printlogo


تحلیل هفتگی صنایع بورسی؛
سبزپوشی ۴ گروه در مقابل افت میانگین قیمت‌ها در ۳۳ صنعت
سبزپوشی ۴ گروه در مقابل افت میانگین قیمت‌ها در ۳۳ صنعت
کد خبر: 2554
شاخص کل بورس،معاملات این هفته را با افت ۵.۵ درصدی به پایان رساند. البته در آخرین روز معاملاتی رشد حدود ۲ درصدی نماگر سهام تا حدودی امید را به گردونه معاملات بازگرداند.نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸ گانه بورسی نشان از سبزپوشی ۴ گروه در مقابل افت میانگین قیمت‌ها در ۳۳ صنعت دارد.

بیشترین افت هفتگی از آن گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» دارد که هفته گذشته متحمل کاهش ۱۶.۳ درصدی شد. پس از آن گروه فرآورده‌های نفتی که روز شنبه پس از توقف دو هفته‌ای با بازگشایی نمادهای معاملاتی خود همراه شد، شاهد کاهش ۱۴.۶ درصدی شاخص گروه خود بود. مخابرات دیگر گروه منفی هفته گذشته بورس تهران بود که زیانی بالغ بر ۱۲.۹ درصد به سهامداران دو شرکت زیرمجموعه خود یعنی «اخابر» و «همراه» تحمیل کرد. خودرویی‌ها نیز که هفته گذشته به گردونه معاملات بازگشتند، این هفته با صف‌های سنگین در سمت فروش دست و پنجه نرم کردند و در نهایت به افت ۱۲.۸ درصدی میانگین قیمت‌ها تن دادند.

در این هفته شاهد رشد شاخص در ۴ گروه خرده‌فروشی، زراعت، کاشی و سرامیک و محصولات شیمیایی بودیم. در این میان گروه خرده فروشی با تک سهم «افق» صدرنشین بازده هفتگی با رشد قیمت ۲.۴ درصدی شد.

مهمترین تحولات هفتگی

از مهمترین تحولات اثرگذار بر بازار سهام در هفته گذشته، ممنوعیت فروش حقوقی‌ها، ممنوعیت معاملات الگوریتمی و البته رشد نرخ برابری دلار به ۲۸هزار تومان بود. از ابتدای هفته گذشته، اخبار و شایعات مربوط به تحریم‌های جدید آمریکا و تلاشی که برای فعال‌سازی مکانیز ماشه انجام می‌دهد تا حدودی بر نگرانی معامله‌گران افزود. با این حال به مرور این فضای منفی فروکش کرد و تا حدودی شاهد بازگشت آرامش به گردونه معاملات سهام بودیم. در بازارهای جهانی نیز در کنار افت نرخ نفت، افزایش نگرانی از افزایش شیوع کرونا و همزمان مبهم بودن چشم انداز سیاست های حمایتی دولت ها دیگر کالاها را نیز با نوسان منفی مواجه کرد.

پرمعامله‌ترین صنایع

در این میان هفته گذشته، بیشترین ارزش دادوستدها از آن گروه فرآورده‌های نفتی با معامله ۸ هزار میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد. پس از آن گروه فلزات اساسی با دادوستد ۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومانی همراه شد. در مجموع ۶ گروه با ارزش بازار بالا شامل  فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، بانک‌ها، محصولات شیمیایی، خودرو و کانه‌های فلزی به ترتیب در صدر پرمعامله‌ترین صنایع بورس (از منظر ارزش) در هفته منتهی به ۲ مهرماه قرار گرفتند و بیش از ۸۳ درصد کل ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند.

 

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2554