printlogo


در دیدار استاندار کرمان و مدیر کل استاندارد مطرح شد
نقش «استاندارد» در ارتقای اعتماد به کالای داخلی
نقش «استاندارد» در ارتقای اعتماد به کالای داخلی
کد خبر: 2715
همزمان با هفته استاندارد،استاندارکرمان در دیدارِ مدیرکل استاندارد استان کرمان، نقش استاندارد را در ارتقای اعتماد به کالای ایرانی و رشد اقتصادی موثر خواند.
دکتر محمدجواد فدائی در دیدارِ مدیرکل استاندارد استان کرمان با تقدیر از اقدامات این اداره کل، حفظ اعتماد عمومی به کالای دارای نشان استاندارد را از اهمیت بالایی برخوردار دانست.
وی حساسیت، جدیت و تعهد کاری در اداره استاندارد را مورد اشاره قرار داد و نقش استاندارد را در ارتقای اعتماد به کالای ایرانی و رشد اقتصادی موثر خواند.
استاندار کرمان گفت: استاندارد به نوعی قضاوت در مورد کالاها را انجام می‌دهد، لذا باید با دقت تمام باشد تا شاهد کیفیت خوب در زندگی مردم باشیم.
عاقلی مدیرکل استاندارد استان کرمان نیز به عملکرد ۶ ماهه امسال مجموعه تحت مدیریت خود اشاره داشت و بیان کرد: طی این مدت ۲ هزار و ۶۱۱ محموله صادراتی و بیش از ۳۰۰ محموله وارداتی شامل ۳۸۰ قلم کالا مورد ارزیابی و کنترل کیفیت استاندارد قرار گرفته‌اند.
وی به ۷۲۷ مورد بازدید فنی جهت صدور و یا تمدید مجوز واحدها و ابطال ۱۴ پروانه و تعلیق ۲۸ پروانه به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم طی سال جاری اشاره کرد.
عاقلی افزود: طی سال جاری ۴۵۵ مورد درخواست آزمون اولیه و ادواری آسانسورها نیز داشته‌ایم که منجر به تایید ۳۳۳ مورد شده و بیش از ۲ هزار مورد نیز ارزیابی وسایل اندازه‌گیری انجام شده است.
ابطال ۱۷ پروانه تولیدی در استان کرمان در نیمه اول سال جاری
مدیرکل استاندارد استان کرمان همچنین در جلسه شورای استاندارد استان نیزگفت: در نیمه نخست امسال در راستای نظارت بر واحدهای تولیدی، خدماتی، محموله های صادراتی و وارداتی ۷۲۷ بازرسی فنی صورت گرفته، که در پی این بازرسی های پروانه ۱۷ واحد تولیدی باطل شده و ۲۸ مورد تعلیق داشته ایم.
"اسماعیل عاقلی اظهار کرد: شعار امسال هفته استاندارد به عنوان "حفاظت از زمین با استانداردها" نامگذاری شده که به نگاه سازمان بین المللی استاندارد به اتفاقات استفاده از منابع انرژی برمی گردد و به موضوع استانداردسازی تاکید دارد.
وی با اشاره به اینکه استاندارد شامل یکسری ابزار و الزامات برای کاهش مضرات و آلودگی هاست، افزود: یکی از ابزارهای کاهش آلودگی ها که می تواند برای بقاء در بازار، رقابت و جذب مشتری موثر باشد بحث استانداردسازی محصولات، تولیدات و خدمات است.
عاقلی تصریح کرد: ۵۰۸ پیشنهاد در زمینه تدوین و تجدیدنظر استاندارد به سازمان ملی ارائه دادیم که ۴۸ مورد مصوب شد و ۳۵ مورد از آنها در حال تدوین توسط همکاران ماست.
وی با اشاره به تجدیدنظر در ۱۵۰ مورد از استانداردها بیان کرد: ۳۱۳۰ نفر ساعت آموزش برای مدیران کنترل کیفیت و نظارت در سال جاری ارائه شده است.
مدیرکل استاندارد استان کرمان گفت: در نیمه نخست امسال در راستای نظارت بر واحدهای تولیدی، خدماتی، محموله های صادراتی و وارداتی ۷۲۷ بازرسی فنی صورت گرفته، ۵۲۶ مورد نمونه برداری و در نتیجه ۶۳ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر و تمدید شه است.
وی افزود: همچنین در پی این بازرسی های پروانه ۱۷ واحد تولیدی باطل شده و ۲۸ مورد تعلیق داشته ایم.
عاقلی تصریح کرد: در بحث صدور پروانه کاربرد حد مجاز آلاینده ها که با کمک سازمان جهاد کشاورزی اتفاق می افتد، شش مورد گواهی صادر کرده ایم و این فعالیت طی دو سال اخیر در کشور در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان کرد: همچنین در شش ماهه نخست سال جاری ۲۶۱۱ گواهینامه صادراتی برای محموله ها و ۳۲۱ مجوز واردات صادر شده است.
مدیرکل استاندارد استان کرمان گفت: در زمینه کنترل و نا امن کردن بازار برای عرضه کالاهای غیراستاندارد بیش از ۸۰۰۰ مورد بازرسی در سال گذشته در سطح بازار انجام شده که ۹.۴ درصد عدم انطباق در نمونه هائی حتی با علامت استاندارد شاهد بودیم و در نیمه نخست امسال ۶۱۳ مورد بازرسی و نمونه برداری صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه بعضا کالاهائی با علامت استاندارد جعلی عرضه می شود، افزود: کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد وجود دارد که قابل ارسال به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ است و مردم می توانند با این روش ارزیابی کنند.
عاقلی بیان کرد: در مجموع بازرسی ها در سطح بازار ۳۵۰ مورد اخطار و تذکر به واحدهای تولیدی داده شده و ۱۲ مورد توقف خط تولید، ۴۲۰ مورد توقیف و جمع آوری کالاهای غیراستاندارد انجام شده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2715