printlogo


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبر داد
نیاز ۷۵۰ میلیون دلاری طرح های پتروشیمی بافت و پلاسمای خون
نیاز ۷۵۰ میلیون دلاری طرح های پتروشیمی بافت و پلاسمای خون
کد خبر: 2474
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: با توجه به کمبود منابع ارزی به دلیل تحریم ها و محدود شدن فروش نفت، توقع تامین همه مبلغ ارزی را در استان نداریم اما تقاضای تامین ۷۵۰ میلیون دلار را برای پروژه پتروشیمی بافت و پلاسمای خون در سال جاری داریم...

جعفر رودری افزود:در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر نیرو که معین استان کرمان است، این مطالبه جدی استان مطرح و مقرر شد جلسه ای در تهران با رییس بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی داشته و مسائل مربوط به تامین منابع مالی استان را در سطح ملی دنبال کنیم.
وی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: یکسری فعالیت ها از قبل در استان دنبال می شد که شکل منظم تر و چارچوب خاصی را با عنوان برنامه های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی به خود گرفت.

وی افزود: پیش شرط هایی در اقتصاد برای جهش تولید باید محقق شود که مهم ترین پیش شرط انجام سرمایه گذاری است. به طوری که بتوانیم با تغییر روند نسبت به گذشته رشد سرمایه گذاری را داشته باشیم و در مباحث تولیدی این موضوع مورد تاکید است.

رودری با اشاره به اینکه بهبود زیرساخت ها و زیربناهای اقتصادی از پایه های مهم است و بخشی از برنامه ها و پروژه هایی که در استان دنبال می شود معطوف به این مسئله است، تصریح کرد: تاکید است در کنار الزامات زیرساختی و منابع مالی یکسری مباحث نهادی و سازمانی که بستر تولید را فراهم و کمک می کند دنبال شود تا بخش خصوصی در اقتصاد فعال بشود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اقدامات استان در راستای جهش تولید به دو دسته تقسیم می شود که بخش اول پروژه ها هستند که ویژگی های خاص دارند و تصویب آن در ستاد اقتصاد مقاومتی الزام آور است.

وی افزود: بخش دوم ناظر به این است که زیرساخت تولید را فراهم کند و در سال جاری با تاکید استاندار و سیاست های کلان کشور، ۸ برنامه به تصویب رسیده و در سرفصل های مختلف زنجیره تولید، رشد صادرات، بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی و ... در برنامه ها دنبال می شوند.

رودری با بیان اینکه یکی از مباحث خیلی مهم در ستاد اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت های موجود است، اظهار کرد: ۷۴۲ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد در استان کرمان داریم که از این تعداد ۴۶۸ واحد نیمه فعال بوده و با ظرفیت کامل کار نمی کنند. ۲۷۴ واحد از این تعداد راکد و تقریبا تعطیل هستند که در ستاد مصوب شده است در سال جاری حداقل ۱۰۰ واحد از آنها به گردونه تولید برگردند و این تکلیف برای دستگاه هاست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه بخش عمده مشکل این واحدها تامین مالی است، گفت: بیش از یک سال است که موضوع انتقال حساب شرکت های بزرگ به استان کرمان به طور جدی دنبال می شود و در شورای معادن تاکید است انتقال منابع انجام شود اما یکسری مسائل از سوی بنگاه ها مطرح می شود و بحث این است به دلیل مراودات کاری و مباحث اجرائی، انتقال همه منابع امکانپذیر نیست و آن بخشی که می شده به استان منتقل شده است.

وی اظهار کرد: معادن ظرفیت خیلی خوب و بزرگی در استان کرمان است و به جد دنبال می شود اما تنها گزینه نبوده و یک سبد تامین مالی را برای کل اقتصاد استان دنبال می کنیم که در قدم اول بانک ها هستند که ۳۶ تا ۴۰ درصد از سرمایه گذاری در توسعه استان را سالیانه به خود اختصاص می دهد.

رودری تصریح کرد: حدود ۱۵ درصد سهم دولت بوده و اخیرا با توجه به اینکه بازار سرمایه و بورس مقداری رونق داشته، تلاش شده از این ظرفیت در استان نیز استفاده کنیم و در این راستا ۴۰ واحد تولیدی استان شناسائی شده و زمینه اینکه از این ظرفیت استفاده کنند برای آنها فراهم شد.

وی بیان کرد: مسئله بعدی منابع صندوق توسعه ملی است. پروژه های خیلی خوبی در استان کرمان تعریف شده که روی کاغذ نیستند و مشکل تامین منابع مالی را به ویژه در مباحث ارزی دارند که بالغ بر ۴ میلیارد دلار منابع مالی ارزی نیاز دارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع ارزی به دلیل تحریم ها و محدود شدن فروش نفت، توقع تامین همه مبلغ ارزی را در استان نداریم اما تقاضای تامین ۷۵۰ میلیون دلار را برای پروژه پتروشیمی بافت و پلاسمای خون در سال جاری داریم و در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر نیرو که معین استان کرمان است، این مطالبه جدی استان مطرح و مقرر شد جلسه ای در تهران با رییس بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی داشته و مسائل مربوط به تامین منابع مالی استان را در سطح ملی دنبال کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۵۷ پروژه مهم در سطح استان به عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی تصویب که از این تعداد ۲۴ مورد خاص جهش تولید مشخص شده است اظهار کرد: کرمان از استان هایی است که در حوزه پیشنهادات اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده و ۲۱۹ پروژه از سوی دستگاه ها پیشنهاد شده و ۹۶ پروژه مربوط به معین های توسعه است.

رودری تصریح کرد: پیش بینی انجام سرمایه گذاری در سال جاری ۲۱۰ میلیارد تومان و اشتغال بیش از ۳۶۰۰ مورد را داریم که تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط معین های توسعه انجام شده و این اقدامات را در راستای نقش معین بودن انجام می دهند و جدا از پروژه های روتین بنگاه هاست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: از آغاز فعالیت معین های توسعه(سال ۹۵) تا قبل از سال جاری ۴۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام شده بود و در مجموع پروژه های اقتصاد مقاومتی (۳۶۷ پروژه) پیش بینی می شود ۶۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال جاری انجام و بیش از ۱۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شود که در پنج ماهه امسال نزدیک به ۴۰۰۰ فرصت شغلی با این پروژها ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: نقش دولت به لحاظ تامین زیرساخت ها یک نقش مستقیم است اما در بحث سرمایه گذاری نقش غیرمستقیم دارد و بخش غیردولتی و خصوصی باید راغب به این کار شود و دستوری این اتفاق نمی افتد.

رودری گفت: با دستور استاندار کرمان از دو سال قبل مقرر شد شاخص های توسعه استان را با سطح ملی مقایسه کنیم که در این راستا بیش از ۲۰۰ شاخص را بررسی کردیم و متاسفانه در بیش از ۹۵ مورد از این شاخص ها استان کرمان پایین تر از متوسط کشور بود.

وی تصریح کرد: سهم جنوب استان کرمان در این موارد نیز احصاء شده و این منطقه در برخی موارد نسبت به شمال استان فاصله دارد که یکی از شاخص ها تعداد تخت های بیمارستانی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: این برنامه از سوی استان به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه و دکتر نوبخت پذیرفت که توجه به جنوب استان کرمان لازم است و باید روند تزریق به اعتبارات کنونی به نحوی صورت بگیرد تا در یک دوره زمانی معقول این فاصله کمتر شود.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته دکتر نوبخت دو سفر به جنوب استان کرمان داشتند که پروژه های مصوب شده در این سفرها بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت های این منطقه بود که بخش عمده ای از این مصوبات اجرا شده است.

رودری تصریح کرد: مسکن محرومان یکی از موارد دیگر بود که قرار شد ۱۱ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن و کمیته امداد برای مردم مناطق محروم استان ساخته شود و امسال علاوه بر اعتبارات مصوب پروژه های جنوب، در چند روز گذشته نزدیک به ۴۸ میلیارد تومان برای اجرای چند پروژه مهم از جمله جاده اصلی جیرفت به رودان، راه روستائی، گازرسانی، آموزش و پرورش و ... اختصاص یافت و در مجموع شاخص های راه جنوب برابر با شمال است.

وی بیان کرد: خوشحال هستیم از اینکه برنامه استان کرمان در سطح ملی پذیرفته شده و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان علاوه بر اعتبار روتین نیاز داریم تا شاخص های موجود را به متوسط استان و ملی برسانیم که این کار طی مدت یک یا دو سال امکانپذیر نیست اما روند کار رو به افزایش است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در ادامه درباره سهم درآمدهای مالیاتی استان اظهار کرد: در کشورهای مختلف نگاه به مالیات به عنوان یک منبع اصلی و پایدار بودجه دولت است و از سال های قبل در استان کرمان به طور جدی این موضوع را مطرح می کردیم که نگاه به مالیات نگاه کسب درآمد و ابزار اقتصادی است.

وی افزود: قبول داریم در شرایط رکود اقتصادی و زمانی که تولید با مشکل مواجه است، فشار مالیاتی رکود را تشدید و مشکلات حوزه تولید را تقویت می کند.

رودری تصریح کرد: به واسطه پیگیری جدی استان درباره سهم درآمد مالیاتی، قرار شد طرحی با عنوان ظرفیت سنجی مالیات استان های کشور را کرمان انجام بدهد تا از حالت چانه زنی خارج شود و هر استانی سهمی داشته باشد تا مبنای کار خوب قرار بگیرد.

وی بیان کرد: آنچه به جد در استان دنبال می شود این است که هیچ فشاری بر مودیان از سوی استان پذیرفته شده نیست و افزایش مالیات باید برای جلوگیری از فرار مالیاتی و گسترش پایه های مالیاتی صورت بگیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی استان مربوط به واحدهای بزرگ اقتصادی است و اگر نرخ تورم را لحاظ و رشد درآمدهای حوزه مختلف را حساب کنیم، بعضا رشد مالیات نسبت به تورم پایین تر است و تولیدکنندگان نباید نگران باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مسائل بانکی را یک بحث ساختاری در کل کشور می دانیم، گفت: بانک ها زحمت می کشند اما در حوزه عملکردی یکی از گلوگاه های اصلی بخش تولید در استان حوزه بانکی است و متاسفانه بعضا اعداد مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی می بینیم که محقق نمی شوند.

رودری اظهار کرد: نقش نمایندگان مجلس از حوزه پیگیری می تواند در همین حوزه ها اساسی تر باشد و اگر در مصوبات هیئت دولت در زمینه های کرونا و حتی جهش تولید نمایندگان پیگیری کنند بانک ها در چارچوب مشخص حرکت کنند و توسط بانک مرکزی به واحدهای استانی ابلاغ شود تا در استان مشکل نداشته باشیم موثر است زیرا مواردی در تهران مصوب شده اما در بانک های استان اجرا نمی شود.

وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: پروژه های اقتصاد مقاومتی تاثیرات ملموسی را در متغیرهای اقتصادی استان داشته و در ۱۸ مورد از ۳۰ شاخص ارزیابی شده، استان کرمان نسبت به متوسط ملی عملکرد بهتری داشته است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2474