printlogo


انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی از گسترش بی‌رویه شهر کرمان:
هزار سال دیگر نیز نمی‌توانید اینگونه شهر کرمان را اداره کنید
هزار سال دیگر نیز نمی‌توانید اینگونه شهر کرمان را اداره کنید
کد خبر: 725
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: واقعا جای مطرح کردن این سوال است که کرمان چه جور شهری است؟ 13 هزار هکتار عرصه شهر کرمان با پایین ترین تراکم شهری در کشور!. معلوم است که شهرتان پرخرج خواهد بود و هزار سال دیگر نیز نمی‌توانید اینگونه شهر را اداره کنید. باید مقداری خرج‌ها را کم و از ظرفیت‌های این شهر درست استفاده کنید.
"محمد پژمان" در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار در کرمان گفت: 2 هزار 700 محله در قالب 141 هزار هکتار با جمعیت بالغ بر 20 میلیون نفر در کشور همزمان در سطح کشور در سکونت گاه های غیررسمی با بافت های فرسوده و میانی زندگی می کنند.
وی با بیان این مطلب که در این محدوده‌ها زندگی جریان دارد، ادامه داد: یک چهارم مردم کشور در وضعیت نامطلوب محله ای هستند که نارسایی‌ها، ناهنجاری‌ها، کمبودها و مخاطراتی زندگی آنها را تهدید می‌کند، بنابراین همه ارکان حاکمیت باید با همدلی زندگی این افراد را بهبود ببخشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نارسایی های بافت فرسوده در این بافت‌ها‌ تصریح کرد: نامقاوم بودن بناهای محلات بازآفرینی یک مخاطره بسیار نزدیک برای خانواده های ساکن در این محلات است که اگر کوچکترین حادثه طبیعی مثل زلزله رخ دهد با خسارت انسانی سنگینی مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری پایدار کشور، با تاکید بر اینکه باید معابر این نوع محلات استانداردهای لازم را داشته باشد، تصریح کرد: ارتقا سرانه‌های خدماتی در این محدوده‌ها موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد.
 پژمان با تاکید براینکه وظیفه ملی ما این است که به بازآفرینی شهری ‌کمک کنیم، افزود: این موضوع عزم ملی را می طلبد و همه دستگاه های حاکمیتی باید درگیر باشند.
پژمان با بیان این مطلب که برای متصرفین زمین‌های این محدوده‌ها نیز برنامه‌ای داریم تا از این بلاتکلیفی در بیایند، اظهار کرد: برنامه هایی در این راستا پیش گرفته ایم که هرچه زودتر این وضعیت را ساماندهی و تعیین تکلیف کنیم که ارائه پروانه رایگان، ودیعه مسکن، اعطای تخفیفات نظام مهندسی، مباحث زیرساختی و ... از جمله مشوقاتی است که به افراد ساکن در بافت فرسوده داده می‌شود.
وی از تسهیلاتی که برای طرح بازآفرینی شهری داده می‌شود، سخن به میان آورد و بیان کرد: به افرادی که یک واحد در این محلات احداث می‌کنند 50 میلیون تومان تسهیلات با سود 9 درصدی و 20 میلیون تومان تسهیلات دیگر با نرخ سود 18 درصد اعطا خواهد شد ضمن آنکه به انبوه سازان سنتی نیز به ازای هر واحد 100 میلیون تومان و به انبوه ساز صنعتی به ازای هر واحد 110 میلیون تومان تسهیلات داده خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم اقتصادی بودن طرح‌های شهری تاکید کرد و افزود: ما تابع این هستیم که از میراث گذشتگانمان حفاظت کنیم ولی باید در کنار آن برنامه‌ها اقتصادی داشته باشیم لذا برای اجرای مناسب این طرح‌ها به مطالعات اقتصادی و اجتماعی عمیق نیاز داریم.
وی افزود: 1500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه و تجهیز خدمات روبنایی و زیربنایی بافت‌های فرسوده کشور تخصیص داده شده است که آن را توزیع کرده و در این راستا نیز  اعتبارات را به صورت حداکثری به شهرداری‌ها واگذار می‌کنیم.
پژمان خطاب به انبوه‌سازان گفت: به دلیل اینکه این موضوع اقتصادی و اجتماعی است لذا انبوه‌سازان توسعه گری را باید یاد بگیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از شهرداری کرمان در گسترش بی رویه شهر کرمان گفت: توانایی داخلی خود را نادیده نگیرید. نمی‌توان همه موضوعات را از طریق دولت و مجلس حل کرد. نگاهی به شهر کرمان بیندازید، تنها منطقه کوچکی از این شهر کم برخوردار بوده و سایر مناطق شهر برخوردار هستند. بنابراین با اقدامات کوچکی می‌توان مشکلات این مناطق کم برخوردار در شهر کرمان را حل کرد.
وی ادامه داد: واقعا جای مطرح کردن این سوال است که کرمان چه جور شهری است؟ 13 هزار هکتار عرصه شهر کرمان با پایین ترین تراکم شهری در کشور!!. معلوم است که شهرتان پرخرج خواهد بود و هزار سال دیگر نیز نمی‌توانید اینگونه شهر را اداره کنید. باید مقداری خرج‌ها را کم و از ظرفیت‌های این شهر درست استفاده کنید .

بهره برداری از ۴۳ پروژه بازآفرینی شهری استان کرمان تا پایان سال جاری

استاندار کرمان با اشاره به اهمیت طرح بازآفرینی شهری، گفت: ۲۲ پروژه این طرح در شمال و ۲۱ پروژه در جنوب استان با ۸۰ درصد مانده اعتبار،  در سال ۹۸ باید به بهره برداری برسند.محمد جواد فدائی در ستاد باز آفرینی شهری پایدار با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت اجرای قانون تاکید کرد و گفت:همه ما اینجا جمع شده ایم تا به قانون عمل کنیم و اگر در مواردی با موانع قانونی برخورد می کنیم باید این موارد احصا و به وزارتخانه ها ارجاع داده تا براساس آن برنامه ریزی هایی صورت دهیم.وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح بازآفرینی شهری گفت:به طور کلی در اجرای مناسب و درست این طرح باید به ٢ نکته، چگونگی تنظیم قرار دادها و مشارکت ها و چگونگی دریافت اعتبارات دقت اساسی شود.
استاندار کرمان تاکید کرد:۱۳پروژه از این طرح از سال گذشته باقی مانده است که ابتدا باید آنها را به اتمام رسانده و سپس به سراغ اجرای طرح های سال ٩٨ برویم.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/725