printlogo


در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان،مطرح شد
آمار «مهارت‌آموزی» در کرمان نگران کننده است
آمار «مهارت‌آموزی» در کرمان نگران کننده است
کد خبر: 2482
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: مهارت آموزی کلید توسعه اشتغال پایدار تلقی می‌شود اما آمار استان در این حوزه نگران کننده اعلام شده است.

سید مهدی طبیب‌زاده در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: دروس دانشگاهی استان کرمان به صورت نسبی ۲۰ درصد با بخش تولید و صنعت تطابق دارد، درحالی که این آمار در کشور چین حدود ۹۰ درصد است.
وی اظهار داشت: ۷۰ درصد از دانشجویان فنی حرفه‌ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که نشان می‌دهد دانشگاه‌های ما خروجی مطلوبی ندارد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و توسعه پایدار این استان محسوب می‌شود عنوان کرد: جامعه‌ای که به نظام بلوغی برسد به آموزش فنی و حرفه‌ای توجه می‌کند که در نهایت این حوزه موجب توسعه و پیشرفت می‌شود.
وی با اشاره به تاکید کشورهای پیشرفته به مهارت‌آموزی و ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های استان کرمان عنوان کرد: برخی کشورها به‌دنبال پایتخت شدن در مهارت آموزی جهان هستند و در این زمینه فعالیت می‌کنند
طبیب‌زاده اضافه کرد: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی متشکل از نمایندگان دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه ظرفیت مناسبی برای رفع مشکلات بخش خصوصی دارد که باید به‌صورت عملیاتی به‌کار گرفته شود.
آموزش‌های دانشگاهی باید در راستای ایجاد اشتغال باشند
استاندار کرمان هم گفت: آموزش‌های دانشگاهی باید در راستای ایجاد اشتغال قرار داشته و رشته‌های تحصیلی بر نیازهای استان منطبق باشند.
دکتر محمدجواد فدایی در پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با دستور کار 'بررسی و رفع موانع توسعه مهارت‌های شغلی در استان کرمان' عنوان کرد: طرح کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط کار از سال‌ها قبل در استان کرمان شروع شد، اما عملا از این امکان نتوانستیم استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در هر دو طرح سهمیه‌هایی داشتیم، اما انتظار ما از آنها محقق نشد که یکی از دلایل آن، عدم انگیزه‌های لازم برای کارفرمایان بود.
استاندار کرمان با بیان اینکه آموزش‌های دانشگاهی باید در راستای ایجاد اشتغال قرار داشته و رشته‌های تحصیلی بر نیازهای استان منطبق باشند، گفت: به عنوان استانداری کرمان آماده‌ایم که چند رشته دانشگاهی را با الگوبرداری از دانشگاه‌های برتر دنیا در حوزه مهارت‌آموزی پیش ببریم.
دکتر فدائی همچنین در پاسخ به درخواست نمایشگاه جنوب شرق مبنی بر برگزاری نمایشگاه‌ها تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی که شرکت‌کننده‌ها با کارت دعوت و به شکل محدود حضور می‌یابند، بلامشکل است، اما نمایشگاه‌های عمومی به دلیل عدم کنترل جمعیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممنوع است.
استاندار کرمان در خصوص رفع تعهدات ارزی گفت: جلسات متعددی با رئیس بانک مرکزی داشتیم، مجوزی هم دریافت کردیم که طبق آن میان صادرکنندگان استان با واحدهای تولیدی تفاهم امضا شده که ارز را با قیمت توافقی مبادله کنند.
وی خاطرنشان کرد: هفته آینده در جلسه‌ای با شورای نظارت برای تمدید کارت‌های بازرگانی نشستی خواهیم داشت، درخواست کمک بلاعوض، تسهیلات یا کمک سود، برای زیرساخت‌های صادراتی، تعدادی طرح از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب مورد تصویب قرار گرفت.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2482