printlogo


مثلث بازار آتی، تکمیل می شود؛
پسته از ۲۱ مهر ماه در همسایگی زیره و زعفران
پسته از ۲۱ مهر ماه در همسایگی زیره و زعفران
کد خبر: 977
سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه از یکشنبه هفته آینده معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود، گفت: راه اندازی قراردادهای آتی زیره و زعفران با استقبال فعالان این بازارها و سرمایه گذاران مواجه شد که امیدواریم معاملات آتی پسته نیز با اقبال زیادی روبه رو شود.

علیرضا ناصرپور امروز ۱۷ مهرماه در نشست خبری که در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۸۲ بورس سازمان فلزات تهران و از سال ۸۳ سازمان کارگزاران بورس کشاورزی راه اندازی شد که در ادامه با ادغام این دو بورس در سال ۸۶، بورس کالای ایران شکل گرفت. 

وی در ادامه عنوان کرد: معاملات پسته و سایر محصولات کشاورزی عمدتا در چارچوب دو ابزار مالی (گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی) در بورس کالا آغاز می شود که یکی از مهم ترین مزیت های آن معافیت مالیاتی است.

وی افزود: معاملات گواهی سپرده کالایی در سال ۹۴ بر روی سکه طلا راه اندازی و سپس برای نخستین بار در سال ۹۵ روی محصول زعفران راه اندازی شد که اقدام بسیار موفقی در سطح ملی بود و یک ساماندهی منسجمی در کشور در زمینه این محصول که یکی از محصولات مهم صادراتی است، صورت گرفت.

ناصرپور تصریح کرد: در مهرماه ۹۶ معاملات گواهی سپرده پسته راه اندازی شد و در تیر ماه امسال نیز گواهی سپرده و سپس قرارداد آتی زیره آغاز به کار کرد  اما به دلیل اینکه سال گذشته برای تولید پسته سال مناسبی نبود، معاملات پسته نتوانست ادامه پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد: کشور ما طی سال های اخیر با کشور آمریکا در مقدار تولید و صادرات پسته رقابت دارد این در حالی است که در سال های قبل از آن ایران در تولید و صادرات پسته تسلط داشته است.

معاون شرکت بورس کالای ایران اظهار کرد: ایران، آمریکا و ترکیه تولیدکننده های اصلی پسته در دنیا هستند که بیش از ۹۰ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: عمده پسته تولیدی کشور ما صادراتی است و کمتر از ۱۰ درصد به مصرف داخلی می رسد و بیشترین صادرات پسته در سال گذشته به کشورهای امارات، هند، عراق، پاکستان، آلمان و روسیه بوده است.

ناصرپور با اشاره به اینکه متوسط قیمت پسته صادراتی ما در سال های ۹۶ و ۹۷ در هر کیلوگرم ۷.۷ دلار بوده، اظهار کرد: از یکشنبه هفته آینده معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود و تمرکز ما بر پسته فندقی است زیرا  عمده تولید در کشور و استان کرمان از این نوع محصول است که البته به این معنا نیست سایر پسته ها نمی تواند وارد معاملات شود زیرا در آینده و با گسترش معاملات، دیگر سایزهای پسته می تواند وارد معاملات شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان با تولید ۳۶ درصدی، بزرگترین تولیدکننده پسته کشور است که بعد از آن استان خراسان است، تصریح کرد: پذیرش انبار در بورس کالا نخستین زیرساخت است و انبار موظف است مطابق با استاندارد، کالا را تحویل بگیرد و بعد از اینکه کشاورز یا فروشنده به بورس کالا فروخت، پول یک روز بعد به صورت نقد و تضمین شده به حساب وی واریز می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان های زرند، سیرجان، کرمان و زنگی آباد و خراسان پذیرش انبار برای پسته آغاز شده و کار صورت می گیرد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: در قرارداد آتی، تحویل کالا و وجه در آینده صورت می گیرد و عمده معاملاتی که در بورس انجام می‌شود در همین گروه است و بیشتر برای پوشش ریسک نوسانات قیمت کالا است.

وی افزود: تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، معامله در بورس ، کمک به کشف قیمت، شفافیت قیمت، هزینه اندک معاملات، استفاده از اهرم مالی، امکان فروش یک کالا بدون داشتن آن کالا در زمان عقد قرارداد از مزایای قراردادهای آتی است.

ناصرپور تصریح کرد: راه اندازی قراردادهای آتی زیره و زعفران به شدت با استقبال فعالان این بازارها و سرمایه گذاران مواجه شد که امیدواریم معاملات آتی پسته نیز با اقبال زیادی روبه رو شود. 

وی بیان کرد:  گواهی سپرده پسته در بورس کالا از هفته گذشته راه اندازی شده و فعالیت بورس پسته کمکی به کشاورزان تولیدکننده پسته و بهتر شدن برند پسته ایران در سطح بازارهای جهانی است.

معاون توسعه بازار بورس کالای ایران با اشاره به اینکه فعالیت بورس، ورود حمایتی به محصول پسته است، گفت: در سال ۹۶ که کار را آغاز کردیم هدف محقق نشد زیرا در سال ۹۷ با کاهش تولید پسته مواجه شدیم، هرچند برای شروع خوب بود.

وی افزود: اگر سه بازار معاملات گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و صندوق های کالایی کنار هم باشد، می تواند برای هر محصول کشاورزی بازار موفقی ایجاد کند که در این زمینه پیگیر اخذ مجوزها برای راه اندازی صندوق های کالاییهستیم.

ناصرپور اظهار کرد: وجود این صندوق ها به ویژه در فصول برداشت که قیمت ها عمدتا پایین است، جلوی ریزش شدید قیمت را می گیرد و وجود معاملات قراردادهای آتی نیز همین‌طور است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/977