• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
«ساختمان» گروه شغلی پرمتقاضی دهک اولی‌ها

«کاسبی» شغل محبوب دهک دهمی‌ها

طبق داده‌های مرکز آمار، در سال 1401 گروه شغلی «عمده و خرده‌فروشی، تعمیرات موتور و ماشین و کالا» بیش‌ترین درصد از خانوارهای شهری دهک دهمی را به خود اختصاص داده است. در مقابل، گروه شغلی «ساختمان» محبوب‌ترین محل کار برای سرپرستان خانوارهای دهک اولی در مناطق شهری بوده است...

طبق یک گروه‌بندی استاندارد می‌توان تمام مشاغل را در 18 گروه اصلی دسته‌بندی کرد. مرکز آمار در گزارشات بودجه خانوار خود، نشان می‌دهد که چند درصد از خانوارهای شهری در هر دهک سرپرستی شاغل در این گروه‌های شغلی دارد.
بررسی‌ این داده‌ها برای سال 1401 نشان می‌دهد که محبوب‌ترین گروه شغلی برای خانوارهای دهک دهمی مناطق شهری، گروه «عمده و خرده‌فروشی، تعمیرات موتور و ماشین و کالا» بوده است. در مقابل، کمترین درصد از خانوارهای دهک دهمی شهرنشین، سرپرستی دارند که «مستخدم خانوارهای معمولی» است.
این توزیع برای خانوارهای دهک اولی بعنوان فقیرترین قشر جامعه متفاوت است. گروه شغلی «ساختمان» محبوب‌ترین گروه از نظر سرپرستان خانوار دهک اولی در مناطق شهری در سال گذشته بوده است. در مقابل، کمترین درصد از این خانوارها سرپرستی شاغل در گروه «آموزش»، «بهداشت» و «استخراج از معدن» داشته‌اند.
باید توجه داشت که در این بررسی، دو نوع گروه شغلی نادیده گرفته شده است: اولین گروه، «سایر و اظهارنشده» است. خانوارهای شرکت‌کننده در پرسشنامه که به هر دلیلی شغل خود را اعلام نکرده یا شغل آن‌ها در این گروه‌بندی‌ها جای نگرفته در این گروه آورده شده است. دومین گروه، مشاغلی است که سهم خانوارهای دهک اول و دهم بر اساس محل شغل سرپرست خانوار در آن‌ها صفر اعلام شده است.
«ساختمان»، گروه شغلی پرمتقاضی در میان دهک اولی‌ها
خانوارهای دهک اولی در مناطق شهری شامل 10 درصد از خانوارهای این مناطق است که کمترین درآمد را در سال گذشته داشته‌اند. از میان تمام این خانوارها، 13.78 درصد سرپرستی دارند که در گروه «ساختمان» کار می‌کند. این گروه شغلی،‌ بیش‌ترین درصدی از خانوارهای دهک اولی شهری را در برگرفته است.
در رتبه بعدی، گروه شغلی «عمده و خرده فروشی، تعمیر موتور و خودرو و کالا» قرار گرفته که 5.8 درصد از خانوارهای دهک اولی سرپرست شاغل در این گروه شغلی را به خود اختصاص داده‌اند. در رتبه سوم نیز «کشاورزی، شکار و جنگلداری» جای گرفته است و 5.49 درصد از این خانوارها سرپرست شاغل در این فعالیت‌ دارند.
البته باید توجه داشت که یک گروه شغلی دیگر با عنوان «سایر و اظهارنشده» در گزارش مرکز آمار ذکر شده که 62.09 درصد از خانوارهای دهک اول را در برگرفته اما چون فعالیت شغلی این گروه مشخص نیست و اختلاف فاحشی با سایر گروه‌ها دارد، از بررسی کنار گذاشته شده است.
در سوی دیگر این رده‌بندی، گروه‌های شغلی «استخراج از معدن»، «آموزش» و «بهداشت» ایستاده‌اند و تنها 0.1 درصد از خانوارهای شهری سرپرستی شاغل در این فعالیت‌ها دارد.
«کاسبی»، شغل محبوب دهک دهمی‌ها
خانوارهای دهک دهمی در مناطق شهری دربرگیرنده 10 درصد از پردرآمدترین خانوارهای این مناطق است. از میان تمام این خانوارها، 13.04 درصد سرپرستی شاغل در گروه شغلی «عمده و خرده فروشی، تعمیر موتور و خودرو و کالا» دارند. اصطلاحا به افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند کاسب گفته می‌شود. در رتبه بعدی، «صنعت» قرار گرفته که دربرگیرنده 9.72 درصد از خانوارهای دهک دهمی شهری است. به بیان دیگر، از هر 100 خانوار شهری، 9 خانوار سرپرستی دارد که در این گروه شغلی فعال است.
به گزارش اکوایران، در رتبه سوم نیز «حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات» ایستاده که از هر 1000 خانوار دهک دهمی شهری، 70 خانوار سرپرست شاغل در این بخش دارد. باید توجه داشت که مشابه دهک اول، برای دهک دهم نیز گروه «سایر و اظهارنشده»‌ در نظر گرفته نشده است. حدود 38 درصد از خانوارهای دهک دهمی در سال گذشته سرپرستی داشته‌اند که یا شغل خود را اظهار نکرده و یا شغل اعلامی از سوی وی در گروه‌بندی مرکز آمار قرار نگرفته است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10614
اخبار مرتبط
نظرات شما