printlogo


مدیرکل گمرکات استان خبر داد:
پیش‌بینی صادرات یک میلیارد دلاری برای کرمان
پیش‌بینی صادرات یک میلیارد دلاری برای کرمان
کد خبر: 965
مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: امسال تقریبا آمار صادرات در حال رشد است و با توجه به وضعیت پسته و اعلام بازرگانان پسته، وضعیت این محصول بهتر است و اگر بازارهای قبلی را داشته باشند، پیش بینی این است صادرات به قریب به یک میلیارد دلار برسد. ضمن اینکه صادرات پسته در نیمه دوم سال بیشتر است.

"محمدرضا قادر" اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۶۳ میلیون دلار کالا از گمرکات استان کرمان صادر شده و ممکن است از گمرکات دیگر استان ها نیز کالاهای استان صادر شده باشد که فعلا این آمار را نداریم.

وی افزود: صادرات ۶ ماهه از نظر وزنی نسبت به ۶ ماه نخست سال ۹۷ تغییری نداشته اما از نظر ارزشی ۱۳ درصد افزایش را شاهد هستیم.

کاهش ۵۳ درصدی صادرات استان در سال ۹۷

قادر تصریح کرد: در سال های ۹۳ تا ۹۶ میزان صادرات از گمرکات استان کرمان همیشه از یک میلیارد دلار عبور می کرد اما در سال ۹۷ به دلیل اتفاقی که برای محصول پسته استان افتاد و تولید کمی داشتیم، آمار صادرات حدود ۵۳ درصد کاهش داشت؛ زیرا ۹۰ درصد صادرات استان پسته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان بیان کرد: امسال تقریبا آمار صادرات در حال رشد است و با توجه به وضعیت پسته و اعلام بازرگانان پسته، وضعیت این محصول بهتر است و اگر بازارهای قبلی را داشته باشند، پیش بینی این است صادرات به قریب به یک میلیارد دلار برسد. ضمن اینکه صادرات پسته در نیمه دوم سال بیشتر است.

وی افزود: پسته و مغز پسته، مصنوعات مسی، فرومولیبدن، خرما، سیمان، لبنیات، کاشی سرامیک و پلی اتیلن اقلام عمده صادراتی استان کرمان است.

قادر اظهار کرد: کالاهای تولیدی استان کرمان به کشور چین، عراق، امارات، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تعدادی از کشورهای اروپایی، روسیه و آذربایجان صادر شده است.

۴۵۷ میلیون دلار، واردات استان کرمان در ۶ ماهه نخست سال جاری

وی در ادامه بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری واردات استان کرمان ۴۵۷ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۷۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: اجزاء و قطعات خودرو، لاستیک وسائل نقلیه، ماشین آلات برای خطوط تولید، مواد اولیه برای کارخانجات تولیدی، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی، اجزاء و قطعات الکترونیکی اقلام عمده وارداتی است که از چین، ترکیه و کشورهای اروپایی وارد شده است.

وی اظهار کرد: کاهش واردات عوامل متعددی دارد که عامل عمده، تحریم است و البته بخشی از مقرراتی که برای مقابله با تحریم ها از سوی دولت اتخاذ شده تاثیرگذار است؛ به ویژه اقلام مصرفی که در کشور هیچ پردازشی روی آن نمی شود، وارداتشان کم شده که این خوب است و از سوی دیگر تاثیر تحریم در واردات مواد اولیه کارخانجات را شاهد هستیم که امیدواریم با تدبیر دولت مشکل حل شود.

مدیرکل گمرکات استان کرمان در پایان گفت: در حال حاضر با توجه به برگزاری اجتماع بزرگ اربعین، گمرک برای خروج وسائل و اقلام موردنیاز زائران به صورت ویژه کار می کند.

وی افزود: حدود ۴۰ موکب از استان کرمان داریم که کارها در حال انجام است و اقلام موکب ها از جمله خودرو، وسائل نانوایی، آشپزی و ... با عنوان خروج موقت ثبت می شود که بعد از مراسم اربعین به کشور بازمی گردد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/965