printlogo


مدیرکل گمرکات استان، خبر داد:
کاهش چشمگیر واردات استان کرمان در ۵ ماهه ۹۹
کاهش چشمگیر واردات استان کرمان در ۵ ماهه ۹۹
کد خبر: 2446
مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: در سال ۹۸ میزان واردات از گمرکات استان کرمان ۴۷۰ میلیون دلار بوده که کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته و متاسفانه این روند کاهش واردات همچنان ادامه دارد به طوری که در ۵ ماهه گذشته سال جاری میزان واردات استان ۱۰۷ میلیون دلار بوده که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

محمدرضا قادر در جمع خبرنگاران درباره وضعیت صادرات و واردات استان کرمان در سال جاری گفت: واردات و نقش آن در تولید خیلی پیچیده است به طوری که واردات می تواند هم در تولید موثر و هم می تواند به تولید ضربه بزند.

وی ادامه داد: واردات مواد اولیه قطعا می تواند در تولید نقش موثری داشته باشد اما واردات کالاهای ساخته شده که تولید آن در کشور صورت می گیرد؛ قطعا می تواند تولیدکننده را دچار مشکل کند. بنابراین جلوگیری از واردات کالاهای آماده مصرف که مزیت تولید آن در داخل کشور وجود دارد، می تواند در جهش تولید موثر باشد.

مدیرکل گمرکات استان کرمان با اشاره به اینکه طی ۲.۵ سال گذشته از سوی دولت واردات تمامی کالاها کنترل می شود اظهار کرد: دولت در ۲.۵ سال گذشته نگاه سختگیرانه ای به واردات کالاهای آماده مصرف داشته و در سال جاری نیز از ورود این نوع کالاها جلوگیری شده است.

قادر با اشاره به اینکه امسال جلوگیری از ورود کالاهای آماده مصرف که تولید آن در کشور می تواند صورت گیرد، اتفاق افتاده است اظهار کرد: در گمرکات استان کرمان نیز به کالاهای آماده مصرف اجازه ترخیص داده نمی شود و بیشتر کالاهای وارداتی استان کرمان مواد اولیه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که در برخی گمرکات شاهد هستیم عده ای با رانت برخی کالاهای ممنوعه را وارد می کنند اظهار کرد: در استان کرمان رانت بازی برای ورود کالاهای ممنوعه نداریم و آن چیزی که در بازار به عنوان کالای خارجی موجود می باشد (کالاهایی که تولید آنها در داخل صورت می گیرد) اکثرا از مبادی غیررسمی وارد کشور می شود.

مدیرکل گمرکات استان کرمان ادامه داد: در ارتباط با برخی کالاها به ویژه کالاهای صنعتی و کودهای شیمیایی، دستگاه های ذیربط میزان تولید و نیاز داخل کشور را بررسی می کنند و مازاد آن را وارد می کنند بنابراین امکان واردات این نوع کالاها با توجه به مجوزهای صادر شده فراهم است.

وی در بخش پایانی صحبت های خود به وضعیت واردات استان کرمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دو سال گذشته واردات کالا از گمرکات استان کرمان کاهش قابل توجهی پیدا کرده است ضمن آنکه آمار مواد اولیه وارد شده نیز در این بازه زمانی نگران کننده می باشد.

قادر با بیان اینکه میزان واردات استان کرمان در سال ۹۷، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که تماما این واردات مواد اولیه، ماشین آلات خطوط و قطعات یدکی خودرو بوده است اظهار کرد: در سال ۹۸ میزان واردات از گمرکات استان کرمان ۴۷۰ میلیون دلار بوده که کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته و متاسفانه این روند کاهش واردات همچنان ادامه دارد به طوری که در ۵ ماهه گذشته سال جاری میزان واردات استان ۱۰۷ میلیون دلار بوده که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2446