printlogo


در نشست شورای گفت و گو؛
موانع بهبود فضای کسب و کار کرمان بررسی شد
موانع بهبود فضای کسب و کار کرمان بررسی شد
کد خبر: 2919
در پنجاه و هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، چالش ها و موانع بهبود فضای کسب و کار استان در حوزه های مالیات، تامین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور استاندار، رئیس اتاق کرمان، روسای دستگاه های مذکور و جمعی از مدیران استان، بررسی شد.

در این نشست چالش های احصا شده مربوط به اداره کل تامین اجتماعی استان کرمان شامل ورود موسسه حسابرسی تامین اجتماعی به سند افتتاحیه، عدم آموزش کافی بازرسان در برخورد با کارفرمایان، عدم پاسخگویی صحیح و، دقیق میز خدمت و مرکز مشاور تامین اجتماعی، عدم آگاهی کافی کارشناسان از قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها، عدم اجرای دقیق برخی از دستورالعمل‌های سازمان توسط موسسه حسابرسی، عدم اطلاع رسانی عمومی دستورالعمل ها، بخشنامه ها و قوانین، در برخی موارد تضییع حق فعال اقتصادی در هیئت‌های تشخیص مطالبات و عدم اجرای ماده 36 قانون تامین اجتماعی در قبال کارگاههای دارای بحران مالی مطرح شد.

همچنین در ادامه چالش های مرتبط با اداره کل امورمالیاتی استان نیز عدم توجه برخی از کارشناسان سازمان به تکریم ارباب رجوع، فقدان اعتماد لازم در میان کارشناسان و ممیزین مالیاتی نسبت به اظهارات فعالان اقتصادی، عدم اطلاع،آگاهی و تسلط کامل کارشناسان سازمان به قوانین، مقررات، بخشنامه ها و دستورالعمل، عدم اجرای کامل بخشنامه ها در خصوص معافیت های مالیاتی و بخشودگی جرائم، فقدان هماهنگی لازم بین مدیران ارشد سازمان و ممیزین و کارشناسان، عدم اطلاع رسانی عمومی دستورالعمل ها، بخشنامه ها، قوانین و مقررات به تشکل‌ها، وضعیت نامطلوب مولفه ها و قابلیت های چابکی سیستم در سازمان و وجود دیدگاه منفی در ذهن فعالان اقتصادی از امورمالیاتی استان به دلیل زیاد بودن سهم استان در وصول مالیات کشور، عنوان شد.

موانع مرتبط با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهبود فضای کسب و کار استان شامل حذف قید مشمول مرور زمان شدن شکایات کارگری، عدم توجه برخی کارشناسان سازمان و هیئت های تشخیص به تکریم و احترام فعال اقتصادی و سرمایه گذار، فقدان اعتماد لازم از سوی کارشناسان و هیئت های تشخیص به اظهارات کارفرما، وجود دیدگاه ضایع شدن حق کارگر توسط کارفرما در هیئت های تشخیص، عدم اطلاع و آگاهی کارشناسان سازمان و نمایندگان هیئت های تشخیص از قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، استناد به اظهارات خواهان به دلیل گذشت زمان و عدم نگهداری اسناد و مدارک توسط کارفرما، عدم تخصص ماموران رسیدگی به پرونده‌های تخصصی، عدم آگاهی فعالان اقتصادی از حقوق خود در جلسات هیئت های تشخیص، اتلاف وقت سرمایه‌گذار و کارفرما در طول فرآیندهای رسیدگی به شکایات مطرح و بررسی شد. برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان این مجموعه ها، تلاش برای اصلاح قوانین و مقررات و اطلاع رسانی های لازم از جمله مهمترین موارد پیشنهادی برای رفع این چالش ها بود.

رتبه 27 برای فضای کسب و کار استان کرمان

رئیس اتاق کرمان در این نشست از تعهد، همت و جدیت استاندار کرمان در برگزاری شورای گفت و گو تشکر کرد و گفت: با همراهی همه مدیران و تلاش آنها برای تغییر دیدگاه و بهبود محیط کسب و کار، فضای همکاری و همراهی لازم در استان به وجود آمده که مقدمه توسعه پایدار استان خواهد بود. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: رتبه فضای کسب و کار استان کرمان در پاییز 99 به 27 رسیده که این رتبه نسبت به تابستان گذشته سه پله بهبود یافته که از مجموع 28 مولفه مورد مطالعه، فضای کسب و کار استان 59 درصد بالاتر از میانگین کشور و 41 درصد پایین تر از میانگین کشور بوده است.

وی ادامه داد: مهمترین موانع کسب و کار استان بر اساس طرح اتاق کرمان، غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تامین مالی از بانک ها، موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار، رویه سختگیرانه سازمان تامین اجتماعی و اداره کار برای فعالیت اقتصادی، بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات ناظر بر کسب و کارها، برداشت سلیقه‌ای از قوانین و مقررات و سختگیری های بی مورد ماموران محیط زیست و منابع طبیعی،  فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه های اجرایی، دخالت غیرمنطقی نهادهای حاکمیتی در تعیین قیمت بازار، ضعف دادگاه ها در رسیدگی به شکایات و پیگرد موثر متجاوزان به حقوق دیگران، تولید و عرضه نسبتاً آزاد کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار و وجود انحصار، امتیاز یا هرنوع رانت به یک یا تعدادی از رقبا در بازار است. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: در طرح واکاوی پایش فضای کسب و کار استان با پرسش از 220 فعال اقتصادی، 56 درصد مشکلات مربوط به بانک ها، مالیات، تامین اجتماعی و کار عنوان شده است.

تامین مالی، از مهمترین موانع کسب و کار استان است

استاندار کرمان در ادامه این نشست با اشاره به موانع بهبود فضای کسب و کار  گفت: بیشترین مراجعه حضوری و درخواست های کتبی کارفرمایان مربوط به رفع موانع در حوزه های تامین اجتماعی، محیط زیست و منابع طبیعی در واگذاری زمین و کار و رفاه اجتماعی است. علی زینی وند، افزود: مدیران را مقصر رتبه نامناسب فضای کسب و کار استان نمی دانیم زیرا بخشی از مسائل در حوزه قواعد ملی باید پیگیری شوند، اما مباحثی مانند عدم پاسخگویی صحیح و دقیق، عدم آگاهی از قوانین و مقررات و عدم اجرای دقیق دستورالعمل‌ها از سوی کارشناسان و مدیران را نباید شاهد باشیم.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: بیشتر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بهتر از ما به قوانین و مقررات تسلط دارند، اما برخورد غیرمنطقی و همچنین بداخلاقی با آنها، نارضایتی از فضای کسب و کار استان را به وجود می‌آورد. زینی‌وند، با تاکید بر اینکه در فصل پاییز از گفتمان، برای بهبود فضای کسب و کار استان حمایت کردیم و رتبه را سه پله ارتقا دادیم، ادامه داد: همه باید تلاش کنند تا در سنجش فضای کسب و کار استان در پایان اسفند ماه سال جاری، خرداد ماه و شهریور ماه سال آینده، این رتبه بتواند جهش خوبی داشته باشد.

وی از سازمان تامین اجتماعی درخواست کرد در شرایط فعلی کشور و استان، همکاری های لازم را با کارفرمایان به ویژه در تقسیط پرداختی ها داشته باشند. استاندار کرمان به کسب رتبه دوم استان در شوراهای استانی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشور اشاره و از اتاق کرمان در برگزاری منظم و پیگیری های مستمر در این رابطه قدردانی کرد و افزود: از مهمترین موانع کسب و کار استان تامین مالی است که باید راهکارهای جدید تامین مالی بررسی شوند.

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شوراس اسلامی با بیان اینکه مدیران دستگاه های مختلف استان به مشکلات سازمانی خود اشراف دارند و مسائل استانی و ملی را پیگیری می‌کنند، گفت: در پایش فضای کسب و کار، اتاق بازرگانی مبنا قرار گرفته و روش خوبی را نیز اجرا کرده اما پیشنهاد می شود روسای اتاق اصناف و تعاون کشور نیز در این نشست ها حضور یابند. محمدرضا پورابراهیمی، تصریح کرد: توسعه صنعتی و معدنی استان با محدودیت هایی در زیر ساخت ها مانند آب، برق و گاز روبروست که البته معتقدیم همه این موارد راهکار دارند و باید پیگیری شوند.

گفتنی است در این نشست مدیران کل دستگاه های تامین اجتماعی، امور مالیاتی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ارائه نظرات خود در رابطه با چالش های مطرح شده در دستگاه های خود پرداختند و بر اجرای آموزش ها و اطلاع رسانی ها برای بهبود این فضا تاکید کردند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2919