• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
تورم ماهانه کاهشی شد، آیا خاویر میلی موفق می‌شود؟

بازگشت آرژانتین از ابرتورم؟

کمتر از ۳ماه پس از روی کار آمدن خاویر میلی به‌عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین، تورم ماهانه این کشور با کاهشی بیش از حد انتظار به ۱۳.۲درصد در فوریه رسیده است...

میلی به‌عنوان یک لیبرتارین پس از به قدرت رسیدن به برخی از وعده‌های انتخاباتی خود مانند کاهش تعداد وزارتخانه‌ها و قطع یارانه‌های رفاهی برای کاهش هزینه‌های دولت، عمل کرده است. اقدامات اولیه او شوکی برای اقتصاد آرژانتین بود و موجب شد تورم ماهانه دسامبر در این کشور به ۲۵.۵درصد برسد. با این حال در اثر اقدامات ریاضتی او سرعت افزایش تورم کاهش یافته و تورم ماهانه مواد غذایی به ۱۱.۹درصد رسیده است.
در حال حاضر تورم سالانه این کشور 276درصد است. در واقع اولین گام‌های میلی در راستای کاهش تورم موثر بوده، با این حال راه طولانی و سختی برای رسیدن به اهداف این رئیس‌جمهور لیبرتارین وجود دارد.
تصویر آماری تورم آرژانتین
نرخ تورم ماهانه آرژانتین در ماه فوریه به 13.2درصد رسیده است. با وجود آنکه تورم ماهانه این کشور همچنان به‌صورت چشمگیری بالا است؛ اما نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده. برای مثال تورم ماهانه در ماه ژانویه برابر با 20.6درصد و تورم ماه دسامبر برابر با 25.5درصد بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش سرعت تورم آرژانتین به‌دلیل سیاست‌های ریاضتی رئیس‌جمهور این کشور یعنی خاویر میلی است. آرژانتین یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در سراسر جهان را دارد. در حال حاضر دولت این کشور در تلاش است تا اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه با تورم 3رقمی مبارزه کرده و آن را مهار کند. یکی از نکات قابل توجه در زمینه تورم ماه فوریه کاهش قابل توجه تورم مواد غذایی است. در این ماه تورم مواد غذایی که در زندگی مردم از اهمیت زیادی برخوردار است به 11.2درصد رسیده است. این در حالی است که تورم مواد غذایی در اولین ماه سال2024 معادل 20درصد بود. در این ماه تورم حمل‌ونقل برابر 21.6درصد، رستوران‌ها و هتل‌ها 11.9درصد، سلامت 13.6درصد بوده است. دولت آرژانتین پیش از این اعلام کرده بود که تورم فوریه بین 10 تا 20درصد خواهد بود.
نتیجه‌ اولیه شوک درمانی میلی
با وجود کاهش سرعت تورم ماهانه در آرژانتین، تورم سالانه این همچنان به‌صورت قابل توجهی بالا است و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس آخرین آمار منتشرشده از تورم این کشور، تورم سالانه در ماه فوریه به 282درصد رسیده است. اگر از مردم این کشور درباره تورم بپرسید، احتمالا خواهد گفت که تورم مواد غذایی وحشتناک است. خاویر میلی، رئیس‌جمهور این کشور وارث یک تورم افسارگسیخته است. او در ماه‌های گذشته یعنی از زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین انتخاب شد به مجموعه اقدامات سختگیرانه‌ای برای مهار تورم دست زده است.
 یکی از این اقدامات کاهش قابل توجه مخارج دولت بوده است. برای مثال او در اولین روز کاری خود به‌عنوان رئیس‌جمهور بیش از نیمی از وزارتخانه‌های این کشور را تعطیل کرد. یارانه‌های قیمت آب، برق و حمل‌ونقل را مورد هدف قرار داد و همچنین پروژه‌های عمرانی و زیربنایی دولتی را متوقف کرد تا از این مسیر از بار هزینه‌های رفاهی که بر دوش بودجه سنگینی می‌کرد، بکاهد. همین اقدامات او موجب شد تا ارزش پزو به‌صورت قابل توجهی کاهش یابد. به عبارت دیگر اقدامات انقلابی او در زمینه کاهش هزینه‌های دولت، در مرحله اول شوک قابل توجهی بر سبد خانوارهای آرژانتینی وارد کرد و قیمت‌ها به‌صورت قابل توجهی افزایش یافتند. از آنجا که بسیاری از آرژانتینی‌ها با امید کاهش تورم و بهبود اوضاع اقتصادی به میلی او رای دادند، انتظار دارند که شوک‌های تورمی ادامه‌دار نشود. البته او در شعارهای انتخاباتی خود نیز به نیاز آرژانتین به شوک درمانی اشاره کرده است. او در این‌باره گفته بود: «فرصتی برای بحث‌های بی‌فایده وجود ندارد. کشورمان نیازمند اقدام فوری و قاطعانه‌ است. طبقه سیاسی حاکم کشور را در آستانه بزرگ‌ترین بحران تاریخ خود قرار داده‌اند. ما خواهان این تصمیمات سخت نبودیم، اما متاسفانه آنها هیچ راهی برای ما باقی نگذاشتند.» با این حال برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند درصورتی‌که سیاست‌های او در زمان کوتاهی منجر به کاهش تورم نشود، زمینه‌هایی برای نارضایتی و اعتراض مردم این کشور پدید خواهد آمد.
خودی و غیرخودی وجود ندارد؟
 با وجود آنکه کمتر از ۳ماه از آغاز ریاست‌جمهوری میلی گذشته است او نشان داده که در اجرای وعده‌های خود جدی است. همان‌طور که گفته شد او قصد دارد تا با کاهش هزینه‌های دولت تورم این کشور را مهار کند، حتی اگر این هدف به ضرر خودش باشد. برای مثال او وزیر کار خود را به دلیل افزایش ۴۸درصدی حقوق رئیس‌جمهوری، آن هم در بحبوحه رضایت اقتصادی برکنار کرد. در دومین ماه سال جاری حقوق خاویر میلی که در حدود ۴میلیون پزو یعنی ۴۷۰۰دلار بود، به ۶ میلیون پزو افزایش یافت. با به گزارش دنیای اقتصاد،توجه به رویکرد میلی، این یک رسوایی محسوب می‌شد و در واکنش به این اتفاق عمر یاسین، وزیر کار خودر ا برکنار کرد. او معتقد است که این افزایش بر اساس قوانینی که در دولت‌های قبلی وضع شده بود اجرا شده، درحالی‌که افزایش حقوق این چنین به افزایش تورم خواهد انجامید. اما مساله فقط به عدم افزایش حقوق رئیس‌جمهور ختم نخواهد شد. در واقع زمانی که منافع نخبگان سیاسی به خطر بیفتد، میلی با چالش‌های خیلی جدی مواجه خواهد شد. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که میلی در آینده نیز با اتکا به محبوبیت سیاسی خود به مصاف با تورم خواهد رفت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10820
اخبار مرتبط
نظرات شما