printlogo


برندگان و بازندگان هفته؛
تحلیل هفتگی «صنایع بورسی»
تحلیل هفتگی «صنایع بورسی»
کد خبر: 2604
آمار نشان می‌دهد گروه‌های بزرگ بازار در افت قیمت، پیش قدم بودند. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نشان از قرمزپوشی ۳۵ گروه در برابر رشد میانگن قیمت سهام ۲ صنعت بورسی داشت...

هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با افت ۶.۷ درصدی مواجه شد. البته در آخرین روز کاری هفته شاهد رشد این شاخص و بازگشت دوباره به محدوده ۱.۵ میلیون واحد بودیم.

در این هفته شاخص کل هم وزن با اثرگذاری یکسان نمادها افت ۳.۸ درصدی را تجربه کرد. آمار نشان می‌دهد گروه‌های بزرگ بازار در افت قیمت پیش قدم بودند. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نشان از قرمزپوشی ۳۵ گروه در برابر رشد میانگن قیمت سهام ۲ صنعت بورسی داشت.

قعرنشینان هفته
در هفته منتهی به ۹ مهرماه، بیشترین افت شاخص صنعت از آن گروه مخابرات با کاهش ۱۶.۵ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه آن شد. پس از آن اما پالایشی‌ها بودند که با کاهش ۱۴.۵ درصدی شاخص قعرنشین جدول بازدهی صنایع بورسی در هفته گذشته شدند. افت قیمت سهام پالایشی سبب شد تا تخفیف ۳۰ درصدی صندوق پالایش یکم نیز تا حدودی سوخت شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تخفیف صندوق مزبور بر اساس قیمت‌های پایان هفته گذشته به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است. هر چند در روز پایانی هفته‌ای که گذشت شاهد جمع‌آوری صف‌های سنگین فروش در چهار نماد حاضر در این صندوق بودیم و در صورت ادامه صعود قیمت‌ها در این پالایشگاه‌ها می‌توان به بهبود nav پالایش یکم نیز امیدوار بود.    
دیگر قعرنشین بورس در جدول هفتگی صنایع گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» بود. این سهم تمام روزهای معاملاتی هفته گذشته را در صف فروش سپری کرد و تنها در آخرین روز کاری شاهد متعادل شدن نسبی قیمت اما در محدوده منفی بود. ماحصل معاملات «حفاری» در هفته منتهی به ۹ مهرماه اما افت ۱۴.۵ درصدی و قرار گرفتن در رده سوم زیان‌ده ترین صنایع بورسی در هفته گذشته بود.
بانکی‌ها در هفته‌ای که گذشت شاهد اصلاح ۹.۱ درصدی شاخص گروه خود بودند. این صنعت هفته گذشته با بازگشایی پرحاشیه نماد معاملاتی بانک صادرات همراه شد. تابلوی بورس تهران روز یکشنبه خبر از بازکشایی «وبصادر» دارد. در حال این بانک در حال بازگشایی در محدوده منفی بود که سفارش‌های پرقدرت یک حقوقی ورق را برگرداند و قیمت بازگشایی «وبصادر» به محدوده مثبت ۱۰ درصد رسید و در حدود ۴۰ دقیقه معاملات این سهم بیش از ۳ میلیارد سهم ردوبدل شده بود که در نهایت مورد تائید قرار نگرفت و ابطال شد. سرانجام روز سه‌شنبه بانک صادرات مجددا به گردونه معاملات سهام بازگشت و این بار در محدوده منفی رقم خورد اما در ادامه با افزایش تقاضا سبزپوش شد.

برندگان هفته
در هفته منتهی به ۹ مهرماه دو گروه خرده‌فروشی یا تک نماد «افق» و کاشی و سرامیک به ترتیب با رشد ۱.۸ و ۱.۷ درصدی شاخص صنعت خود همراه شدند تا تنها برندگان بورسی هفته گذشته باشند. «افق» سه روز کاری هفته گذشته را در محدوده مثبت قیمت دادوستد شد و سهامداران خود را راضی نگه داشت.

بازگشت توجهات به سامانه کدال؟
سامانه کدال این هفته شاهد گزارش‌های درخشان از عملکرد تولید و فروش بنگاه‌های بورسی در شهریورماه بود که با توجه به جو منفی حاکم بر بازار چندان مورد توجه بورس‌بازان قرار نگرفت. با این حال در صورت بازگشت تعادل به بازار در ادامه می‌تواند محرک جدی رشد قیمت سهام باشد.

 

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2604