• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
معادن زغال‌‌‌ سنگ متروکه:

فرصتی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر

در حالی که بسیاری از دولت‌ها در حال برنامه‌ریزی برای کنار گذاشتن زغال سنگ هستند، ‌تغییر کاربری معادن زغال سنگ رها شده فرصتی عالی برای تبدیل این چالش به فرصت است. دولت‌ها در سراسر جهان در حال سرمایه‌گذاری برای تبدیل معادن زغال سنگ رها شده به قطب‌ انرژی های تجدیدپذیر هستند... ‌

این معادن که زمانی منابع آلایندگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای بودند، اکنون می‌توانند به تولید انرژی پاک و پایدار کمک کنند.با استفاده از پتانسیل انرژی های تجدیدپذیر، ‌می‌توان به جوامع زغال سنگ ‌خیز کمک کرد تا به ‌طور پایدار به ‌فعالیت خود ادامه ‌دهند و نقشی حیاتی در ‌گذار به ‌آینده‌ای ‌پاک‌تر ‌ایفا ‌کنند.
به نقل از oilprice، در انگلستان، دولت 1.5 میلیون پوند برای بررسی پتانسیل بیش از 100 معدن زغال سنگ در سامرست و گلوسسترشایر جنوبی برای تولید انرژی زمین‌گرمایی سرمایه‌گذاری کرده است. این معادن پس از تعطیلی پر از آب شده‌اند. آب موجود در معادن توسط انرژی زمین گرمایی گرم می‌شود و گرما از هسته زمین می‌آید و به آن اجازه می‌دهد به دمای حدود 20 درجه سانتی گراد برسد. ایده این است که آب را استخراج کردهو گرما را از آب جدا کنند تا در پمپ‌های حرارتی در خانه‌ها و مشاغل در سراسر کشور به عنوان انرژی های تجدیدپذیر استفاده شود. عملیات جدید زمین گرمایی در معادن زغال سنگ موجود می‌تواند مقادیر زیادی گرمای کم کربن را فراهم کند. علاوه بر این، آب دوباره به معادن پمپ می‌شود تا بازیافت شود و این فرآیند را به روندی بسیار کارآمد تبدیل می‌کند.
چگونه معادن زغال سنگ انرژی پاک تولید می‌کنند؟
تمرکز فزاینده‌ای بر استفاده بالقوه از پمپ‌های حرارتی در انگلستان و همچنین دیگر کشورهای جهان شده است. پمپ‌های حرارتی می‌توانند جایگزین کوره و تجهیزات تهویه مطبوع شوند و گرمایش کم کربن را فراهم کنند. چندین شهر در سراسر جهان قبلاً ممنوعیت کوره‌ها را در ساختمان‌های جدید اعمال کرده‌اند که از اواخر دهه شروع شد و در نتیجه تقاضا برای جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر مانند پمپ‌های حرارتی را افزایش داد. آمریکا و فرانسه هر دو اکنون در حال توسعه صنایع تولید پمپ حرارتی خود هستند  تا به این تقاضا پاسخ دهند.
دن مالین مارتین، هیدروژئولوژیست می‌گوید: «انتقال به پمپ‌های حرارتی به عنوان منبعی برای انرژی های تجدیدپذیر، بسیار مهم است و این یکی از گزینه‌های ما برای کربن‌زدایی در سراسر بریتانیا است. با استفاده از پمپ‌های حرارتی و آب‌های موجود در معدن، می‌توانیم به فرایند کربن‌زدایی وارد شویم، به‌ویژه اگر آن را با برق سبز مانند پنل‌های خورشیدی و باد همراه کنیم
علاوه بر انرژی زمین‌گرمایی، معادن زغال سنگ رها شده می‌توانند به مزارع خورشیدی هم تبدیل شوند. این موضوع به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های توسعه پروژه‌های انرژی خورشیدی کمک می‌کند، زیرا این معادن از قبل دارای زیرساخت‌های حیاتی مانند خطوط انتقال و جاده‌ها هستند.
این امر نه تنها به تولید برق پاک کمک می‌کند، ‌بلکه می‌تواند اقتصاد مناطق زغال سنگ‌خیز را که با تعطیلی معادن، رو به زوال رفته‌اند احیا کند.
در ویرجینیا، سازمان حفاظت از طبیعت (Nature Conservancy) چندین معدن زغال سنگ متروکه را به مزارع خورشیدی تبدیل کرده است که برق تجدید‌پذیر را به شبکه برق ‌منطقه تزریق می‌کنند. این پروژه‌ها نمونه‌ای الهام‌بخش از تبدیل معادن زغال سنگ به منابع انرژی پاک هستند.
تغییر کاربری معادن زغال سنگ رها شده به قطب‌های انرژی های تجدیدپذیر، فرصتی عالی برای تحول اقتصادی و زیست‌محیطی است. این امر می‌تواند به گذار به آینده‌ای پایدار و کم کربن کمک کند و در عین حال به جوامعی که از زوال صنعت زغال سنگ آسیب دیده‌اند، رونق بخشد.
مزایای تبدیل معادن زغال سنگ به قطب‌ انرژی های تجدیدپذیر
تولید برق پاک
این فرایند به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و آلایندگی‌های مضر کمک می‌کند و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز می‌شود.
ایجاد شغل
توسعه پروژه‌هایی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را در مناطق محروم ایجاد کند.
تقویت اقتصاد
رونق اقتصادی در مناطق زغال سنگ‌خیز می‌تواند به ارتقای سطح زندگی ساکنان این مناطق کمک کند.
حفاظت از محیط زیست
پاکسازی و احیای معادن زغال سنگ رها شده می‌تواند به بهبود کیفیت آب و خاک ‌منطقه منجر شود.
به گزارش تجارت‌نیوز، از آنجایی که دولت‌ها به دنبال افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر خود هستند و قطب‌های انرژی سابق را تقویت می‌کنند، تغییر کاربری سایت‌های زغال‌ سنگ می‌تواند فرصتی عالی برای تحول ایجاد کند. پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه عملیات انرژی های تجدیدپذیر از جمله زمین‌گرمایی و خورشیدی وجود دارد که می‌تواند به بازگرداندن مشاغل و درآمد به جوامع معدنی که مدت ها نادیده گرفته شده بودند کمک کرده و همچنین از انتقال سبز حمایت کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10749
اخبار مرتبط
نظرات شما