printlogo


معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا تشریح کرد
همه چیز در مورد «فروش متری مسکن»
همه چیز در مورد «فروش متری مسکن»
کد خبر: 2749
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در گفت و گویی به تشریح کارکرد، چگونگی خرید و فروش و قیمت گذاری اوراق سلف موازی مسکن پرداخت.

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در رابطه با اوراق سلف مسکن، اظهار کرد: اوراق سلف مسکن طرحی است که در راستای راهبردی کردن معاملات مسکن به کار گرفته می‌شود و هدف اصلی این طرح کمک به خرید مسکن به صورت متری است به شکلی که برای خریداران این امکان فراهم می شود تا بتواند یک متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.

وی افزود: این طرح در قالب اوراق سلف موازی دیده شده و تا به امروز درخواست هایی از جانب شرکت های انبوه ساز مسکن برای فروش اوراق سلف داشته ایم که بررسی آنها از سوی سازمان بورس انجام شده است؛ اگر مجموع اقدامات صورت گرفته به ثمر برسد شرایط برای عرضه اوراق سلف مسکن به زودی  فراهم می شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران تصریح کرد: اوراق سلف ابزاری هستند که شرکت ها از طریق آن می توانند اقدام به تامین مالی کنند، روی این اوراق سررسید هایی وجود دارد که شرکت ها مجاب می شوند که تا تاریخ مذکور واحد ها را تحویل دهند.

ناصر پور گفت: قیمت گذاری واحد ها بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار انجام می شود، از آنجایی که بازار مسکن با نوسان قیمت همراه است اگر تا زمان سررسید قیمت این اوراق براساس نوسان نرخ‌ها در بازار مسکن تغییر کند، افراد می توانند در بازه های زمانی مختلف اقدام به خرید کنند همچنین ما امکانی را فراهم کرده‌ایم که اگر فردی خواست اوراق خریداری شده را بفروشد به راحتی بتواند این کار را انجام دهد.

وی در رابطه با تفاوت اوراق سلف مسکن با عرضه زمین در بورس کالا اظهار کرد: زمین ها و ساختمان در بخش اموال غیر منقول بورس کالا معامله می شود که تا به امروز درخواست های متعددی از سوی نهاد ها برای فروش اموال مازاد به بورس کالا ارائه شده است، اما اوراق سلف مسکن در شرایطی منتشر می شود که قرار است ساخت و ساز مسکن انجام شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار کرد: دارنده اوراق سلف مسکن در زمان سررسید متناسب با تعداد اوراقی که در اختیار دارد امکان انتخاب واحد های مسکونی را خواهد داشت اما امکان دارد قیمت واحدهای مسکونی در یک پروژه تفاوت داشته باشد به همین دلیل ضرایبی در نظر گرفته شده است به طور مثال افرادی که تعداد معینی اوراق سلف داشته باشند می توانند اقدام به تحویل واحد مورد نظرشان  را کنند.

ناصر پور تاکید کرد: اگر تا زمان سررسید اوراق، افراد نتواند اقدام به خرید ملک مورد نظر کند، حراج برگزار می شود و افراد می توانند در آنجا اوراق خود را بفروشند.

وی بیان کرد: فقط شرکت های انبوه ساز می توانند اقدام به مشارکت در بحث ساخت و ساز و فروش اوراق سلف کنند زیرا  قبل از آنکه قراردادی بین بورس کالا و شرکت ساختمانی بسته شود، اعتبار سنجی انجام می شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار کرد: صندوق های زمین و ساختمان که در گذشته فعالیت داشتند و در حال حاضر فعالیتی ندارند، عمدتا ساختارشان با عرضه زمین و یک واحد تجاری و مسکونی یا اوراق سلف مسکن متفاوت است به طور مثال در بورس کالا افراد به طور مستقیم اقدام به خرید و فروش می کنند در حالی که در صندوق های زمین و ساختمان افراد فقط یک سهامدار جزء بودند که شرکت های ساختمانی از جانب آنها اقدام به ساخت و ساز  می کردند.

وی بیان کرد: طبیعتا اگر اوراق سلف منتشر شود، آموزش های لازم از سوی بازار سرمایه به افراد داده می شود. مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد بحث های قانونی و ساختاری است تا در آینده فرآینده انتشار و تحویل اوراق به صورت روان انجام شود.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2749