printlogo


استاندار کرمان خبر داد
افتتاح باغ تاریخی سالار کلانتر کرمان تا پایان سال جاری
افتتاح باغ تاریخی سالار کلانتر کرمان تا پایان سال جاری
کد خبر: 2669
استاندار کرمان با بیان اینکه باغ سالار کلانتر کرمان به سفره خانه سنتی تبدیل خواهد شد، گفت: امیدواریم کار مرمت، حصار کشی و محوطه سازی باغ سالار کلانتر تا ۲۲ بهمن ماه یا نهایتا عید نوروز تمام شود و به بهره برداری برسد.

محمدجواد فدایی در حاشیه بازدید از عملیات مرمت و بازسازی باغ تاریخی سالار کلانتر کرمان در جمع خبرنگاران گفت: مرمت باغ سالار کلانتر کرمان از یک سال قبل آغاز شده که بخشی از هزینه های مرمت این بنای تاریخی را میراث فرهنگی و بخشی دیگر را سازمان اوقاف به عنوان متولی این بنا تامین کرده است.

وی با بیان اینکه باغ سالار کلانتر پس از مرمت و بازسازی به سفره خانه سنتی تبدیل خواهد شد، افزود: امیدواریم عملیات مرمت، حصار کشی و محوطه سازی باغ سالار کلانتر در ۲۲ بهمن یا عید نوروز اتمام و به بهره برداری برسد.

استاندار کرمان همچنین با اشاره به روند بازسازی خانه "دین یار" کرمان نیز عنوان کرد: بخش اصلی عمارت خانه دینیار در گذشته مرمت شده است و بخشی از مرمت آن باقی مانده است که مقرر شده است تا دهه فجر امسال و پس از بازسازی، این خانه به خانه مطبوعات و موزه مطبوعات کرمان تبدیل شود.

وی قبه سبز را قدیمی ترین دانشگاه ایران دانست و بیان کرد: کار اکتشاف و باستانشناسی این بنا از سرعت لازم برخوردار نیست که مقرر شد از باستان شناسان کشور نیز کمک گرفته شود همچنین تملک اراضی اطراف آن نیز در دستور کار قرار دارد.

فدایی با اشاره به بازدید خود از بازار قلعه محمود گفت: عملیات برق رسانی بازار قلعه محمود تقریبا تمام شده است و تعمیر مغازه های آن آغاز شده است که امیدواریم به زودی رونق به این بازار برگردد.

به گزارش ایسنا، "فریدون فعالی" مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در حاشیه این بازدیدها با اشاره به قدمت باغ سالار کلانتر کرمان، گفت: این باغ در حال مرمت است که هم اکنون دارای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی می باشد ضمن آنکه ۵۰ درصد درب های این عمارت نیز ساخته شده است.

وی با بیان این مطلب که طرح حصار این باغ آماده و امروز ابلاغ شده است، تصریح کرد: محوطه سازی باغ سالار کلانتر براساس طرح قدیم آن ساخته خواهد شد.

فعالی با اشاره به استحکام بخشی عمارت باغ سالار کلانتر، اعلام کرد: اگر به مشکل مالی بر نخوریم تا عید نوروز ۱۴۰۰ این باغ تاریخی افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایسنا استاندار کرمان همچنین از خانه دینیار که یکی از خانه های دوره قاجاریه شهر کرمان است بازدید کرد.

برپایه این گزارش خانه دینیار در تملک میراث فرهنگی است و طبق تفاهمنامه ای این خانه به موزه مطبوعات و خانه مطبوعات تبدیل خواهد شد.

گفتنی است استانداری کرمان ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل و تجهیز تاسیسات خانه دینیار اختصاص خواهد داد و فردا کلید این خانه تحویل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داده خواهد شد.

بازدید از قبه سبز مقصد بعدی بازدید محمدجواد فدایی بود. شایان ذکر است که قبه سبز متعلق به دوره قراختییان (۸۷۰ سال پیش) است و اولین دانشگاه ایران محسوب می شود.

برپایه این گزارش برای پیدا کردن لایه اصلی قبه سبز تا کنون ۲۰ گمانه زده شده است.

همچنین استاندار کرمان از بازار قلعه محمود در راستای پیگیری اقدامات انجام شده بازدید کرد.

براساس این گزارش استاندار کرمان یک ماه قبل نیز از این بازار بازدید و مقرر شده بود ظرف مدت یک ماه برق این بازار تامین و نیروی انتظامی در آن به صورت دائم مستقر باشد که امروز پیمانکار شرکت برق اعلام کرد ظرف ۸ روز آینده برق آن تکمیل خواهد شد و ۷ درب وردی آن نیز نصب شده بود و همچنین پلیس مستقر بود.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2669