printlogo


شکل گیری ساختاری متفاوت در شرکت ملی صنایع مس ایران؛
رکوردشکنی در کوران تحریم
رکوردشکنی در کوران تحریم
کد خبر: 679
در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند،شرکت ملی صنایع مس ایران به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و ساختار سود و زیانی متفاوت از گروه برای خود ساخته است.

شرکت «ملی صنایع مس ایران» در سال 97 به چندین رکورد از جمله مقدار تولید مس و کنسانتره مس دست یافت و توانست بالاترین درآمد فروش را از زمان راه اندازی کسب کند؛ این در حالی است که میانگین نرخ LME در سال گذشته با 1.3 درصد به 6344 دلار در هر تن رسیده بود.

این شرکت در سال گذشته موفق به تحقق 10101 میلیارد تومانی شد که نسبت به سال 96 رشد 15 درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، «فملی» در اغلب محصولات تولیدی به جز کنسانتره مس، سهم 100 درصدی از بازار داخل دارد و به نوعی بازار را به انحصار خود درآورده است. در حالی که در سال 96 سهم بسیار اندکی از بازار کنسانتره مس را داشت، در سال 97 توانست سهم 5 درصدی را برای خود کنار بگذارد. در عمل، چرخ فروش این شرکت معدنی بزرگ بر پایه مس کاتد می‌چرخد.

رکوردشکنی در کوران تحریم / ساختاری متفاوت در «فملی» شکل گرفت

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان نشان می‌دهد که حاشیه سود «فملی» در دوره‌های اخیر روند رو به رشد قابل ملاحظه ای داشته و از 36 درصد در سال 95 به 51 درصد در سال 97 افزایش داده است. این در حالی است که در کل گروه به صورت میانگین، حاشیه سود ناخالص 8 درصد است. بنابراین، این شرکت از اغلب شرکت‌های حاضر در این صنعت عملکرد بسیار بهتری داشته است.

این شرکت از نظر مبلغ فروش، در گروه رتبه سوم را دارد اما؛ با کنترل بهتر هزینه‌های تولید، جایگاه دوم سود ناخالص را از آن خود کرده است.

رکوردشکنی در کوران تحریم / ساختاری متفاوت در «فملی» شکل گرفت

ساختار بهای تمام شده «فملی» به سبب ماهیت فعالیت، نشان از گردش بر مدار سربار تولید می‌چرخد و مواد مصرفی جایگاه چندان مهمی‌ندارد.

رکوردشکنی در کوران تحریم / ساختاری متفاوت در «فملی» شکل گرفت

نکته دیگری که به چشم می‌خورد بهره‌مندی بالای «فملی» از وضعیت بازار ارز است. در حالی که در سال‌های مالی 95 و 96 بابت تسعیر ارز متحمل هزینه شده بود، در سال 97 از همین محل به سودی معادل 8 درصد رقم فروش دست یافت که جالب توجه است و رتبه سوم گروه را به نام خود ثبت کرد.

هزینه مالی بخش بسیار اندکی از درآمد فروش را به خود مشغول می‌کند و اختلاف فاحش 15 درصدی با میانگین گروه دارد و ازین حیث نیز جایگاه مطلوبی دارد.

«فملی» بالغ بر 289 میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاری‌ها کسب کرده و رتبه اول گروه را دارا است. البته شایان ذکر است که 66 درصد از این مبلغ، ناشی از سود حاصل از سپرده‌های بانکی است. وجه نقد ثبت شده در ترازنامه حدود 464 میلیارد تومان است که نسبت به سال 96 حدود 53 درصد کمتر است.

در نهایت، حاشیه سود خالص این غول معدنی طی یک روند صعودی پرشتاب به 53 درصد رسید. با توجه به طرح‌های توسعه «فملی» و احتمال افزایش نرخ جهانی فلزات اساسی، انتظار می‌رود رکورد فروش بار دیگر در سال جاری شکسته شود و روند رو به رشد این شرکت در شرایط تحریم نیز همچنان ادامه دار باشد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/679