printlogo


مدیرعامل شرکت مس در پنل همایش رونق تولید با احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس:
شرکت مس آماده خرید محصول از «معادن کوچک» است
شرکت مس آماده خرید محصول از «معادن کوچک» است
کد خبر: 711
مدیرعامل شرکت مس در خصوص اهمیت معادن کوچک و نقش ویژه این معادن در گردش مالی کشورها گفت: در دنیا ١٧ میلیارد تن ماده معدنی در سال استخراج می‌شود که این میزان ٢٢٠٠ میلیارد دلار گردش مالی دنیا را به خود اختصاص داده است.
سعد محمدی با بیان این‌که ٧ عنصر به‌عنوان عناصر اصلی در این گردش مالی دخیل هستند گفت: اتحادیه اروپا 20 عنصر سودآور و استراتژیک را برای سرمایه‌گذاری طی ده سال آینده تدوین کرده است که خوشبختانه مس اولین و برترین سرمایه‌گذاری است.
سعدمحمدی با اشاره به سوددهی بیش از ٩٥ درصد بنگاه‌های مس دنیا طی سال ٢٠١٨، گفت: حداقل سود بنگاه‌داری مس در کف ١١٠٠ دلار قرار گرفته است و 50 درصد بنگاه‌هایی که در حوزه مس فعالیت  می‌کنند بالای 3100 دلار به ازای هر تن سود داشته‌اند.
مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که پیش‌بینی‌ 15 موسسه اقتصادی دنیا نشان می دهد که قیمت جهانی مس تا سال 2023 بالای 7هزار دلار بر تن خواهد بود گفت: هم‌اکنون تولید جهانی مس 24 میلیون تن است درحالی‌که تا پنج سال آینده، 2،5میلیون تن به تقاضای جهانی افزوده خواهد شد.
به گفته سعدمحمدی تا سال 2035 قرار است 69،5 تریلیون دلار در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری بشود. به‌طور متوسط سالانه 4 تریلیون دلار؛ 0،1تریلیون دلار در زمینه اسکله‌ها، 0.1 تریلیون دلار در زمینه فرودگاه‌ها، 1.3 تریلیون دلار در زمینه جاده‌ها و‌ خطوط ریلی، 1 تریلیون دلار بابت برق جدید و ...، بنابراین همه این‌ها باعث افزایش تقاضای مس خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین طبق سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده در ده سال آینده سال 30درصد خودروهای دنیا الکتریکی خواهد شد که خود عامل مهمی در افزایش مصرف جهانی مس است.
وی با تأکید بر این‌که این فرصت بسیار مناسبی است که طی این مدت بخشی از بازار جهانی مس را از آن خود کنیم بیان کرد: اگر این ارقام و آمار را کنار هم بگذاریم نشان‌دهنده ریسک پایین سرمایه‌گذاری در حوزه مس و بازار مطمئن مس در دنیا است.
سعد محمدی با اشاره به ظرفیت 400 هزار تنی ذوب در استان کرمان گفت: در مس سرچشمه قادر به تولید ٢٨٠ هزار تن آند جهت تولید کاتد مس هستیم و در خاتون‌آباد نیز طی 4 ماه آینده،‌ ظرفیت ذوب خاتون‌آباد از 80 هزار تن به 120 هزار تن خواهد رسید.
وی افزود: علاوه بر این در مجتمع سونگون برنامه تولید ١٠٠ هزارتنی ذوب کلید خورده است که مجموع ظرفیت ذوب شرکت مس را در آینده نزدیک به 500 هزار تن می‌رساند
مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که برای پر کردن این میزان ظرفیت ذوب به 2میلیون تن کنسانتره نیاز داریم گفت: در کنار معادن جدیدی که در دست بهره‌برداری داریم معادن کوچک مس می‌توانند بخشی از این نیاز را تأمین کنند.
وی تأکید کرد: قطعاً برای تولید کنسانتره مس این شرکت به‌تنهایی قادر به رسیدن به ظرفیت موردنظر نخواهد بود و در این راه باید معادن کوچک‌مقیاس فعال شوند و به تولید کنسانتره بپردازند.
سعد محمدی با اشاره به حاشیه سود حدود 50 درصدی کنسانتره گفت:  همین مسئله جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را بالا می‌برد.
سعد محمدی با اعلام این‌که شرکت مس آماده خرید محصول موردنیاز خود از معادن کوچک است اظهار داشت: شرکت مس برای فعال‌سازی معادن کوچک  حاضر است در سرمایه‌گذاری، خرید محصول، اکتشاف تکمیلی و در اختیار گذاشتن کارشناسان و تجهیزات برای اکتشاف به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کمک کند.
مدیرعامل شرکت مس پیشنهاد داد: تعدادی از معادن کوچک مس که در یک منطقه فعالیت دارند، با تشکیل کنسرسیوم تجمیع شوند و در کنار آن‌ها کارخانه فرآوری راه‌اندازی شود تا هم میزان تولید افزایش پیدا کند و هم سودآوری شرکت‌ها بیشتر شود.
وی افزود: همچنین شرکت مس آمادگی دارد تا تمام تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار کارگاه‌های معادن کوچک قرار دهد تا توانمندی خود را افزایش دهند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/711