printlogo


آلودگی در کمین باغ‌های گردوی ۲۵ استان کشور
زنگ خطر کرم خراط در ۱۰ درصد باغ‌های گردو
زنگ خطر کرم خراط در ۱۰ درصد باغ‌های گردو
کد خبر: 945
مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بیش از ۵۰ هزار هکتار (حدود ۴۰ درصد) از باغ‌های گردو ۲۵ استان کشور به کرم خراط آلوده هستند که از این میزان حدود ۱۰ درصد در معرض خطر جدی قرار دارند.
اکبر آهنگران افزود: اکنون بیش از ۱۳۰ هزار هکتار باغ گردو در کشور وجود دارد که بخش عمده معضل کرم خراط مربوط به باغهای قدیمی و رها شده است.
وی اظهارداشت: طی سالهای اخیر به دلیل تغییر اقلیم، افزایش دمای هوا، کمبود بارندگی‌ها و ضعیف شدن درختان برخی آفات درجه دو و سه از جمله کرم خراط به آفات درجه یک در باغ‌ها تبدیل شده‌اند که با وجود اینکه بخش قابل توجهی از باغ‌های گردو به کرم خراط آلوده شده‌اند اما این میزان آلودگی هنوز به یک بحران تبدیل نشده است.
وی با بیان اینکه بی توجهی به آفت کرم خراط می تواند بحران ساز شود تصریح کرد: به همین منظور از دو تا سه ماه گذشته سازمان حفظ نباتات به باغداران نسبت به وضعیت بهداشتی باغ‌ها و استفاده از روش های کنترل آفات برای مقابله با کرم خراط هشداردها و دستورالعمل هایی را ارائه داد.
مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات گفت: پیش از این اکثر باغداران توجهی به دوره های آبیاری، تغذیه درخت، مصرف کود و هرس درختان گردو نداشتند که همین امر در رشد و تکثیر کرم خراط در باغ های گردو تاثیر بسزایی داشته است.
برگزاری دوره های آموزشی مقابله با کرم خراط
وی ادامه داد: اکنون دستورالعمل هایی توسط سازمان حفظ نباتات کشور برای دوره های آبیاری، تغذیه درختان گردو، کوددهی، هرس به موقع و بهداشت باغ‌های به ادارات کل استان ها ابلاغ شده تا با برگزاری دوره های اموزشی بتوانند این آفت را کنترل کنند.
آهنگران با تاکید براینکه کنترل آفت کرم خراط در باغ های گردو زمان بر است افزود: اکنون دوره های آموزشی برای باغداران و کارشناسان استان های گردو خیز کشور به صورت پایلوت در استان های همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و تهران در حال برگزاری است.
وی از باغداران خواست تا برای مقابله با این آفت در دوره های آموزشی برای بهبود وضعیت باغ‌های گردو شرکت کنند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/945