printlogo


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، خبر داد
ایجاد۱۷هزار فرصت شغلی با اجرای ۶۷۴ پروژه اقتصاد مقاومتی
ایجاد۱۷هزار فرصت شغلی با اجرای ۶۷۴ پروژه اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 2895
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: هم اکنون ۶۷۴پروژه اقتصاد مقاومتی با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومان در این استان در حال اجرا است که با اتمام آنها ۱۷ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد...
جعفر رودری در  نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود:  ۵۰ درصد اهداف اقتصادی و ۴۰ درصد اشتغال این استان از محل اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان ایجاد می‌شود.
رودری  در ادامه پروژه های معین های اقتصادی استان کرمان را ۱۸۷ پروژه با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: پروژه پتروشیمی بافت جزو پروژه‌های جهش تولید استان کرمان با سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلار می باشد.
وی همچنین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ۶دستگاه در استان کرمان را ضعیف برشمرد و افزود: از ۵۲ پروژه اقتصاد مقاومتی مشکل دار در استان کرمان، عقب ماندگی تنها یکی از این پروژه ها به دلیل تحریم ها و  ۱۰ پروژه نیز به ‌دلیل عدم تأمین اعتبار تسهیلات بانکی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: مشکلات پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال ۹۹ استان کرمان احصا شده است و شاخص های اقتصادی استان در سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و بخش خدمات ارزیابی می شوند.
 رودری همچنین گفت: سهم بخش کشاورزی در شاخص اقتصادی استان ۱۷.۹ درصد است که  نسبت به میانگین کشوری حدود هشت درصد بیشتر است.
وی در ادامه با اشاره به ۴۲.۲ درصد سهم بخش صنعت و معدن استان کرمان در اقتصاد  و ۳۹.۶ درصد نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان در سال جاری بیان داشت: نرخ تورم در استان کرمان در سال ۹۸ با نرخ تورم کشور برابر است و در سال جاری نرخ تورم استان کرمان نسبت به کشور مقدار کمی بالاتر است.
لزوم تمرکز پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در تقویت بخش خدمات
استاندار کرمان با بیان اینکه بخش خدمات سهم پراشتغال، آینده‌دار و باثباتی است، از دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها خواست تا برنامه‌های عملیاتی خود را برای تقویت این بخش در استان ارائه دهند.
علی زینی‌وند استاندار کرمان نوزدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 99، اظهار داشت: اندکی عقب‌ماندگی پروژه‌ها از برنامه زمابندی‌شده قاعدتا در پایان سال باید تکمیل شوند.
وی با بیان اینکه در عدم پیشرفت فیزیکی بعضی پروژه‌ها مقصر دستگاه‌ها نیستند، بلکه سرمایه‌گذار کوتاهی کرده است افزود: عدم پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها باید شفاف‌سازی شده و گزارش لازم در جلسات مربوطه عنوان شود.
زینی‌وند بیان داشت: در مجموع اجزای گزارش مطلوب و خوب است اما در ترکیب، شاخص‌های اقتصادی استان مطلوب نیست که یا جمع‌بندی پایان سال صورت نگرفته و یا در خوداظهاری‌ها دقت لازم نشده است که دبیرخانه باید به این مسئله توجه کند تا تاثیر گزارش ارائه شده هم در مسائل واقعی استان معلوم باشد.
استاندار کرمان با تاکید به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری بر تشکیل مستمر کارگروه مختص معین‌های اقتصادی و پیگیری فعالیت‌ها و برنامه‌های آنها عنوان کرد: شرکت مس به عنوان معین رودبار جنوب انتخاب شده و قرار است که برنامه‌ای شبیه قلعه‌گنج در منطقه خود اجرایی کند.
زینی‌وند تاکید کرد که گزارش مستمر و برنامه‌های عملیاتی معین‌ها باید از سوی فرمانداری‌ها و مدیران کل پیگیری شوند، گفت: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) هم برنامه مفصل و موفقی برای جنوب کرمان دارد که تسهیلگری‌های خوبی برای ظرفیت‌های منطقه خواهد داشت.
وی معین‌های اقتصادی را ظرفیت‌های مهمی برای استان دانست و گفت: تفاهمنامه بانک رسالت و ایجاد 30 هزار شغل حتما باید امضا شود.
استاندار کرمان به مبحث صادرات پرداخت و از اتاق بازرگانی خواست که کارگروه ویژه‌ای را برای رفع مشکل پیاز تولیدی استان مامور کند و افزود: در رایزنی با تجار و صادرکنندگان باید راهی پیدا شود تا بخشی از پیاز تولیدی برای رفع اورژانسی مشکل، صادر شوند.
زینی‌وند همچنین به رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان نیز تاکید کرد که طی مدت مشخصی در کارگروه‌های مربوطه به جمع‌بندی و برنامه عملیاتی برای رفع مشکل پیاز برسند.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی بازارهای تثبیت شده صادراتی دارد، اما توسعه و صنعت استان در حال رشد است و برخی محصولات جدید به استان به ویژه مواد غذایی و خوراکی و مصالح ساختمان اضافه می‌شود. بازار افغانستان و پاکستان بازار بسیار پراشتها و تا آینده قابل پیش‌بینی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.
وی با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت‌های خالی و پرنشده ای دارد که باید به آنها نگاه ویژه ای داشت، گفت: سهم تولیدات استان به تناسب کشور در بخش کشاورزی 8 درصد و در بخش معدن 10 درصد مثبت است، اما در بخش خدمات منفی 18 درصد می باشد.
زینی‌وند افزود: سهم بخش خدمات در استان کرمان 37 درصد است در حالی که میانگین کشوری 56 درصد بوده این در حالی است که سهم اشتغال استان کرمان در بخش خدمات باید بیشتر از این باشد.
استاندار کرمان اضافه کرد: بخش خدمات سهم پراشتغال، آینده‌دار و باثباتی است و دستگاه‌ها در حوزه‌های بخشی خود باید روی این مسئله تمرکز کنند تا توازن در اشتغال و توسعه استان ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی هم تمرکز و پیگیری برای تقویت بخش خدمات در استان کرمان باید گذاشته شود.
زینی‌وند به نرخ بیکاری استان هم اشاره داشت و گفت: استان کرمان این ظرفیت را دارد که نرخ بیکاری آن به زیر 10 درصد برسد.
استاندار کرمان به فعالیت کارگروه انرژی خورشیدی به مدیریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و اعلام آمادگی چند شرکت برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی اشاره داشت و بیان کرد: هیچ مانعی در استان کرمان برای اجرای پروژه‌های انرژی خورشیدی وجود ندارد.
زینی‌وند همچنین به اجرای دو نیروگاه برق توسط شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر اشاره کرد و ادامه داد: 1500 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی به زودی در استان ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: در بخش گاز هم وزیر نفت عنوان کرد که در استان کرمان هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر تقاضایی برای اجرای پروژه با امضای تفاهم‌نامه عملیاتی خواهد بود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2895