و عنوان کرد: قیمت پوشاک در شهرستان‌ها نسبت به مرکز کشور پایین‌تر است زیرا شهرستان‌ها پوشاکی که در گذشته تهیه کرده‌اند با قیمت قبل عرضه می کنند د اما در تولیدی‌ها و بنک‌های مرکزی قیمت پوشاک افزایش داشته است.
وی به علل متفاوت بودن قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: تفاوت قیمت‌ها به دلیل وضعیت خاص جامعه است و این تفاوت قیمت‌ها در بازار به سبب تفاوت زمان خرید کالا از تولیدی‌ها و بنک‌داران است؛ همچنین یکی دیگر از این تفاوت‌ها در این است که برخی از کالاها در ظاهر شبیه هم هستند اما به لحاظ کیفیت با یکدیگر فرق دارند.
رییس اتحادیه صنف پوشاک کرمان از افزایش نرخ ارز سخن به میان آورد و بیان کرد: خوشبختانه این افزایش قیمت ارز، دیگر برای قاچاقچیان کالا، واردات صرف نمی‌کند چون اکنون قیمت کالای وارداتی بیشتر از کالای داخلی است بنابراین متقاضی زیادی در جامعه دیگر ندارد.
وی با ابراز خرسندی از کاهش قاچاق کالا در حوزه پوشاک، مطرح کرد: با توجه به موقعیت اقتصادی کشور، ارز 4200 تومان به واردات پوشاک داده نمی‌شود، زیرا پوشاک جزء کالاهای ضروری نیست، اما برای تهیه مواد اولیه بافندگی‌ها و نساجی‌ها باید ارز اختصاص داده شود اما کشور در بحث دوخت پوشاک هیچ مشکلی ندارد.
منزلی با تاکید برآنکه باید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، تصریح کرد: باید در این زمان تولیدکنندگان را حمایت کرد و مواد اولیه در اختیارشان قرار دهیم.

کیفیت پوشاک ایرانی چگونه است؟

وی از میزان کیفیت پوشاک تولیدی داخلی سخن گفت و ادامه داد: سالیان زیادی است که در بخش منسوجات و دوخت با کشور ایتالیا رقابت می‌کردیم؛ باید مردم بدانند که پوشاک ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است و ما این ظرفیت را داریم که در بحث پوشاک در دنیا سرآمد باشیم.
رییس اتحادیه صنف پوشاک کرمان با بیان این مطلب که دو کارخانه معروف در کرمان ظرفیت صادرات پوشاک را دارند که نیازمند حمایت دولت هستند، اظهار کرد: کیفیت محصولات تولیدی این دو کارخانه بسیار خوب است که نیاز به حمایت دولت برای تامین مواد اولیه دارند.
وی با اشاره به نظارت دستگاه‌های مختلف بر قیمت کالاها، عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها و رکود حکفرما بر بازار، واحدهای صنفی مجبورند از سود خود کاسته تا کالایشان را ارزان‌تر بفروش برساند، زیرا امروز برای فروشندگان، فروش کالاها با قیمت واقعی سخت است لذا خود بازار اکنون خود کنترلی دارد و دیگر گران فروشی در صنف پوشاک به آن شکل وجود ندارد. 
منزلی از میزان رغبت مردم به پوشاک داخلی و خارجی سخن به میان آورد و بیان کرد: در گذشته پوشاک خارجی ارزان‌تر بود بنابراین مردم بیشتر گرایششان به سمت خرید پوشاک خارجی بود اما اکنون پوشاک خارجی می‌تواند با پوشاک ایرانی به لحاظ قیمت رقابت کند، لذا امروز پوشاک ایرانی محبوبیت بیشتری در بین مردم دارد.
رییس اتحادیه صنف پوشاک کرمان قانون تامین اجتماعی، مالیات، مشکلات تهیه مواد اولیه و عدم وجود سرمایه در گردش را از جمله موانع تولیدکنندگان برشمرد  و خاطرنشان کرد: یک واحد صنفی خودش مصرف کننده هزاران کالای دیگر است اما در برخی موارد شاهدیم که مقصر مشکلات موجود را اصناف می‌دانند که این بی‌انصافیست و در این حال اصناف از این موضوع بیشترین زیان را دیده‌اند.
وی بیان کرد: امروز بی‌پناه‌ترین قشر جامعه اصناف هستند، همه بخش‌ها و اقشار یک حامی دارد اما تنها جایی که هیچ حامی و متولی قوی ندارد، بخش اصناف است و برخی اصناف ما امروز به نان شب محتاج هستند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/231