printlogo


مطالبه استانی برای فرصت‌سازی سفر، افزایش پیدا کرد؛
«کرمان» متقاضی آخر هفته دو روزه
«کرمان» متقاضی آخر هفته دو روزه
کد خبر: 2672
پس از تقاضای بیش از ۱۰ تن از مدیران گردشگری استان‌ها مبنی بر افزایش تعطیلات آخر هفته، متولی گردشگری استان کرمان نیز تنها راه نجات بازار گردشگری از رکود بی‌سابقه ناشی از بحران کرونا را اجرای طرح تعطیلات آخر هفته دو روزه عنوان کرده است...

حوزه گردشگری یکی از اشتغال‌زاترین بخش‌ها در هر کشوری محسوب می‌شود که با شیوع ویروس کرونا بیشترین تعدیل نیرو و بیکاری در فعالان این حوزه بوده است. زیرا اغلب مشاغل فعال در کشور به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با این حوزه در ارتباط بوده‌اند که همین امر موجب شده با تعطیلی تاسیسات گردشگری که خدمات به گردشگران ارائه می‌کردند، افراد زیادی نیز شغل خود را از دست بدهند، بنابراین بیشترین بیکاری در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ مربوط به بازار گردشگری است.

فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: استان کرمان با شیوع ویروس کرونا در بازار گردشگری با تعدیل نیروی انسانی فعال در تاسیسات گردشگری مواجه شد که میزان خسارت مربوط به آن حدود ۵/ ۱ میلیارد تومان ارزیابی شده است که این مبلغ معادل بیکاری ۶۹۱ نفر در حوزه توریسم این استان است. این افراد در بخش‌هایی همچون مجتمع‌های پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان تورهای گردشگری فعالیت می‌کردند. همچنین تاکنون میزان کل خسارت وارد شده بر تاسیسات گردشگری این استان حدود ۲۳۸ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه صنعت گردشگری از بخش‌هایی است که به‌طور مستقیم از شیوع ویروس کووید-۱۹ دچار بیشترین آسیب شده‌ است، بنابراین دولت نیز باید در امتیازاتی که با عنوان «طرح حمایتی» در نظر گرفته است فعالان این حوزه را بیشتر موردتوجه قرار می‌داد و در واقع باید بسته حمایتی از بازار گردشگری را متناسب با وضعیت حوزه گردشگری در نظر می‌گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان عنوان کرد: تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۷۵ درصد رشد داشته که همین میزان نیز اقتصاد روستایی را دستخوش رونق کرده است. در دوران شیوع کرونا حدود ۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی غیرفعال شده‌اند. در ۵سال گذشته(از سال ۱۳۹۴ تا کنون) حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و ۱۵۲ هزار و ۳۳۰ گردشگر خارجی وارد استان کرمان شده‌اند که ۷۰۸ هزار نفر گردشگری داخلی از این آمار مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ بوده است. همچنین میانگین اقامت در این استان درحال‌حاضر یک شب است. بیشترین مسافران ورودی به استان کرمان از استان‌های خراسان، هرمزگان، فارس و سیستان‌وبلوچستان هستند.

یکی از مهم‌ترین عناصر رونق گرفتن بازار گردشگری توزیع مناسب زمان سفر در کل کشور است که اجرایی شدن این امر نیازمند ایجاد تعطیلات کوتاه‌مدت و منسجم در طول ماه‌های سال است، زیرا با نگاهی به تعطیلات مناسبتی که چند ماه اخیر در کشور وجود داشته متوجه خواهیم شد که در شرایط کرونا گردشگران داخلی به دوعلت «ترس از ابتلا به کرونا و شرایط نامناسب اقتصادی حاکم برخانوارها» از تعطیلات کوتاه‌مدت هفتگی استقبال قابل توجهی می‌کنند. بنابراین در شرایط فعلی که با شیوع کرونا در کشور مواجه هستیم برای رونق بخشیدن به بازار گردشگری داخلی باید شرایطی را برای سفر در کشور مهیا کرد. با اجرایی شدن «طرح دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» علاوه بر رونق بازار گردشگر داخلی، از حجم مسافر زیاد در تعطیلات مناسبتی محدود نیز کاسته می‌شود که همین امر علاوه بر تاثیرگذاری بر ترافیک‌های جاده‌ای می‌تواند در کاهش شیوع ویروس کرونا و همچنین افزایش کارایی کارکنان نیز تاثیرگذار باشد. در همین راستا فعالی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با شیوع ویروس کرونا طرح «دو روزه شده تعطیلات آخر هفته» در کشور که قرار بود از سوی دولت بررسی شود؛ فعلا متوقف شده ‌است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2672