printlogo


رئیس اتاق کرمان:
توسعه تجارت با پاکستان را پیگیری می کنیم
توسعه تجارت با پاکستان را پیگیری می کنیم
کد خبر: 2358
رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه صادرات با کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد، گفت: توسعه تجارت با پاکستان به عنوان کشوری با شاخص های اقتصادی مناسب را پیگیری خواهیم کرد که اصلی ترین بازیگران این صحنه فعالان اقتصادی هستند.
سیدمهدی طبیب زاده در نشست میز پاکستان با موضوع بررسی راهکارهای اقتصادی کرمان با کشور پاکستان افزود: اگرچه شرایط برای صادرات بسیار سخت شده اما اتاق کرمان با حمایت همه دستگاه های استان عزم خود را برای کمک به تولید و صادرات جزم کرده است. وی ادامه داد: قصد داریم شبکه‌ای متشکل از رایزنان بازرگانی ایران در سایر کشورها را شکل دهیم تا بتوان با استفاده از تجربیات و اطلاعات آنها برای صادرات بهره برد زیرا معتقدیم صادرات خوب و هدفمند با داشتن اطلاعات صحیح و مناسب ممکن خواهد بود.
رئیس اتاق کرمان تاکید کرد: اگر هر ایرانی و کرمانی بخواهد به کشور کمک کند هیچ فعالیتی بهتر از صادرات نیست زیرا در شرایط فعلی نیاز به ارز و توسعه روابط با کشورها به ویژه کشورهای همسایه داریم. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: باید صادرات را از کالاهای خام مانند سنگ آهن و مس، پسته و خرما به سمت کالاهای دانش بنیان و صنعتی ببریم تا بتوان با افزایش ارزش دلاری آنها ارز بیشتری را به کشور برگرداند.
74 درصد مردم پاکستان به ایران علاقه دارند
در ادامه این نشست رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان گفت: تصویری که از پاکستان در اذهان شکل گرفته با واقعیت همخوانی ندارد و به همین دلیل از بازار مناسب این کشور غفلت شده است. محمود حاجی‌یوسفی‌پور افزود: پاکستان پس از عراق دومین کشوری است که بیشترین مرز زمینی (950 کیلومتر) با ایران را دارد که همین موضوع ظرفیت بسیار خوبی برای مراوده تجاری با این کشور خواهد بود. وی اظهار کرد: 60 درصد تولیدات پاکستان نساجی و 40 درصد آن نیز محصولات دامی است و به دلیل همین محدودیت تولیدات، عرضه بسیاری از کالاها و محصولات در بازار این کشور به فروش می رسد و یا اینکه این کشور می تواند مقصدی برای صادرات مجدد باشد.
حاجی یوسفی پور، با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده 74 درصد مردم پاکستان به ایران علاقه دارند، تصریح کرد: در تجارت اگر چه پاکستانی ها در تشریفات ضعیف هستند اما به بسته بندی و رعایت بهداشت و استانداردهای کالا و خدمات بسیار اهمیت می دهند اما نقش کرمان در بازار پاکستان کمرنگ است. رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان بیان کرد: پاکستان در سازمان های جهانی بهداشت، تجارت، گمرک و صندوق بین المللی پول عضویت دارد و بیست و ششمین قدرت اقتصادی دنیاست که در جنوب آسیا بعد از چین رتبه دوم را داراست. وی ادامه داد: پاکستان در سال 95 نهمین مقصد صادرات ایران بود در حالی که در حال حاضر هفتمین مقصد کالاهای صادراتی کشور است به طوری که صادرات ایران به پاکستان از سال 97 تا 99 حدود 40 درصد رشد داشته است.
گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی پرسش های خود را در مورد بازار پاکستان مطرح و پاسخ را دریافت کردند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2358