printlogo


رئیس اتاق کرمان،تاکید کرد
کمیته امداد در زمینه کسب و کارهای نوین، فعال شود
 کمیته امداد در زمینه کسب و کارهای نوین، فعال شود
کد خبر: 723
رئیس اتاق کرمان گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) باید بخشی از فعالیت های خود را در زمینه کسب و کارهای نوین پیش ببرد که کرمان می تواند در این زمینه پایلوت قرار گیرد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق کرمان با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، با اشاره به پیشنهاد کمیته امداد در مورد تشکیل کانون خیرین کارآفرین، افزود: سازمان ملی کارآفرینی در کشور تشکیل شده، در اتاق های استانی نیز کانون های کارآفرینی در حال شکل گیری است و همزمان راه اندازی انجمن جوانان کارآفرین پیگیری می شود. وی ادامه داد: باید فعالیت های این مجموعه ها به گونه‌ای تعریف و هماهنگ شود که موازی کاری و انجام فعالیت های تکراری صورت نگیرد تا بتوان بهترین نتیجه را از این مجموعه ها دریافت کرد.

طبیب زاده، اظهار کرد: اتاق کرمان اجرای طرح کاشف و کشف استعدادهای کارآفرینی در سنین پایین، فعالیت مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی، برگزاری رویدادهای استارت آپی مهم در حوزه آب، انرژی و... و راه‌اندازی مرکز شتاب دهنده ایده ها را پیگیری می‌کند که در این حوزه ها می تواند دوره‌های ویژه‌ای برای افراد تحت پوشش کمیته امداد برگزار کند. رئیس اتاق کرمان گفت: معتقدیم که در مباحث مربوط به فعالیت های دانش بنیان، کمیته امداد کرمان می تواند به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود و به توانمندسازی مددجویان خود بپردازد.

در ادامه این نشست مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان، با اشاره به اینکه 102 هزار خانوار در استان کرمان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، افزود: 65 درصد این تعداد زنان سرپرست خانوار هستند که عمده آنها به دلیل فوت سرپرست خانواده، طلاق و یا زندانی بودن سرپرست خانواده نیازمند کمک هستند. یحیی صادقی بیان کرد: کمیته امداد بر تلاش برای استقلال مالی خانوارهای تحت پوشش و ایجاد راه درآمد برای آنها تاکید دارد که در این زمینه در حوزه هایی مانند کشاورزی، صنایع دستی به ویژه فرش و ... به اشتغال آنها کمک کرده است.

وی اظهار کرد: در سال های اخیر نیز موضوع تولید برق از انرژی خورشیدی با راه‌اندازی نیروگاه های 5 مگاواتی برای مددجویان پیگیری می شود که تاکنون 720 مددجو در استان کرمان از این طرح استفاده کرده‌اند و با فروش برق به دولت، ماهیانه 700 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد کسب می کنند. صادقی، با تاکید بر نقش مهم این خانواده ها در اقتصاد کشور و استان تصریح کرد: آموزش مددجویان و ایجاد اشتغال برای آنها در کمیته امداد با جدیت دنبال می شود.

همچنین معاون اجرایی معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور نیز در این نشست به الگوی اشتغال کمیته امداد در چارچوب الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و ذیل اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تامین معیشت، شغل و مسکن افراد دچار مشکل، در این طرح مد نظر قرار گرفته است. علی اکبر خادمی، پیشنهاد تشکیل کانون کارآفرینی استان کرمان مانند برخی استان ها برای تسهیل در اشتغالزایی کشور را مطرح کرد و افزود: این کانون یک مجموعه مردم نهاد و با مدیریت مردم اداره می شود و قرار است نیازمندی‌های استان از سوی کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید و سازمان صنعت، معدن و تجارت به این کانون اطلاع رسانی و از طریق خیرین کارآفرین عضو این کانون برای رفع این نیازها تلاش شود.

وی، شناسایی خیرین کارآفرین، تشکیل مجمع آن، انتخاب هیات امنا و هیات مدیره، احصا نیازمندی های استان، بررسی توانمندی های خیرین در زمینه هایی مانند مشاوره، بازاریابی، نظارت، تامین کمی و کیفی مواد اولیه و...، ثبت و تاسیس رسمی کانون، تهیه بانک اطلاعات خیرین استان و تعامل کانون با نهادهای مختلف را از جمله اقدامات برای راه‌اندازی این کانون، عنوان کرد. خادمی افزود: اگر کارفرمایان، مددجویان را در بنگاه اقتصادی خود مشغول به کار کنند به ازای هر مددجو تسهیلات قرض الحسنه 50 میلیون تومانی دریافت می کنند و حق بیمه مربوط به کارفرما نیز تا دو سال از طریق کمیته امداد پرداخت می شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در زمینه اشتغال و کارآفرینی مددجویان کمیته امداد پرداختند و در پایان نیز تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین کمیته امداد، فنی و حرفه‌ای و اتاق کرمان در بندهای مختلف با موضوع اشتغال و کارآفرینی به امضا رسید.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/723