printlogo


همه آنچه استاندار کرمان را به رویارویی با دیگر مدیران در سال 96 کشاند
سال بلوا
سال بلوا
کد خبر: 526
کوثر نمک‌شناس: سال گذشته برای مدیریت استان شاید بیشتر از هر سال دیگری سال پر بحرانی بود. در این میان علیرضا رزم‌حسینی نیز به عنوان شخص اول اجرایی استان در سالی که گذشت چالش‌های بسیاری را پیش‌رو داشت، سال انتخابات بود و او نماینده دولت حسن روحانی در استان کرمان. در این سال با اشخاص زیادی وارد مجادله لفظی شد و حتی به دلایل نامعلوم از مقام خود کناره‌گیری کرد. البته این دلایل از زبان اشخاص دیگری به جز رزم‌حسینی گفته شد. پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی پس از این استعفا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت با رزم حسینی مکالمه‌ای داشته است و از او شنیده است که به دلیل فشار کاری این استعفا را داده است اما پورابراهیمی دلیل این کناره گیری را فشار نیروهای اصلاح طلب تندرو به رزم حسینی قلمداد کرده بود.  ....

«علیرضا رزم‌حسینی» آذرماه سال 92 یعنی چند ماه پس از استقرار دولت یازدهم به عنوان، چهاردهمین استاندار کرمان انتخاب شد. او که چهره‌ای بیشتر اقتصادی و کمتر سیاسی با سابقه قائم‌مقامی فرمانده لشکر 41 ثارالله در دوران جنگ هشت ساله است برخلاف همه گمانه‌زنی‌ها توانست گوی سبقت را از رقبای نامدارش برباید و بر صندلی ریاست ساختمان استانداری کرمان بنشیند. برخی او را مهره «حسین‌مرعشی» و اصلاح‌طلبان استان قلمداد می‌کردند و برخی دیگر او را گزینه مورد اعتماد مجمع نمایندگان استان برای جایگزینی «اسماعیل‌نجار» می‌دانستند.
با توجه به این موارد و بر پایه فرضیه اول، برخی محافل سیاسی استان انتظار داشتند وی از همان ابتدا، پا جای پای کریمی استاندارکرمان در دوره اصلاحات بگذارد و ضمن کلید زدن پروژه عبور از اصولگرایان، مناصب مدیریتی استان را به چهره‌های مورد وثوق اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان واگذار کند. بر پایه فرضیه دوم نیز رزم‌حسینی در بهترین حالت فردی شبیه دو استاندار پیشین یعنی حبیب‌الله دهمرده و اسماعیل‌نجار بود. چهره‌ای که رسیدنش به استانداری کرمان را مرهون حمایت‌های مجمع نمایندگان استان است و حالا باید به مانند استانداران سابق و به صورت کنتراتی مهره اجرایی تصمیمات مجمع نمایندگان استان می‌شد.
با وجود این، رزم‌حسینی از همان ابتدای دوران سکانداری‌اش بر استانداری کرمان نشان داد که مرام سیاسی خود را بر این اصل قرار داده است که؛ نه با سیخ اصلاح‌طلبی بسوزد و نه با کباب اصول‌گرایی. در قضیه عزل و نصب‌های مدیران استانی سعی می‌کرد هم دل نمایندگان اصول‌گرای استان را به دست بیاورد و هم اصلاح‌طلبان و حامیان حسن روحانی را از خود راضی نگه‌دارد.
رزم‌حسینی یک تفاوت عمده دیگر نیز با دو استاندار قبلی داشت. سال‌ها مدیریت در بخش خصوصی و فعالیت اقتصادی از او یک چهره «تکنوکرات» ساخته بود. همین موضوع سبب شد تا وی بیش از هر حوزه‌ای، به فکر توسعه اقتصادی بزرگ‌ترین استان کشور باشد. او عزم خود را جزم‌کرده بود تا برخلاف استانداران پیشین، به صورت تمام و کمال تفکر «لیبرالی» به اقتصاد نداشته باشد و به جای تولیدزدایی، تولیدزایی و اشتغال‌زایی کند. 
رزم‌حسینی به سرعت از طرح ابتکاری خود یعنی «مثلث توسعه استان» رونمایی کرد تا بتواند با یک تیر دو نشان را بزند. آقای استاندار قصد کرده بود با پهن کردن «فرش قرمز» زیر پای سرمایه‌گذاران هم اقتصاد به کمارفته استان را بیدار کند و هم با معرفی فرمانداران، نمایندگان مردم در مجلس و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به عنوان سه راس مثلت توسعه، آتش اختلافات سیاسی استان را در نطفه خاموش کند. در واقع رزم‌حسینی به دنبال این مهم بود که با اجرای این طرح مجموعه‌ی عوامل دولتی و بخش خصوصی در یک مدالیته معین باهم همکاری کنند تا شاید با حل مشکل سرمایه‌گذاری، موانع توسعه اقتصادی استان نیز برداشته شود. 
با وجود این، استاندار جدید فراموش کرده بود در استانی که توسعه سیاسی اتفاق نیفتاده، توسعه اقتصادی امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر آنکه خیلی زود آتش اختلافات سبب شد تا طرح مثلث توسعه استان با سکته‌های پی در پی روبرو شود. هنوز چند ماه از رونمایی این طرح نگذشته بود که معاون سیاسی امنیتی استاندار، در مجمع مشورتی توسعه استان کرمان، دست به افشاگری زد و عنوان کرد؛ فشار نمایندگان مجلس موجب شده است تا استاندار در تغییر برخی از مدیران کل استان ناکام بماند. این افشاگری‌ سبب شد تا رزم‌حسینی نیز از رییس‌جمهور بخواهد که با کلید خود قفل تفویض اختیارات استانداران را بشکند. قفلی که البته باز نشد و رزم حسینی در گرفتن اختیارات فدرالی برای استان کرمان ناکام ماند و البته همچنان منتقد آن است. 

اخراج دو مدیر از ستاد مدیریت بحران
سه زلزله 6 ریشتری در مرکز استان شاید مهمترین اضطراب اجتماعی در سال گذشته بود. یک زلزله کوچک در فاصله‌ای نزدیک به 50 کیلومتر از یک مرکز 700 هزار نفری جمعیتی کافی است تا نگرانی از یک فاجعه شبیه آنچه در کرمانشاه و بم گذشت همه را از خانه‌های خود خارج کند. حال که سه زلزله بالای 6 ریشتر در کرمان احساس شود، نزدیک باشد و متوالی، بسیاری از امور را از حالت روزمره خود خارج می‌کند. اما زلزله اصلی گویی در ستاد مدیریت بحران استانداری روی داد. جایی که استاندار از قطعی سیستم ارتباطی استان پس از زلزله به تندی انتقاد می‌کند. زلزله‌ی 6 ریشتری دوم ظهر روز سه‌شنبه 21 آذر رخ داد و بیشتر مردم کرمان تا دقایقی پس از زلزله نتوانستند تماس تلفنی برقرار کنند و در جلسه ستاد بحران استان که همان شب برگزار شد، استاندار کرمان دلیل این اتفاق را پرسید و گفت 2 سال است گفته است که ارتباطات در استان کرمان ضعیف است، مدیرکل ارتباطات استان نقد را نپذیرفته و نقد را با نقد پاسخ می‌دهد و می‌گوید در همه جای دنیا در مواقع بحران مشکل ارتباطی به وجود می‌آید و زیرساخت چنین توقعی در تمام کشور وجود ندارد. این اتفاق باعث می‌شود تا رزم حسینی، الهامی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و مدیر اپراتور همراه اول در استان کرمان را از جلسه اخراج کند. 
رزم حسینی در میان جلسه مدیریت بحران با وزیر ارتباطات هم ارتباطی تلفنی برقرار کرده و در حضور خبرنگاران از وزیر می‌خواهد الهامی را از سمتش برکنار کند. ماجرا به همین جا ختم نشده و مجموعه طنز «دیرین دیرین» در انیمیشنی که روی انتقادش به رزم حسینی بود، این اتفاق را در ستاد مدیریت بحران به سخره می‌گیرد. برخی از جهت‌دار بودن این انیمیشن انتقاد کرده و آن را نتیجه زد و بند مدیرکل مغضوب ارتباطات استان با سازندگان دیرین دیرین می‌دانند. چند روز بعد انیمیشن تازه‌ای از گروه «آقای خط» منتشر می‌شود که با نگاهی کاملا متضاد با دیرین دیرین به مدیرکل ارتباطات استان حمله می‌کند. این بده‌بستان‌ها در نهایت با سفر آذری جهرمی به کرمان تمام می‌شود. سفری که در آن وزیر به مناطق زلزله‌زده سر زد و بدون تغییر در مدیریت ارتباطات استان، با یک پست در ایستاگرام آقای وزیر تمام شد. آذری جهرمی پس از این سفر در اینستاگرام خود نوشت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان خادم مردم کرمان، تلاش خواهد کرد در برنامه زمان‌بندی‌شده مشکلات ارتباطی در این استان و به خصوص جاده‌ها و مناطق روستایی را برطرف کند.»

اتاق بازرگانی و رزم حسینی
معارضات مدیریتی در سال گذشته در استان کم نبود اما یکی از مهمترین آن‎ها زمانی روی داد که استاندار کرمان در جلسه ستاد راهبردی برنامه ششم، به اتاق بازرگانی کرمان تاخت و مدعی شد بخش دولتی در استان از بخش خصوصی جلوتر است. رزم حسینی در این جلسه گفت: «اتاق بازرگانی باید دنبال متولی تامین منابع مالی استان باشد اما امروز شاهد چنین اتفاقی نیستیم و معتقدم در استان کرمان بخش دولتی جلوتر از بخش خصوصی در حال حرکت است.» 
استاندار همچنین در این جلسه مدعی شد بخش عمده منابع کشورهای توسعه‌یافته از محل بهره‌وری تامین می‌شود و گفت: «اتاق کرمان متاسفانه مدتی است تعطیل شده است.» این سخنان استاندار از سوی یکی از مهمترین چهره‌های بخش خصوصی کرمان بی‌پاسخ نماند و رییس سابق اتاق بازرگانی کرمان در حالی که به تازگی به سمت مشاور اقتصادی استاندار هم منصوب شده بود در یادداشتی تحت عنوان «زاویه‌ای دیگر از انتقاد استاندار» از عملکرد اتاق بازرگانی کرمان دفاع کرد. متن کامل این یادداشت کوتاه در ذیل آمده است.
روزی که آقای رزم حسینی به عنوان استاندار کرمان پا به این عرصه گذاشت دو رویکرد نسبت به ایشان به وجود آمد.  یک طرف دولتی‌هایی بودند که اعتقاد داشتند ایشان تجربه کار تشکیلاتی ندارد و همین عامل ممکن است استان را با مشکل مواجه سازد و در طرف دیگر فعالان بخش خصوصی به نمایندگی از آنها اتاقی‌ها بودند که اعتقاد داشتند استانداری از جنس خودشان روی کار آمده که درک درستی از فضای اقتصادی، مشکلات کسب و کار و دغدغه‌های فعالان دارد. 
با گذشت بیش از پنج سال از فعالیت ایشان هر دو گروه به این درک مشترک رسیدند که استانداری در این استان به کار گمارده شده که دلسوزانه، مجدانه و مصرانه برای توسعه استان تلاش می‌کند.
و اما در رابطه با اینکه آیا اتاق به وظایف خودش عمل کرده یا نه؟ بنده به عنوان کسی که 20 سال در این فضا کار کرده و با وظایف، اختیارات، معذوریت‌ها و محدودیت‌های اتاق آشنا هستم، اذعان می‌دارم که اصولا اتاق به عنوان نهادی مستقل بین بخش خصوصی و دستگاه‌های حاکمیتی قرار دارد و نقش اصلی آن تلطیف این فضاست تا با تعامل و نگاه کارشناسی و در فضایی آرام به رفع موانع پیش روی کسب و کارها کمک کند.
از این حیث، اول اینکه حرکت اتاق و نتیجه بخشی آن کاملا در گرو فضای کسب و کار است و دوم اینکه اتاق و نهادهای مدنی نمی‌توانند این فضا را چندان تغییر دهند. چرا که فضای کسب و کار مجموعه‌‌ای از قوانین، مقررات، بخش‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌های مختلفی است که در دست دستگاه‌های حاکمیتی قرار دارد. 
اتاق در این شرایط تنها باید به عنوان یک بازوی مشورتی عمل نماید. اما آنچه که می‌تواند قضاوت منصفانه قلمداد شود این است که اتاق کرمان از گذشته تا به امروز وظایف خود را به خوبی انجام داده و حتی در بعضی مواقع پا را فراتر گذاشته و برخی وظایف دستگاه ها را هم انجام داده است.
اینکه چرا به‌رغم تلاش‌های فراوانی که در استان انجام می شود موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده‌‌ایم، مسال‌های کاملا فرا استانی است. 
در واقع نامساعد بودن فضای کسب و کار، سخت بودن مراحل صدور مجوز، گرفتاری‌های تامین مالی و مواردی از این قبیل است که اجازه جذب سرمایه‌گذار را نمی‌دهد. این فضا هم زاییده 50 سال تفکر اشتباه در سطح کلان است.
همان تفکری که دولت آمر و بزرگ را بر جای دولت خادم و کوچک نشاند. جالب‌تر اینکه به‌رغم پائین آمدن قیمت نفت و کسری شدید بودجه، دولت‌ها هنوز میل به امر و نهی دارند. تا این شرایط در فضای کلان کشور وجود دارد دست یافتن به اهداف توسعه‌ای در سطح استان اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت خواهد بود.
حال اگر تمام این مسائل را کنار یکدیگر قرار دهیم، دور از ذهن نیست به دلیل برخی بن‌بست‌هایی که استاندار توسعه‌گرا و دلسوز استان با آن مواجه می‌شود، منجر به انتقاد از مجموعه‌ای بشود. ولی از طرف دیگر با شناختی که از اعضای هیات نمایندگان، هیات رئیسه و رئیس صبور و فهیم اتاق دارم مطمئن هستم که این شرایط سخت را درک می‌کنند و اجازه نخواهند داد که ذره‌ای از همدلی اتاق با استاندار، معاونین ایشان و مدیران دستگاه‌های استان کاسته شود و همچون گذشته با انگیزه و پشتکار در جهت توسعه استان تلاش خواهند کرد.

فایل صوتی سال
اوایل بهمن‌ماه امسال بود که انتشار یک فایل صوتی از سخنان علیرضا رزم‌حسینی واکنش وسیعی در فضای مجازی و رسانه‌ای استان داشت. فایل صوتی مربوط به جلسه‌ای بود که رزم‌حسینی در آن با اعضای ستاد ساماندهی جوانان سخن می‌گفت و در آن با حمله به شورای شهر پنجم و شهردار منتخبش گفته بود: «چرا شما همین طور رای الکی می‌دهید؟ رای‌گیری خیلی مهم است. ما رای دادیم به اعضای شورا ما رای دادیم به نمایندگان مجلس و رای دادیم به دولت. حالا اشتباه رای دادیم. مثلا به شورایی رای دادیم که شهردار خوبی انتخاب نکرده.»  رزم حسینی در بخش دیگری از این فایل صوتی گفته بود: «جوان اگر احساس هویت پیدا کند، دفعه بعد نمی‌رود آدم 70ساله برای شورای شهر انتخاب کند. آدم جوان انتخاب می‌کند. آدم 70ساله فکر می‌کند پل می‌خواهد چه‌کار؟ زیرگذر می‌خواهد چه‌کار؟ هتل 5ستاره بالای بام کرمان می‌خواهد چه‌کار ؟ خب نمی‌فهمد، درکش را ندارد.» این سخنان که در روایت رسمی هیچ کدام از خبرگزاری‌ها از جلسه مذکور ذکر نشده بود، بعد از انتشارش در فضای مجازی، بازتاب زیادی پیدا کرد. تا جایی که روزنامه شرق و سایت اعتماد آنلاین هم آن را پوشش دادند. این بازتاب گسترده اما موجب شد محمد فرشاد که به نظر می‌رسید هدف اصلی سخنان استاندار باشد، در اولین جلسه عمومی شورای شهر این‌طور پاسخ دهد که: «این شورا با این خصوصیات، توسعه را می‌فهمند، پل را می‌فهمند، زیر گذر را می‌فهمند، و این شورا توسعه پایدار را می‌فهمد. توسعه‌ای مد نظر این شورا هست که همه‌جانبه و پایدار باشد. تا یک بخش سایر بخش‌ها را تحت‌الشعاع قرار ندهد. اولویت اول ما در شهر کرمان اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. همین پروژه‌های نیمه‌تمام حداقل 300-400 میلیارد تومان نیاز دارد تا به اتمام برسد. با رقم و عدد مشخص شده که شهرداری 350 میلیارد تومان مقروض است.» بازخورد سخنان استاندار اما محدود به پاسخ فرشاد نماند و علی بهرامی عضو جوان شورای شهر هم در یادداشتی سخنان استاندار را ناامیدکننده خواند و از سوی دیگر دفتر سیاسی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان از سخنان استاندار ابراز تاسف کرد.
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/526