• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
گزارش بلومبرگ اکونومیکس؛

تورم اروپا به هدف رسید

محاسبات بلومبرگ اکونومیکس نشان می‌دهد که تورم اتحادیه اروپا در آستانه جلسه سیاستگذاری به هدف 2 درصدی مقامات رسیده است...

مقامات بانک مرکزی اروپا که قرار است این هفته در فرانکفورت دیدار کنند می‌­توانند دلگرم شوند، چراکه طبق تخمین‌ها، آنها درحال حاضر به هدف 2 درصدی خود رسیده‌­اند.
معیاری که توسط بلومبرگ اکونومیکس جمع آوری شده است، و 32 متغیر، از بیکاری تا هزینه‌­های انرژی را شامل می‌شود، به 1.95 درصد رسیده است به‌طوری که کاهش قیمت­‌های تولید کننده در ماه ژانویه از مواردی است که به آن کمک کرده است.
درصورتی که چنین کاهشی در ماه مارس برای تورم کل اتفاق بیفتد، تغییر بسیار بزرگی نسبت به تورم 2.6 درصدی در ماه فوریه خواهد بود. تورم ماه گذشته در اروپا همچنان بیش از انتظارات بود و از نظر مقاماتی که با عجله برای کاهش نرخ بهره مخالف بودند حمایت کرد.
باتوجه به ماهیت تخمین بلومبرگ، با بیرون آمدن داده‌­های بیشتر در طول هفته­‌های آینده احتمال نوسانات وجود دارد، و این محاسبات با عدم قطعیت‌­هایی نیز همراه هستند. یکی از عواملی که نمی‌تواند به‌طور مستقیم دریافت شود "خدمات" است، که بخشی از سبد خانوار را تشکیل می‌دهد و سیاستگذاران از نزدیک آن را دنبال می­‌کنند.
با این وجود، نتایج بلومبرگ اکونومیکس می‌تواند نشان دهد که قضاوت سیاستگذاران درباره زمان کاهش نرخ بهره به فاز متعادل­‌تری وارد خواهد شد. مقامات بانک مرکزی اروپا قرار است امروز چهارشنبه دیدار کنند درحالی که سرمایه گذاران هرگونه سرنخی را برای حرکت احتمالی آنها زیرنظر دارند.
داده‌­های "قیمت تولیدکننده" اتحادیه اروپا که روز سه شنبه منتشر شد نشان دهنده کاهش 0.9 درصدی نسبت به ماه قبل و 8.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.
از منظر یکی از محققان بلومبرگ اکونومیکس، کاهشی که معیار محاسبه شده آنها نشان می‌دهد بسیار قابل توجه است: حرکتی به این بزرگی نسبتا غیرمعمول است، آن هم در اوایل ماه.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا پیش­تر اعلام کرده بود که انتظار دارد روند کاهش تورم ادامه پیدا کند ولی او و همکارانش برای شروع کاهش در نرخ‌­های بهره نیاز به مشاهده شواهد بیشتری دارند از اینکه کاهش تورم پایدار خواهد بود. افزایش در دستمزدها و ریسک افزایش هزینه‌های کارگران یکی از نگرانی‌­های مقامات بانک مرکزی برای ادامه فشارهای تورمی برای مدت طولانی‌تر بوده است. باوجود کاهش رشد اقتصادی در این بلوک، بازار کار همچنان رونق خود را حفظ کرده است؛ طبق آمار یورواستات، نرخ بیکاری اتحادیه اروپا روی رکود پایین 6.4 درصدی بوده است.
به گزارش اکوایران، انتشار داده‌­های تورم بالاتر از انتظارات اروپا در ماه فوریه سبب شد اقتصاددانان پیش‌بینی کنند که بانک مرکزی برای چهارمین جلسه متوالی نرخ بهره را روی 4 درصد ثابت نگه خواهد داشت. مقامات بانک مرکزی عمدتا روی اولین کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن اتفاق نظر داشته‌اند، با این وجود اقلیتی هم طرفدار اقدام سریع‌­تر بوده‌­اند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10746
اخبار مرتبط
نظرات شما