printlogo


رمز دوم ایستا از آخر اردیبهشت98 حذف می شود
نحوه دریافت رمز یکبار مصرف در بانک‌ها
نحوه دریافت رمز یکبار مصرف در بانک‌ها
کد خبر: 323
بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که رمز دوم ایستا برای کارت‌های بانکی، تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۸ قابل‌استفاده خواهد بود و پس از آن، این رمز حذف می‌شود و باید از ابتدای خردادماه، از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود.

از این پس برای پرداخت‌های موبایلی و اینترنتی باید رمز یکبار مصرف استفاده شود که مشتریان برای فعال‌سازی برنامه آن باید به شعب بانک خود مراجعه کنند. حداکثر طول عمر رمز یکبار مصرف ۶۰ ثانیه است.بنابراین گزارش، این تصمیم برای کاهش جرائم مربوط به دزدی از کارت‌های بانکی و لو رفتن رمز آنها گرفته شد. تا به حال برخی بانک‌ها در این مورد پیشقدم بوده‌اند که بانک ایران زمین و ملی از جمله آنها هستند. هر ۲ بانک علاوه‌بر رمزهای اول یکبار مصرف، رمز دوم یکبار مصرف نیز ارائه می‌دهند.

بانک ایران زمین

برای فعال‌سازی نرم‌افزار رمزساز بانک ایران زمین باید روی تلفن همراه از طریق سایت بانک در بخش بانکداری مدرن، نرم‌افزار رمزساز نصب شود. سپس برای فعال‌سازی نرم‌افزار باید با رمز ایستا (سامانه اینترنت بانک) وارد شد. با مراجعه به منو تنظیمات و انتخاب گزینه فعال‌سازی برنامک رمزساز، رمز ورود به نرم‌افزار تعیین شود.با دریافت کد تصویری و اجرای نرم‌افزار و اسکن کد تصویری با استفاده از نرم‌افزار می‌توانید برای ورود به سامانه اینترنت بانک و انتقال وجه از رمز یکبار مصرف بانک ایران زمین استفاده کنید.باید توجه داشت که رمز برنامک در هر بار تولید رمز یکبار مصرف استفاده خواهد شد. اگر قبلا برنامک رمزساز را فعال کرده‌اید، با دریافت کد تصویری جدید برنامک غیرفعال می‌شود و باید گزینه «فعال‌سازی دوباره» را در آن انتخاب کنید.

بانک ملی ایران

بانک ملی نیز از بهمن سال ۱۳۹۶ و قبل از الزام بانک مرکزی، در ملی شو یک، ارائه خدمت رمز یکبار مصرف را اعلام کرد. در بانک ملی برای دریافت رمز یکبار مصرف از سه طریق می‌توان اقدام کرد. از طریق سامانه بام، دستگاه‌های کیوسک داخل برخی شعب و دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی، این رمزها ۶۰ ثانیه باقی می‌مانند و سپس حذف می‌شوند. البته در حال حاضر این امکان وجود دارد که رمز ثابت نیز باقی بماند. برای استفاده از سرویس رمز یکبار مصرف ابتدا باید نرم‌افزار موبایلی ۶۰ بانک ملی ایران را از وب‌سایت این بانک دریافت کرده و پس از نصب و فعال‌سازی آن روی گوشی همراه خود نرم‌افزار رمز بان بانک ملی را نیز نصب کنید. می‌توان برای همه کارت‌های بانک ملی، دریافت رمز اول و دوم یکبار مصرف را از طریق سامانه بام فعال کرد. کیوسک‌هایی که در برخی شعب بانک ملی وجود دارند دومین راه برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف است. برای استفاده از سرویس رمز یکبار مصرف، ابتدا باید نرم‌افزار موبایلی ۶۰ بانک ملی را از طریق سایت بانک ملی به نشانی ذکر شده دریافت کرد وپس از نصب و فعال‌سازی آن بر روی گوشی همراه، نرم‌افزار رمز بان بانک ملی را نصب و پس از نصب نرم‌افزار‌های موردنیاز برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف اول ودوم به دستگاه کیوسک مراجعه کرد. برای دریافت خدمت رمزیکبار مصرف از طریق دستگاه‌های خود پرداز، می‌توان پس از نصب نرم‌افزار ۶۰ به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی مراجعه کرد. سپس کارت بانک ملی را وارد دستگاه خودپرداز کرده و با وارد کردن رمز اول کارت، وارد منوی اصلی شد و گزینه عملیات رمز را انتخاب کرد و با ادامه مراحل، از این خدمت بهره‌مند شد.

بانک دی

بانک دی نیز در حال حاضر سیستم‌های مربوط به فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را راه‌اندازی کرده وشعب این بانک خدمات مربوط به فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را ارائه می‌دهند. این بانک از خردادماه نیز این امکان را در دستگاه‌های خودپرداز خود ارائه می‌دهد.

بانک سرمایه

مشتریان بانک سرمایه نیز می‌توانند از طریق برنامک رمزساز که قابل‌نصب بر روی گوشی‌های اندرویدی وآی او اس است، برنامه صدور رمز یکبار مصرف را نصب کنند. برای نصب برنامک رمزساز مشتریان بانک سرمایه باید ابتدا به یکی از شعب بانک مراجعه کنند تا با دانلود آن و فعال‌سازی بتوانند از آن استفاده کنند. مشتریان این بانک می‌توانند برای دانلود نرم‌افزار مطابق با سیستم عامل موبایل خود و اطلاع از نحوه فعال‌سازی آن به وب‌سایت بانک سرمایه در صفحه اصلی، بخش «برنامک رمزساز بانک سرمایه» یا به یکی از شعب بانک سرمایه در سراسر کشور مراجعه کنند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/323