• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
در یک نشست تخصصی بررسی شد؛

ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش تعاون در استان کرمان

رئیس اتاق کرمان در نشست مجازی تخصصی بررسی شرایط بخش تعاونی گفت: کرمان در گذشته مهد و الگوی تعاون کشور بود و در آینده نزدیک نیز می تواند با توسعه و تلاش تعاونی‌ها دوباره به مهد تعاون کشور تبدیل شود.

سیدمهدی طبیب زاده، افزود: در فضایی که استان به سمت طراحی مدل های توسعه اقتصادی پیش می رود بخش تعاون می تواند به عنوان یک بخش مهم و تعریف شده در اقتصاد استان عمل کند. وی با تاکید بر اینکه امکان رشد سریع تعاونی ها وجود دارد، ادامه داد: برآورد می شود سهم کرمان در تعاونی های کشور کمتر از 7 درصد باشد که تا رسیدن به هدف مورد نظر و سهم 25 درصد فاصله زیادی وجود دارد.
طبیب زاده، اظهار کرد: اتاق کرمان در چند سال گذشته فضا را برای رشد مشاغل و حوزه های کوچک و متوسط مانند تعاونی ها فراهم کرده و یکی از دستورکارهای استان توسعه مشاغل کوچک و متوسط مانند تعاونی هاست.
تامین نقدینگی سرمایه در گردش و بازاریابی مشکل تعاونی هاست
در ادامه رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در شرق استان به چالش های تعاونی های این منطقه اشاره کرد و گفت: تعاون یکی از سه بخش اقتصادی کشور در کنار  بخش دولتی و خصوصی قرار می گیرد و با توجه به وجود وزارتخانه و اتاق تعاون انتظار می رود که بخش تعاون توسعه یافته تر، پیشرفته تر و مشکلات کمتری نسبت به بخش خصوصی داشته باشد. محمدحسین اکبری بیان کرد: 700 تعاونی در شهرستان بم وجود دارد که در حوزه های گردشگری، خدمات کشاورزی، گلخانه ها، پوشاک، صنایع خانگی، صنایع بسته بندی و خرما فعال هستند که عمده مشکلات آنها تامین نقدینگی سرمایه در گردش، بازاریابی و فروش محصول است و تونایی لازم برای بازاریابی را ندارند.
ایجاد ریل گذاری نوین برای اقتصاد تعاونی
مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بیش از 80 سال از تاریخ رسمی شکل گیری تعاونی ها در کشور ما می گذرد، خاطرنشان کرد: با این وجود در برخی مسیرها  به انحراف رفته ایم که یکی از این موارد سازماندهی ساماندهی است به عنوان مثال در سال 1314 قرار بود تعاونی ها بیایند و از تاثیرات اصلاحات ارضی و خردشدن زمین های کشاورزی جلوگیری کنند اما زمانی که تامین نیاز مشتری در حوزه مصرفی روستاها پررنگ تر شد، رونق تعاونی های فروش مصرف روستایی بیشتر شد و در این رابطه ما به انحراف رفتیم.
سیدمعین هاشمی افزود: جامعه تعاون گران و عموم مردم آشنایی بیشتری با این کارکردها دارند و می توان ریل گذاری نوینی را مبتنی بر کارکردهای اقتصاد تعاونی و نیازهای جامعه ایجاد کرد. وی اظهار کرد: یکی از بحث هایی که می توان زمینه ساز ظهور شرکت های تعاونی در اقتصاد ایران باشد تامین نیاز تولیدکنندگان و تعاونی های صنفی تامین و توزیع کالا و جمع آوری و فروش است.
هاشمی با اشاره به اینکه بنگاههای کوچک نمی توانند فضای پایدار و برند موثر و مفید داشته باشند که این موضوع یکی از مشکلات آنهاست، گفت: تشکیل شرکت های تعاونی زمینه ساز تغییر فرهنگی و شروع نهضتی برای توسعه منطقه ای شده که خود پیش نیاز توسعه پایدار است. وی افزود: یکی از کارکردها ایجاد شبکه های موثر در حوزه تولید و توزیع است که می تواند در شرایط امروز تحول ساز و تاثیرگذار باشد.
یک میلیون و 800 هزار نفر شاغل در تعاون کشور
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران نیز در این نشست بیان کرد: تعاونی ها در توسعه پایدار جایگاه رفیعی دارند و می توانند بسیار مفید باشند زیرا توسعه منطقه ای و توسعه روستایی با فعال بودن تعاون های روستایی در مباحثی مانند توسعه و تامین خدمات اجتماعی، توسعه توانمندسازی و کاهش فقر، توسعه سرمایه اجتماعی، توسعه کارآفرینی و ایجاد شغل امکان پذیر است. علی مطیع جهانی افزود: یک میلیون و 800  هزار نفر در تعاون کشور اشتغال دارند که سهم بسزایی است و نشان از بالا بودن جایگاه بخش تعاون دارد.
وی در مورد رقابت پذیری بخش تعاون ادامه داد: عمده رقابت تعاونی ها با دولت است و در بسیاری از مواقع در دولت ها باور و اعتماد به اقتصاد خصوصی و تعاونی وجود ندارد در حالی که در بسیاری از کشورها مانند انگلستان، هند و آمریکا اقتصاد اصلی دست تعاونی هاست حتی حوزه های مهمی مانند بانک ها نیز توسط تعاونی اداره می شود. مطیع جهانی خاطرنشان کرد: بخش تعاون و بخش خصوصی به یکدیگر نزدیک هستند و در کنار هم حرکت می کنند که امیدواریم عضویت این اتاق ها در شوراهای مختلف کشور، تکمیل کننده اقتصاد کشور باشد.
سهم تعاونی ها به کمتر از 5 درصد رسیده است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه سهم تعاون در اقتصاد کشور روز به روز کمتر می شود، گفت: این سهم امروز  به کمتر از 5 درصد رسیده و در استان کرمان نقش تعاونی ها در اقتصاد به کمتر از 5 هزار میلیارد تومان می رسد. رضا اسماعیلی، افزود: اگر چه تعاون گران از وضعیت فعلی راضی هستند اما توسعه تعاونی ها و ایجاد تعاونی های جدید بسیار ضعیف و کند صورت می گیرد.
وی ادامه داد: یکی از بهترین موارد برای انبوه سازی و ساخت مسکن همین تعاونی ها هستند که قبلا دو درصد فعالیت تعاونی ها در کرمان به این موضوع اختصاص داشت اما اکنون کمتر از نیم درصد است و متاسفانه آنگونه که باید پیش نرفتند و مشکلاتی ایجاد شد. اسماعیلی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی، کرونا و عدم رغبت مردم به تشکیل تعاونی ها،  تعداد تعاونی های ثبت شده سالانه استان کرمان از بیش از 200 مورد به کمتر از 100 مورد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی تعاونی ها انحصاری شده اند و آن مشارکت عمومی مد نظر در آنها وجود ندارد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات و چالش های زیادی شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: بر اساس سامانه ویژه تعاونی ها 5 هزار و 190 تعاونی در استان کرمان ثبت شده که 83 هزار و 793 نفر عضو این تعاونی ها هستند که شهرهای کرمان و جیرفت بیشترین تعداد تعاونی و شهرهای انار و فاریاب کمترین تعداد تعاونی را دارند.
گفتنی است در این نشست تعدادی از اعضای تعاونی ها پرسش هایی را مطرح و پاسخ های لازم را دریافت کردند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3523
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما