• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
ساخت ۴هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۱۵ استان؛

کرمان؛ صدرنشین ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر

اقتصاد کرمان: با بازگشایی پاکت‌های مناقصه از 70 ساختگاه تعیین شده برای اجرای نیروگاه های تجدید پذیر در ۱۵ استان کشور، استان‌ یزد با ۱۹ ساختگاه و کرمان با ۱۴ ساختگاه بیشترین تعداد پیشنهاد سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده اند.در این میان کرمان با ۴۰۷ مگاوات حایز بیشترین ظرفیت نیروگاهی در این مناقصه شده‌ است...

با بازگشایی پاکت‌های مناقصه برای سرمایه‌گذاری به منظور ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید انجام شد و در پی آن در مجموع ۴۲ شرکت پیشنهاددهنده سرمایه‌گذاری در مناقصه ساخت ۱۷۶۳ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ساختگاه‌های تعیین شده از سوی ساتبا در ۱۵ استان برنده شدند.
چندی پیش و در سیزدهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران از تلاش برای برگزاری مناقصه‌ای برای تعیین سرمایه‌گذار برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور خبر داده بود که به‌زودی اجرایی خواهد شد.
وی همان زمان از سرمایه‌گذاران برای شرکت در مناقصه دعوت و اعلام کرد که امکان صادرات برق تجدیدپذیرها نیز فراهم خواهد شد.
معاون وزیر نیرو گفته بود؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند در هشت ماه از سال برق تولیدی خود را به کشورهای ترکیه، افغانستان و پاکستان صادر کنند.
پیروزی ۴۲ شرکت بخش خصوصی در مناقصه سرمایه‌گذاری
حال بعد از برگزاری مناقصه آن‌طور که وزارت نیرو اعلام کرده است؛ ۴۲ شرکت بخش خصوصی در مناقصه سرمایه‌گذاری ساخت ۱۷۶۳ نیروگاه تجدیدپذیر در ۷۰ ساختگاه کشور شامل ۱۵ استان و تکمیل ساخت ۴ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برنده شدند.
۷۰ ساختگاه تعیین شده برای سرمایه‌گذاری در ۱۵ استان شامل کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، یزد، فارس، مرکزی، اصفهان، قزوین، سمنان، آذربایجان غربی، قم، زنجان، همدان، خراسان رضوی بوده که در استان‌های یزد با ۱۹ ساختگاه و کرمان با ۱۴ ساختگاه بیشترین تعداد پیشنهاد سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
در این میان کرمان با ۴۰۷ مگاوات و سیستان و بلوچستان با ۳۶۵ مگاوات، آذربایجان شرقی با ۳۰۳ مگاوات و یزد با ۲۸۵ مگاوات حایز بیشترین ظرفیت نیروگاهی در این مناقصه شده‌اند.
برخی شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری نیز بیشترین مشارکت را پیشنهاد ساخت نیروگاه داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به سرمایه‌گذاری یک شرکت با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات در یک ساختگاه، سرمایه‌گذاری یک شرکت با ظرفیت ۲۱۱ مگاوات در سه ساختگاه، سرمایه‌گذاری، یک شرکت در دو ساختگاه به ظرفیت مجموع ۲۰۰ مگاوات در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و نیز سرمایه‌گذاری یک شرکت با ظرفیت ۱۲۵ مگاوات با ساختگاه تعیین شده در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.
با توجه به استقبال بی‌سابقه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای شرکت در مناقصه ساخت ۱۷۶۳ نیروگاه تجدیدپذیر، ظرفیت ساختگاه‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری تکمیل شد. تعداد پیشنهاد دهندگان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تکمیل ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بیش از ۲۶ درصد نسبت به ظرفیت باقی‌مانده برای ساخت ۱۷۶۳ مگاوات نیروگاه افزایش داشته است که نشان از استقبال بی‌سابقه برای سرمایه‌گذاری در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10714
اخبار مرتبط
نظرات شما