printlogo


در ۱۰ ماهه امسال رقم خورد؛
تولید بیش از ۲۳۱ هزار تن مس کاتد
تولید بیش از ۲۳۱ هزار تن مس کاتد
کد خبر: 2962
تولید مس کاتد در ۱۰ ماهه امسال به رقم ۲۳۱ هزار و ۱۱۳ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.براساس آمار عملکرد واحد های سرچشمه و میدوک (کرمان) در دی ماه میزان تولید مس کاتد به رقم ۲۴ هزار و ۵۶۸ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته افزایش بازدهی ۵۶ درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی شده میزان تولید کاتد امسال به رقم ۲۸۰ هزار تن برسد که با تحقق آن نسبت به عملکرد سال ۹۸ افزایش بازدهی ۱۲ درصدی ثبت خواهد شد.

کاتدهای مس به عنوان مواد خام اولیه برای تولید محصولاتی با مس که خلوص بالا دارند و برای آلیاژ مس استفاده می­ شود، از کاتدهای مسی برای ساخت آلیاژهایی مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی استفاده می شود و علاوه براینکه در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسیعی دارد، در حمل و نقل، وسایل برقی و ماشین آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت و ساز به مصرف می رسد.

رشد ۱۹ درصدی مس آند

آمارهای مورد بررسی در واحد های سرچشمه و خاتون آباد در مدت ۱۰ ماهه امسال گویای تولید ۲۹۲ هزار و ۷۱۵ تن مس آند است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد افزایش بازدهی دارد.

مس آند تولیدی در دی ماه ۹۹ به رقم ۲۹ هزار و ۶۴۳ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۸ افزایش ۴۱ درصدی نشان می دهد.

تولید ۹۹۸ هزار تن کنسانتره مس

عملکرد واحد های میدوک (کرمان)، سونگون (آذربایجان شرقی)، سرچشمه (کرمان)، چهل کوره (سیستان و بلوچستان)، مزرعه (آذربایجان شرقی) و ۵۰۰ تنی در ۱۰ ماهه امسال ۹۹۸ هزار و ۲۵۰ تن را نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ تفاوت معناداری ندارد.

همچنین دی ماه میزان کنسانتره مس تولیدی رقم ۹۲ هزار و ۸۰۳ تن را نشان می دهد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال افت ۹ درصدی دارد.    

قرار است با انجام پروژه‌های جدید مس، میزان ظرفیت کنسانتره به دو میلیون و ۵۰۰هزار تن افزایش یابد و استان‌های یزد، اردبیل، آذربایجان غربی و محدوده‌ای از سیستان و بلوچستان، استان‌های جدید در تولید مس در آینده محسوب خواهند شد.

امروز در دنیا ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن مس تولید می‌شود که ۹ میلیون و ۸۰۰هزار تن آن در چین و سهم تولید مس ایران ۱.۱ درصد دنیا ثبت شده است.

قرار است سال آینده سه کارخانه جدید کنسانتره در کرمان شامل درآلو، دره‌زار و معدن ۷۲هزارتنی حاصل از سرباره‌های مس افتتاح خواهد شد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2962