printlogo


مونسان در همایش فعالان صنعت گردشگری کرمان مطرح کرد
تحول در استان کرمان با مردمی شدن گردشگری
تحول در استان کرمان با مردمی شدن گردشگری
کد خبر: 958
سفر علی اصغر مونسان به استان کرمان در اولین روزهای فعالیت در قامت وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نشان از توجه او به ظرفیت های مناطق مختلف کشور دارد که هر یک از روزهای هفته گردشگری را به یک استان، اختصاص داد و در اولین سفر راهی کرمان شد که در کنار جاذبه ها و ظرفیت های تاریخی و میراثی خود می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور مطرح باشد.مونسان در این سفر در جمع فعالان صنعت گردشگری استان حضور یافت و در بخش های دیگر این سفر دو روزه از آثار و جاذبه های تاریخی کرمان و طرح های گردشگری استان بازدید کرد.

اعلام رتبه شهرها در حوزه گردشگری
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: رتبه شهرها در حوزه گردشگری به زودی اعلام می شود زیرا هر جا گردشگری موفق بوده است، توسعه و فرهنگ شهر نیز پیرفت کرده و همه مردم از آن بهره مند شده اند.
علی اصغر مونسان در همایش فعالان صنعت گردشگری استان کرمان در محل هتل پارس افزود: گردشگری جزو اقتصاد سوم جهان است و به شکلی پرشتاب جلو می رود و لازم است که کشور ما با استفاده از فرصت های موجود خود در این حوزه گام های اساسی تری بردارد.
وی با اشاره به این مطلب که از نظر تاریخی کمتر به موضوع گردشگری در کشور پرداخته شده است، گفت: تاکنون نیز بیشتر از حمایت گردشگری، در این زمینه صحبت کرده ایم و باید تلاش شود که حمایت های عملی از این بخش صورت گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: اگر به میزان ۵۰ درصد حمایتی که از بخش کشاورزی و صنعت شده از گردشگری انجام می شد، با سرعت بسار شتابان می توانستیم به جایگاه خوبی دست یابیم زیرا گردشگری پرظرفیت است و اندک حمایتی می تواند ما را در صدر قرار دهد.
مونسان تاکید کرد: سهم حوزه گردشگری از تولید ناخالص داخلی  بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است و چون ظرفیت های کشور در این بخش بالا است این سهم می تواند بالاتر باشد و باید از متوسط جهان در این زمینه بالاتر باشیم.
وی با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم بیش از ۴۵۰۰ موافقت نامه در حوزه گردشگری مبادله شده است، اظهارداشت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در وزه گردشگری در دست انجام است که عدد خوبی است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: یکی از بزرگترین کارها تغییر نگرش دولت و مجلس به بخش گردشگری است تا بدانند به میزان حمایت از بخش صنعت باید از صنعت گردشگری نیزحمایت کنند.
مونسان گفت: بسیاری از کشورها مسیر میان بر برای رسیدن به توسعه و پیشرفت ر از محور گردشگری قرار داده اند زیرا با سرمایه گذاری اندک می توانند به دستاوردهای مورد نظر خود دست یابند.
وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال از اولویت های کشور است و بخش گردشگری می تواند به این حوزه بسیار کمک کند، گفت: با اندک حمایت انجام شده در کشور، تعداد بوم گردی ها از ۴۰۰ واحد به بیش از ۱۷۰۰ واحد رسیده است و با این اقدام ضمن اشتغال زایی برای جوانان، جلوی مهاجرت از روستا به شهرها گرفته شده و شاهد مهاجرت معکوس هستیم.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد صنایع دستی توسط خانم ها انجام می شود و بخش زیادی از آنها خانم های سرپرست خانوار هستند، گفت: می توانیم با حمایت از این بخش به صنایع دستی کمک کرده و حمایت کنیم تا تولید و فروش این صنایع ارتقا یابد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در دولت دوازدهم طرح تجاری سازی صنایع دستی، برندینگ، طراحی مبتنی بر سلیقه مردم و کاربردی کردن صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته است و روند کاربردی سازی به خوبی آغاز شده است.
مونسان ادامه داد: در حوزه زیربناها در حوزه گردشگری و صنایع دستی به خوبی در حال حرکت هستیم و  داریم سهم خود را از بازار می گیریم و هر میزان که کمک شود، شاهد رشد ۱۰ برابری در این حوزه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: بخش گردشگری تمامی کشور را شامل می شود زیرا کشور دارای تمدن و تاریخ است و در تمامی بخش ها طبیعت بی نظیری داریم و اگر بتوانیم به این حوزه کمک کنیم به توزیع عادلانه ثروت نیز کمک کرده ایم.
وی با اشاره به این مطلب که گردشگری کشاورزی از بحث های جدیدی است که به حوزه های گردشگری در دنیا اضافه شده است، گفت: به دلیل آنکه حساب اقماری در کشور وجود ندارد سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی به درستی دیده نشده است و تلاش می شود که سهم مستقیم، غیر مستقیم و القایی گردشگری به خوبی بروز کند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظرفیت های کرمان در حوزه گردشگری را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردمی کردن گردشگری در استان کرمان باید رخ دهد و در این استان از بناهای تاریخی و بافت های تاریخی استفاده لازم انجام شود.
مونسان با بیان اینکه شهرداری ها از همکاران جدی برای توسعه گردشگری هستند؛ افزود: شهر گردشگر از حدود یک و نیم سال به شهرها ابلاغ شده است و به زودی رتبه شهرها در حوزه گردشگری اعلام می شود.
وی تاکید کرد: در همه جای دنیا گردشگری در صدر برنامه ها است و در کشور ما نیز در اولویت قرار گرفته است و امیدواریم نگرش به گردشگری جا بیفتد و بتوانیم کارهای بزرگی رادر این حوزه انجام دهیم.
مونسان با اشاره به اینکه با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  تبدیل شده است، گفت: لازم است که حمایت های بیشتری از این وزارتخانه صورت گیرد.

سهم گردشگری در اقتصاد بدون نفت
به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در استراتژی کاهش وابستگی زندگی مردم به نفت باید سهم گردشگری و صنایع دستی در اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.حسین امیری خامکانی در همایش فعالان صنعت گردشگری استان کرمان با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در استان کرمان سه بخش عمده اشتغال زایی در حوزه های صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری وجود دارد که بخش گردشگری نتوانسته به تناسب دو بخش دیگر توسعه یافته و سهم خود از تولید ناخالص داخلی در استان را پیدا کند.وی با تاکید بر این مطلب که استان کرمان مجموعه ای از آثار میراثی و شماری از ظرفیت های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی است، تاکید کرد: در حوزه اشتغال زایی و اقتصادی باید به بخش های گردشگری و صنایع دستی توجه لازم در سطح ملی و استانی صورت گیرد.نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در کشور به حوزه های گردشگری به عنوان یک صنعت اشتغال زا نپرداخته ایم و به منظور رفع این مشکلات اقداماتی از جمله توسعه روستاهای توریستی، پیوست تخصصی گردشگری، توجه استان ها در تدوین سند راهبردی گردشگری، افزایش درآمد آثار تاریخی و موزه ها و پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در حوزه گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.
امیری خامکانی تصریح کرد: در حوزه میراث فرهنگی در استان کرمان ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد و در کنار آن باید به ظرفیت های صنایع دستی نیز توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی بیان کرد: صنایع دستی از مواردی است که مشمول تحریم ها نیست و تحریم ها به میزان کمی روی آن اثر می گذارد و با سرمایه گذاری اندک در این حوزه می توان اشتغال خوبی را ایجاد کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به این مطلب که مطالعات نشان می دهد بیش از ۷۰ درصد اشتغال حوزه صنایع دستی مربوط به زنان است، تاکید کرد: باید صنعت صنایع دستی را از رویکرد صرف فرهنگی به رویکرد یک هنر صنعت تغییر داد و سهم این صنعت در تولیدات اقتصادی و رشد اقتصادی  به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
امیری خامکانی خاطرنشان کرد: کاربردی کردن صنایع دستی موجود به نحوی که جوابگوی نیازهای زندگی مدرن امروز باشد، نیز از اولویت های این حوزه به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه طراحی و تنوع بخشی، برندسازی، ایجاد بازار فروش صنایع دستی، تداوم تولید و پایداری در درآمدهای حوزه صنایع دستی باید مورد توجه باشد، گفت: بیمه هنرمندان صنایع دستی باید به نحوی پیگیری شود که تمامی هنرمندان میراث فرهنگی بتوانند بهره مندی لازم از آن را داشته باشند.

کرمان پایلوت گردشگری هنری شود
استاندار کرمان بر ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط درحوزه توسعه صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: پیگیری شده که این استان پایلوت گردشگری هنری باشد و در این رابطه توافقات خوبی با معاونت هنری وزارت ارشاد کشور و تعاملات خوبی با اوقاف داریم و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شده که باید اجرایی شوند.
محمدجواد فدائی در جمع فعالان صنعت گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه برای توسعه گردشگری به سه عامل ظرفیت، متقاضی و سرمایه گذار و منابع مالی نیاز است، گفت: در این استان ظرفیت اقتصادی لازم  وجود دارد و جای کار برای بخش خصوصی فراهم است و از متقاضیان و سرمایه گذارانی که اهلیت کار را دارند و مطمئن باشیم کار را تا مراحل نهایی ادامه می دهند و به نتیجه می رسانند؛ استقبال می کنیم.
وی ادامه داد: در رابطه با منابع مالی نیز ترجیح می دهیم کسانی وارد عرصه توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی شوند که بتوانند منابع مالی مورد نیاز را تامین کنند و در این رابطه لازم است که قفل تبصره ماده ۱۸ که در برخی از بخش ها تسهیلات ارزان قیمت است، باز شود و دولت نیز نسبت به پرداخت یارانه تبصره ۱ که قول داده بود، اقدام کند.
فدائی پیرامون انتخاب مدیریت جدید گردشگری استان کرمان نیز گفت: در انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید بر این بود که فردی انتخاب شود که تجربه کار داشته و سابقه خوبی در کشور داشته باشد زیرا در استان کرمان فرصت آزمون و خطا نداریم و مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در مدت فعالیت خود نشان دادند که تجربه خوبی دارند.
استاندار کرمان ادامه داد: به منظور تسهیل روند صدور مجوزها، پنجره واحد سرمایه گذاری در استان کرمان ایجاد شده و شخصا توسط مدیریت اجرایی استان مدیریت می شود تا هر مجوز طی دو هفته صادر شود زیرا معتقدم که سرمایه گذاران نباید در پیچ و خم های اداری معطل شوند.

آموزش شهروندی به ۱۰ هزار کرمانی
شهردار کرمان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده آموزش های شهروندی در حوزه گردشگری به ۸ تا ۱۰ هزار نفر از کرمانیان ارائه خواهد شد.
سید مهران عالم زاده در همایش فعالان صنعت گردشگری استان کرمان با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: برای داشتن شهر پایدار باید با یک اقتصاد پایدار شهر را اداره کرد و برای آن برنامه داشت و شهر کرمان با داشتن ظرفیت های فرهنگی و تمدنی باید به این حوزه توجه ویژه ای صورت گیرد.وی با اشاره به اینکه رویداد محوری در دستور کار شهرداری کرمان قرار گرفته است، گفت: برای آنکه گردشگری فعال در یک شهر محقق شود باید در کنار بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی به رویدادمحوری توجه لازم صورت گیرد.شهردار کرمان با اشاره به اثرات مثبت جشنواره ۲۰۲۰ در کرمان، تصریح کرد: این جشنواره با ارزیابی موفق و به شکلی نسبتا خوب برگزار شد و از این رو تلاش می شود که جشنواره های فصلی را در کرمان با همکاری سازمان های مربوطه از جمله میراث فرهنگی تداوم بخشیم.عالم زاده تسهیل حوزه گردشگری را از اهداف شهرداری کرمان برشمرد و ادامه داد: برای اولین بار در کرمان اتوبوس گردشگری خریداری و تجهیز شده و در شهر وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به تاسیس شهرداری کرمان در سال ۱۳۰۰ در نظر داریم که در سال ۱۴۰۰  ویژه برنامه سالگرد تاسیس شهرداری کرمان را برگزار کنیم که برنامه ریزی های لازم در این زمینه در دست انجام است.
شهردار کرمان به احداث پارک گردشگری در کرمان نیز اشاره و بیان کرد: این پارک با ۱۰۰ هکتار وسعت در دست مطالعه و طراحی است و امیدواریم که در اواخر سالجاری شاهد آغاز کار اجرایی این پارک باشیم و این در حالی است که پارک گردشگری کرمان از نظر وسعت در کشور بی نظیر است.
عالم زاده خاطرنشان کرد: لازم است که در تعاملات کشوری زمینه های لازم به شکلی فراهم شود که شهرداریها به صورت ساختار مند برای توسعه گردشگری اقدام کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در این نشست با اشاره به اینکه ظرفیت های بخش خصوصی بسیارخوبی در این حوزه در استان کرمان وجود دارد، گفت: کرمان را می توان نقطه عطف گردشگری ایران نامید.
فریدون فعالی افزود: سرمایه گذاران بسیار خوبی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان کرمان وجود دارد که با حضور آنها می توان تحولات بزرگی را ایجاد کرد.

تورهای گردشگری، بوم گردی را رونق می‌دهد
به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورود تورهای گردشگری رونق بخش اقامتگاه‌های بومگردی در سراسر کشور است که باید نسبت به این تورها اهتمام جدی شود.علی اصغر مونسان در حاشیه آیین افتتاح اقامتگاه بومگردی عمارت نعمت اللهی ماهان افزود: شهر ماهان دارای طرفیت های بی نظیر گردشگری است و باید گردشگران استان کرمان به این منطقه هدایت شوند.وی با اشاره به اینکه استان کرمان دارای آثار تاریخی و طبیعی فراوانی است تصریح کرد: این آثار شرایط لازم را برای ثبت ملی دارند.وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: بنای تاریخی باغ شاهزاده ماهان معماری منحصر بفردی دارد و ایده ایجاد مجموعه فرهنگسرای امام(ره) در تهران از این باغ الهام گرفته شده است.به گفته مونسان سیستم روشنایی این بنای تاریخی با برنامه ریزی و رعایت اصول انجام شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر به استان کرمان از مسجد امام(ره)، بازار، مجموعه گنجعلیخان،  کاروانسرای وکیل، آتشکده و موزه زرتشتیان،  بافت قدیمی شهر کرمان و خانه های تاریخی و در دست مرمت پورثانی و یزدانپناه شهر کرمان بازدید و دستورات لازم برای تسریع امور و حل مشکلات این اماکن صادر کرد.
بازدید از محور گردشگری هفت باغ علوی و اماکن و تاسیسات گردشگری این منطقه از دیگر برنامه های مونسان در سفر به استان کزمان بود.
در این بازدیدها استاتدار کرمان، جمعی از نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را همراهی می کردند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/958